ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

התמודדות עם השפעת הסביבה במצבים מורכבים ;">

דף הבית בית מדרש מידות ובין אדם לחברו פיתוח האישיות ותיקון המידות מודעות עצמית ופיתוח האישיות Bookmark and Share
גירסת הדפסה קרא ב - word
שלח לחבר

אדר ב' התשס"ה

התמודדות עם השפעת הסביבה במצבים מורכבים

פיתוח האישיות ה



סוכם על ידי תלמידים

מוקדש לעלוי נשמת
יעקב בן בכורה

לקחת אחריות
בפרק הקודם עסקנו בהשפעתה הגדולה של הסביבה על עיצוב הנפש. המסקנה מכך היא ברורה, להתחבר להשפעות חיוביות ולהתרחק משליליות; אולם, לפעמים קיימים מצבים מורכבים שההתמודדות בהם אינה פשוטה. דוגמא נפוצה לכך היא כאשר בית ההורים אינו המקום האידיאלי ביותר להתפתחות רוחנית, ומצד שני גם התנתקות מהבית אינה פיתרון שעולה על הדעת.

קיימת נטייה של אדם במצב כזה להרגיש את עצמו כקרבן, ולומר לעצמו 'איני אשם, מה אעשה שאבא ואמא מתנהגים כך?' אולם, כל אדם חייב לקחת לעצמו את האחריות. כדי להתמודד צריך בראש ובראשונה עיניים פתוחות שקוראות את המציאות נכון, להיות מוכן לשאול שאלות נוקבות ולקחת החלטות לא פשוטות.

בדוגמא שהבאנו, לפעמים אין מנוס מלמעט את מספר הביקורים בבית, ולפעמים אפשר לפתור חלק גדול מהבעיה על ידי שאדם ישים את הראש שלו במקום אחר. יש משפחות שהכיף שלהן הוא לרכל ולהעיר על כל העולם. הדבר לא בא מרוע לב, אלא זוהי החוויה המשפחתית. אין לבן מצווה לחנך את הוריו (אולי משום שהקב"ה לא מצווה אותנו בדבר שהכישלון ידוע בו מראש), השאלה היא מה הוא יעשה בשולחן השבת? אפשרות אחת היא 'לסגור את האזניים' ולחשוב על דברים אחרים שמעניינים אותו, ופיתרון טוב יותר הוא להעלות לדיון נושאים אחרים. העיקר שהאדם יקח על עצמו את האחריות.

להקרין על הסביבה
דרך נוספת להתמודד במצבים מורכבים כאלו מבוססת על דברי הרב דסלר 1 , שכותב עיקרון חשוב ביחס לאהבה. אהבה מתבטאת בכך שחשוב לי מה עובר על אדם אחר באותה המידה שחשוב לי מה עובר על עצמי. מקובל לומר שהנתינה היא התוצאה של האהבה: אני רוצה לראות את האהוב שמח ומחייך, ולכן כשם שאני שואל את עצמי מה טוב לי היום, כך אני שואל את עצמי מה טוב לו. הרב דסלר מחדש שנתינה אינה רק תוצאה, היא יכולה להיות גם הגורם לאהבה. אדם שנותן לאדם אחר מתמלא כלפיו באהבה. כך מסביר הרב דסלר את האהבה העזה של אמא לבנה, משום שהיא רק נותנת לו. לאור זאת הוא מציע הצעה פשוטה לאדם שלא התברך במידת האהבה לאחרים: לתת. לבחור 'קרבן', חבר או מישהו במשפחה או בכלל, וכאשר אני נכנס לחדר האוכל, במקום לחשוב איך לקחת את המנה היפה ביותר - לשאול איך אני יכול לעזור.

והנה מסתבר כי "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם" 2 . אם אני מפתח אצלי את כח האהבה כלפי אדם אחר ומתנהג כלפיו בצורה מתאימה, הרי שבדרך כלל גם החבר יחוש כלפי אהבה. כל אדם יכול לחוש זאת על עצמו, שכאשר הוא ניגש לאדם שמעניק תמיד חום וחיוך, נוצרים תחושות חיוביות כלפיו (יש להדגיש שאין כאן נוסחא מתמטית, כמובן). את התכונה הזו אפשר לנצל בכל מיני מצבים בהם אדם מרגיש תחושות שליליות כלפי אדם אחר, כגון קנאה. ככל שאדם מנסה יותר לצאת מעצמו, הוא מוצא שהתחושות שלו מתחילות להשתנות.

מעתה אפשר לחזור לנושא שלנו: שאלנו מה יעשה אדם אשר נמצא בסביבה שבולטות בה תכונות שהוא אינו חפץ בהן, היא משפיעה עליו לרעה, אבל לא קשה להתנתק מאותה סביבה? אותו אדם צריך לדעת שיש לו יכולת להשפיע עליה. כאשר אני לוקח יוזמה ומתנהג בצורה מסוימת, אני מעורר בצד השני את אותה התכונה; למשל, אם אני משתדל להיות רגיש ומתחשב, אני אוציא מהאדם שמולי את תכונת ההתחשבות.

לא מזמן שוחחתי עם אדם שאמר שבמדינת ישראל חסרות התכונות של דרך ארץ ופרגון. הוא סיפר לי שהחליט להיכנס לבנק שלו כל בוקר עם חיוך ואמירת 'בוקר טוב'. בהתחלה לא היתה לכך התייחסות מיוחדת, אבל לאט לאט הקופאיות התחילו להגיב באותה המטבע, הוא הרגיש שהוא 'לחץ על הכפתורים' שלהם. לפני כן היה לו פרצוף חמוץ, על ידי עבודה על עצמו הוא הצליח להשתנות, ואז נוצר גלגל חוזר, כי כאשר הוא נכנס ורואה את החיוכים כלפיו, קל לו להמשיך.

מצוות החינוך

השפעת הסביבה היא הנושא שעומד במרכז אחת המצוות הגדולות ביותר של עם ישראל: החינוך. הרב וולבה בספרו "בניין וזריעה בחינוך" כותב שחינוך מבוסס על שני יסודות, הסבר ודוגמא אישית. הצורה שבה ההורה מתנהג נקלטת באישיותו של הילד. כל ההסברים שיבואו אחר כך יכולים להיקנות בנפש הילד רק אם הם מתחברים להנהגות בהן הוא פגש, כי העיקר המטביע את הדבר בנפש האדם הוא ההתנהגות, הדוגמא האישית.

תחושת האחריות כלפי הדור הבא וכלפי הציבור בכלל מאוד מחייבת אותנו, גם כהורים וגם כעם אשר שם ה' נקרא עליו. יש בכך דרישה, שכל הדרך שבה האדם יוצר קשר עם הסביבה תהיה דרך מתוקנת, דרך שמבוססת על המידות והערכים של תורתנו.


^ 1 מכתב מאליהו, קונטרס החסד. מומלץ מאוד לקרוא את כל דבריו, במיוחד למי שמכין את עצמו לקראת נישואין.
^ 2 משלי כז, יט.

חזרה למעלה

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il