ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

חיזוקים ;">

דף הבית בית מדרש מידות ובין אדם לחברו פיתוח האישיות ותיקון המידות מודעות עצמית ופיתוח האישיות Bookmark and Share
גירסת הדפסה קרא ב - word
שלח לחבר

אדר ב' התשס"ה

חיזוקים

פיתוח האישיות ו



סוכם על ידי תלמידים

מוקדש לעלוי נשמת
אשר בן חיים

נתאר לעצמנו אדם שקיימת אצלו נטייה חזקה לכעוס, והנטייה הזו אינה משרתת את מטרתו בחיים. לכעס יש הרבה השלכות שליליות, אנשים מתרחקים מאדם שנוטה לכעוס, והתחושה של האדם הכועס עצמו אינה תחושה חיובית.

מדוע ההבנה שהנטייה לכעוס היא שלילית אינה מספיקה כדי שהאדם יצליח להשתנות? ניתן לומר שיש לכך שתי סיבות.

הסיבה הראשונה נעוצה בשתי תכונות של התגובות הרגשיות: הן מיידיות, מפני שהן מבוססות על הרגלים, והן בעלות עוצמה גדולה. כאשר אדם 'נדלק' - לא תמיד יש בכוחה של ההבנה השכלית לעצור את הזרימה. בפיתרון לכך עסקנו באריכות בפרקים הקודמים, שאדם יכול ליצור אצלו הרגלים חדשים על ידי התבוננות לאחר מעשה והתרגלות לחשוב מחשבות מתאימות, על ידי תנוחות גוף ועל ידי שהות בסביבה חיובית.

קיימת סיבה נוספת לכך שהבנת הבעיה בנטייה השלילית אינה מספיקה כדי להיגמל ממנה, ובה נתמקד בפרק זה. אמנם בטווח הארוך לא משתלם לכעוס, אבל בטווח הקצר לפעמים הדבר כן משתלם כי האדם הכועס משיג מה שהוא רצה. אמנם אשתו הרוסה, הוא מרחיק בכעסו את החברים שלו ואיבד שוב מקום עבודה, אבל באותו רגע הכעס הוא משתלם, ולפעמים אנחנו קובעים את התנהגותנו רק לפי מה שעומד מולנו.

אולי זהו עומקם של דברי חז"ל "אין אדם חוטא אלא אם כן נכנסה בו רוח שטות" 1 . אותה רוח שטות היא חוסר היכולת למדוד את הנזק שיגרם מול הרווח הקטן של ההרגשה הטובה כתוצאה מדבר מסוים. זוהי שטות, כי כל בר דעת יאמר שהדבר אינו כדאי, אבל באותו רגע הוא שבוי בתאווה.

הבנה זו פותחת בפנינו פתח נוסף ליכולת לשנות מידה מסוימת - לגרום לכך שגם בטווח הקצר תהיה השלכה משמעותית מאוד להתנהגות מסוימת. נעביר את ההשפעה של המידה לטווח הקרוב, וכך האדם יותר ירגיש את ההשפעה הזו.

הבית המבריק
מספרים על אחד מראשי הישיבות, שכאשר הוא התחתן הוא גילה מידה שהוא לא ידע עליה לפני כן (זהו אחד הדברים הנפלאים אחרי החתונה, שבדרך כלל מגלים לא רק על בן הזוג, אלא גם על עצמך...). כאדם נשוי מידת הכעס השתלטה עליו, והוא מצא את עצמו בסצנות שהוא לא האמין שהם יקרו לו, בכעסים אדירים על אשתו הטריה. כאברך צעיר, הוא לא היה מוכן להרשות לעצמו תגובות כאלו, ואז הוא החליט החלטה חכמה. הוא שאל את עצמו - מהו הדבר השנוא עלי ביותר בחיי היום יום? מהר מאוד הוא גילה שניקוי בית בשבילו זה סיוט. הוא הגדיר לעצמו קו אדום לכעסו, כך שבפעם הבאה שהוא יעבור אותו הוא מיד עוצר, ומסדר את כל הבית.

במשך שלשה חדשים היה לאשתו בית מבריק... כיום הוא ידוע כאדם שאי אפשר להוציא אותו משלוותו. הוא ניצח את הכעס שלו דרך ניקיון הבית.

אני מניח שאותו אברך היה בעל מוסר, הוא תמיד ידע שהכעס אינו דבר טוב, אבל באותו רגע שבו המידה מיתרגמת למחשבות ורגשות, אדם לא חושב על הטווח הארוך. ה'רוח שטות' נכנסה ואמרה לו - עכשיו אין לך תפיסה ארוכה, אתה לא יכול עכשיו לתפוס את חובות הלבבות ואת מסילת ישרים. עכשיו אשתך עשתה ככה, ובכך אתה צריך להיות מרוכז. ככל שהוא הסתכל על החטא של אשתו הוא התחמם, וכל ההשלכות מרחיקי הלכת הלכו. אולם לאחר שהוא השקיע אתמול שעתיים על נקיון השירותים במקום להיות בבית המדרש, כל מערך המחשבות קיבל צורה חדשה. עד אז הוא אמר לעצמו 'אני צודק', אבל מאז האמירה השתנתה ל'צודק צודק, אבל שעתיים עם דלי זה לא פשוט...' לאט לאט הרעיון טפטף ונכנס לתודעה המיידית, נתן לו נקודת עצירה שבמהלכה הוא הצליח להתרחק מה'טיסה' של המחשבות הראשונות, מהעוצמה של הרגש, וכך הוא היה מסוגל להיכנס למחשבות על הטווח הארוך, למידת יותר טובות, ולגייס את הכוחות להשתלט על מידת הכעס.

