בית המדרש

  • מדורים
  • קרוב אליך
לחץ להקדשת שיעור זה
גליון מס 160

פה גדול

הוא יודע את כל מה שיש לך לומר ואת כל מה שחסר לך, ולמרות זאת רוצה לשמוע את זה ממך > הוא יכול לפתור את הבעיות ולתת לך את מה שביקשת, אפילו כשהוא יודע שעדיף לך בלי זה > הקדוש ברוך הוא מתגלה אלינו בקרבה ואהבה, ואפשר לדבר אתו על הקטנות ולומר לו הכל. אין מה להתבייש.

undefined

הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) זצ"ל

שבט תשע"ז
4 דק' קריאה
לחיים! שיהיה לחיים טובים!
האמת היא, שמצד אחד, העולם מלא כל הזמן דברים טובים ולא כל כך שמים לב אליהם – כמו העובדה שמדי יום נולדים ילדים וברוך ה' מוסיפים שמחה וששון. עצם זה שיש ברייה חדשה בעולם זה עניין של שמחה, ויש עוד שמחות בעולם, ברוך ה'. אם אדם אוסף את הדברים השמחים, אפילו דברים של מה בכך כמו הנאה מארוחת בוקר טובה, הוא רואה שיש בחייו המון טוב. ויחד עם השמחות ישנן המון צרות. אז כששותים לחיים, זה פשוט שיהיה לחיים. ו'חיים' פירושו, עם כל המשמעויות של חיים: חיים של טובה, ברכה ושפע ושל יציאה מההסתר אל הגילוי.
צריך להתפלל על זה, שכל דבר ודבר יהיה לחיים. יש דברים רבים שאנחנו לא יודעים מה יהיה סופם, וצריך להתפלל עליהם שיהיו לחיים. ושיהיה עוד חיים ועוד חיים, ובכל דבר, שיהיה ביתר עמקות בתוך החיים האלה.
שיהיו חיים - עם כל מה שיש בהם, עם כל הפירושים שלהם - שזה מתחיל מ"אלוקים חיים" עד "ארץ החיים" ועד העניין של "חיים עד העולם".
חיים טובים!
לכל אדם יש כל מיני משאלות - משאלות לב קרובות ומשאלות לב רחוקות.
מצד אחד, צריך לדעת שלא רק שהקדוש ברוך הוא יכול לעשות הכל, אלא גם שזו לא בעיה לבקש ממנו ושלא צריך להתבייש. לפעמים אדם מתבייש אפילו מהאיש הכי קרוב אליו, אפילו מאביו ואמו, אבל מהקדוש ברוך הוא לא צריך להתבייש, לא רק מפני שזה לא ראוי, אלא גם מפני שבאמת - מה יש להתבייש?! כיוון שהוא רואה מה קורה אתי בכל המקומות הנסתרים, הוא בוחן כליות ולב, בוחן את כל החורים והסדקים - ממילא אין לי מה להתבייש.
מצד שני, זו הרי שאלה גדולה - כיוון שהוא יודע הכל, למה אני צריך להתפלל? מסתבר שהקדוש ברוך הוא רוצה - כמו שלפעמים אבא של ילד קטן רוצה – שאנחנו בעצמנו נגיד את זה. הוא אומר: "תגיד את זה! לא מפני שאני לא יודע מה שאתה רוצה; אני יודע. אבל תגיד את זה, תפרש את זה בשפתיים, מפני שאני רוצה לשמוע את זה ממך". כאשר אדם עומד בתפילה מול הקדוש ברוך הוא, הוא אומר: "כל הנסתרות והנגלות ידועות לך, אבל אתה רוצה שאני אגיד את זה, לפעמים אתה רוצה שאפרש בשפתיים, לפעמים אתה רוצה שלפחות אפרש בלב".
כשאדם עומד בתפילה הוא אומר: "ריבונו של עולם, אתה יודע את כל זה, ואתה יודע מה ראוי ומה נכון בשבילי, ובכל זאת אני מבקש". וקורה לפעמים שהקדוש ברוך הוא נותן לבן אדם דבר שלא מגיע לו, רק מפני שהוא מבקש, ואחר כך יש לו צרות עם זה. לכן היו אומרים, שאדם לא יתפלל לשאת דווקא אישה פלונית. מדוע? מפני שיכול להיות שהקדוש ברוך הוא יגיד: "טוב, אם הוא רוצה - הוא יקבל אותה", ואז יהיו לאותו אדם צרות וייסורים בגלל זה.
