בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • העצמה אישית
לחץ להקדשת שיעור זה
פרק כא

ניצחון ברגע אחד בלבד

אדם הפועל מתוך איזון נפשי פנימי לא זקוק ליותר מרגע אחד כדי להתמודד עם אתגרי החיים. בניצחון של שניה אחת בכל פעם הוא מנצח את המערכה לאורך זמן רב.

undefined

הרב יוסף שריקי

כסלו תשע"ח
2 דק' קריאה
כדי לצאת מאיזון לא צריך יותר מרגע אחד. כשאדם מתפרץ בחמת זעם, בִּן רגע רגש הכעס מפר את האיזון ומשתלט עליו. באותה מידה בדיוק, לא צריך יותר מרגע אחד לחזור לאיזון.
האתגרים העומדים בפני האדם המביאים אותו לידי חוסר איזון מתרחשים כל הזמן וכמעט כל רגע, ובכל פעם מחדש צריך להתגבר ולפעול מתוך איזון. אך כדי לנצח בכל פעם מחדש, לא דרוש יותר מרגע אחד ומשניה אחת.
פעמים שאדם מוצא את עצמו מתייאש מהסיכוי לפעול מתוך איזון ולהתמודד עם האתגרים הנקרים בפניו, וזאת מעצם המחשבה על האתגרים העתידיים שיבואו לאחר מכן. אמנם, להתמודד עם אתגר אחד עכשיו אפשר, אבל מה לגבי האתגר הבא אחריו, וזה שיבוא לאחר מכן... מחשבה זו יוצרת חוסר אמון של האדם בעצמו וביכולת שלו להתמודד בכל פעם מחדש ולהחזיק מעמד זמן רב כל כך, ולכן מלכתחילה הוא מתייאש מלהתחיל תהליך של שינוי.
האמת היא, שהשינוי הנדרש אינו אלא של שניה אחת בלבד!
אם אדם יתמקד ביכולתו לנצח ניצחון של שניה, ולמשך רגע אחד בלבד לפעול מתוך מצב של איזון, ולא לדאוג מה יהיה ברגע הבא, הרי שבכך הוא יוכל לנצח את המערכה לאורך זמן רב. כאשר יגיע הרגע הבא ויזמן לו התמודדות נוספת, הוא שוב יתמקד ביכולתו לנצח לרגע אחד.
ומה עם הרגע הבא? בכך כעת האדם המאוזן לא מתמקד. הוא מתמקד רק בשניה זו ובשמירה על איזון למשך אותה שניה בלבד, ובה כאמור הוא יכול להחזיק מעמד. כשיבוא הרגע הבא, הוא יהיה מוכן להתמודד מחדש.
האדם השואף לאיזון או נמצא בו רוב הזמן, אינו עוסק בנפילות העבר, ולא נותן להתמודדויות שיבואו להדאיג אותו. הוא לא זקוק יותר מאשר רגע אחד בו הוא שולט במצב, מביא את עצמו לידי איזון, ופועל בהתאם.
עם הזמן, ומרגע לרגע, האימון יהפך להרגל וההרגל לטבע, בו כמעט כל מחשבה, דיבור או מעשה יצאו לפועל מתוך בחירה מודעת, שליטה במצב ואיזון נפשי - פנימי.
ולסיום... עלינו לזכור, שכל תהליך ארוך, מתחיל בצעד אחד קטן. בין אם זה תהליך חיובי בו מטפסים גבוה, או שלילי בו נופלים לבור תחתיות. אסור לזלזל בצעדים קטנים אלה, גם אם הם נראים לנו לא משמעותיים או לא מזיקים.
מעשן 'כבד' ומכור לא נולד עם חפיסת סיגריות ביד, הוא התחיל בסגריה אחת בלבד... לעומתו מטפס שהצליח להעפיל לפסגת הר גבוה, לא צנח מלמעלה, הוא התחיל את הטיפוס מהמטר הראשון למרגלות ההר. צעד אחד קטן, ועוד אחד, ועוד אחד... מצטרפים יחד וסוללים את הדרך לפסגה.
בהצלחה!
הארות והערות, שאלות ורעיונות לנושאים שמעניינים אתכם, יתקבלו בשמחה: info@chooselifecenter.co.il
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il