בתפילות אנחנו פונים ל"אבינו" ול"מלכנו". אלו שני מופעים שונים של הקדוש ברוך הוא: יש מופע של "אבינו" ויש מופע של "מלכנו"; כשאדם עומד לפני המלך הוא עומד דום, אבל כשהוא עומד בפני אבא הוא לא עומד דום. לכן, בברכת "השכיבנו", בכמה מנוסחאות תפילה, יש נוסח מדויק: "השכיבנו אבינו לשלום והעמידנו מלכנו לחיים טובים ולשלום"; כשאדם הולך לשכב, הוא לא יכול לעשות זאת לפני המלך - כי אם הוא רוצה למתוח את רגלו הימנית, זה לא מתאים לפני המלך. לפני אבא אפשר לעשות את זה; אדם יכול להתהפך על הגב ועל הבטן ולהתגרד, מפני שזה אבא שלו. רק כך, לפני אבא, אפשר ללכת לישון; מול המלך אי אפשר ללכת לישון, מפני הפחד והאימה, לכן אומרים: "השכיבנו אבינו". לעומת זאת, כשאדם קם בבוקר, הוא צריך לדעת שהוא עכשיו גם משרת את המלך, הוא לובש את המדים והולך עכשיו לשרת את המלך. לכן על הקימה בבוקר מתפללים: "והעמידנו מלכנו".
נאמר על חוני המעגל שהוא כבן המתחטא לפני אביו, אבל האמת היא שכל אדם מישראל, במובן מסוים, במדרגה הזאת - הוא כמו בן שמבקש: "תן לי תפוחים, תן לי אגסים, תעשה לי ככה, תעשה לי ככה". צריך לזכור שהקדוש ברוך הוא, הוא "אבינו, אב הרחמן, המרחם" - בכל מיני דרכים. יכול להיות שאדם מבקש מהקדוש ברוך הוא על כל מיני קטנות, אבל הוא מדבר בפני "אב הרחמן". אב הרחמן מוכן להתעסק אתי ולשמוע מה שיש לי לומר. ומה לעשות שבדיוק מגרד לי פה, אז אני מבקש שיעזור לי בעניין.
הקדוש ברוך הוא אומר לאדם: "תגיד לי מה אתה רוצה, תבקש, תדבר יפה, תגיד תודה. לא מפני שאני לא יודע מה שאתה רוצה להגיד, לא מפני שאני צריך את טובתך. תגיד תודה - זה חינוך טוב בשבילך שתגיד תודה". הוא יודע כל מה שאדם הולך לומר, והוא גם זה שדורש זאת ממנו, בכל זאת, להגיד את הדברים האלה כאדם.
באשר אנו בני אדם, ובאשר אנו בני אדם מישראל, העולם שלנו מורכב ומלא מכל מיני דברים. הקדוש ברוך הוא לא דורש ממני להפוך להיות ברייה חדשה - הוא לא דורש ממני להיות דרקון, לא דורש ממני להיות נחש ולא דורש ממני להיות צפרדע; לכל אלה יש תפקיד בעולם, והקדוש ברוך הוא דואג להם לפי צרכם. אנחנו בני אדם. במדרש כתוב, שכשהקדוש ברוך הוא ברא אדם, הוא עמד באופוזיציה מול כל המלאכים, מפני שהמלאכים אמרו שלא כדאי לברוא את האדם. ובאמת, לפי איך שאנחנו מתנהגים מפעם לפעם, זו שאלה טובה...
אולי כמו שיש מלאכים שהם פועלי תפילות, שהם אלה שמטפלים בתפילות, יש גם מלאכי חבלה - שמביאים את העיתונים היומיים לפני הקדוש ברוך הוא, להראות לו מה עושים בני האדם. בכל אופן, הקדוש ברוך הוא מכיר את העיתונים, ויודע גם את מעשיהם של בני האדם, ואף על פי כן הוא עדיין רוצה בקיומנו, עדיין רוצה בהמשכיות הקיום שלנו.
לפעמים יש ילד קטן, שהוא יותר מדי קטן מכדי שיהיה אפשר לבקש ממנו דברים. אבל גם מהילד הקטן הזה אפשר לבקש משהו - אפשר לומר לו: פתח פה גדול שאפשר יהיה להאכיל אותך. זה בדיוק מה שהקדוש ברוך הוא אומר לנו: "הרחב פיך ואמלאהו" - פתח פה גדול. זה מה שהקדוש ברוך הוא אומר במילים הכי פשוטות: "הרחב פיך" – תפתח פה גדול, לא פה קטן, מפני שאני רוצה למלא אותו, אני רוצה להכניס לך דברים טובים בפה. אם אתה שומר על פה סגור עם שפתיים קפוצות, איך אני יכול להאכיל אותך?! אני יכול לתת לך מכות כדי שתפתח את הפה, אבל האם זה כדאי?! יותר טוב שתפתח את הפה כמו ילד טוב, יותר טוב שתפתח את הפה לבד.
בשיתוף תלמידי ישיבת תקוע.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il