כמובן שלא כל דרך מתאימה לכל אדם. אדם אחר היה עלול רק לכעוס על אשתו, שבגללה הוא צריך לנקות את הבית... אבל אותו אברך היה אדם עם מידות טובות, והסדק היה רק במקום מסוים.

פעם פנה אלי כתב, שבעבודתו היה יושב כל יום מתשע בבוקר עד שתים עשרה, וכותב את הפינה לעיתון. הוא אמר לי שהתפקיד דורש ממנו הרבה משמעת, והעצלנות, משום מה, השתלטה עליו... הוא עבד בבית, ובמהלך העבודה נזכר שהוא צריך לצלצל, המקרר היה קרא לו, הגינה היפה שבחצר קרצה לו, והוא ביקש ממני לעזור לו להכריז מלחמה על מידת העצלנות.

היתה זו תקופת בחירות, ושאלתי אותו איזה מפלגה הוא שונא? הוא חשב ומצא מפלגה, שרק הזכרת שמה עוררה בתוכו בחילה. אמרתי לו - בבקשה, תוציא את פנקס השיקים ותכתוב שיק של אלפים שקלים לטובת המפלגה הזו. הכנתי מעטפה עם בול, הכנסתי לתוכה את השיק ואמרתי לו - נעשה הסכם, אם בתשע בבוקר אתה לא מתייצב ואם עד שתים עשרה אתה לא יושב, אתה מבטיח להתקשר אלי, והמעטפה הזו נכנסת לדואר. הרעיון לא כל כך מצא חן בעיניו, אבל אחרי קצת מחשבה הוא החליט לקבל אותו. כעבור חודש הוא התקשר ואמר לי - אתה יכול לזרוק את המעטפה ולקרוע את השיק, נכנסתי לתלם ולמשמעת.

לסיכום, אפשר לשלוט בהתפרצויות רגשיות דרך משמעת עצמית, לקבוע השלכות חיוביות או שליליות להתנהגות מסוימת, ולאחר שהשלכות אלו יחדרו לתודעה - הן ימנעו את מיידיות התגובות, וייצרו מרווח זמן שיאפשר התבוננות ארוכת טווח ומעמיקה יותר.

הרעיונות הללו הם רעיונות יצירתיים, שכל אדם יכול לנצל לפי היכרותו עם עצמו. יש אנשים שקביעת השלכה שלילית למעשה מסוים תשפיע עליהם יותר, ויש אנשים שדווקא החיזוק החיובי יהיה משמעותי.

חינוך ילדים

שאלה : האם שיטה זו טובה גם ביחס לאנשים אחרים? האם נכון לומר לילד שאם הוא יעשה משהו יקרה לו משהו?
תשובה : מאוד חשוב שבכל בית יהיו השלכות שליליות לפעולות שליליות. זהו אל"ף בי"ת של חינוך טוב, וילד שאין אצלו השלכות מתאימות לפעולות שליליות הוא ילד אומלל, שלא יבין את ההבדל בין ישר לעקום, ויחשוב שאפשר לעשות הכל, רק צריך לדעת לתמרן. לא לחינם אמר שלמה המלך "חוסך שבטו שונא בנו" 2 - במקום שהילד זקוק לגבולות והשלכות להתנהגות לא ראויה, אדם שיאמר 'אני לא אעניש את הבן שלי אף פעם' אומר אמירה אכזרית מאוד.

כמובן שלענישה יש גבולות ברורים: היא צריכה להיות מתאימה לגיל, ולא מענישים ילד שאין לו דעת. צריך להיזהר מאוד שהעונש יהיה מתאים למטרה, לחנך את הילד, ולא לעבור את הגבול ובכך לגרום לו שנאה והתרחקות.

העניין המרכזי שלמדנו ביחידה 'פיתוח האישיות הוא, שכל אדם יכול לעצב את אישיותו דרך שליטה על הגורמים המשפיעים על ההווי הפנימי שלו. התחלנו בגורם הפנימי והעמוק ביותר - המחשבות שהאדם חושב, המשכנו בהשפעה על תנוחות הגוף שגורמות רגשות, ומשם עסקנו בהשפעת הסביבה, ובדרכים להתמודד כאשר נמצאים בסביבה שקשה להתנתק ממנה. בפרק האחרון עסקנו בדרך נוספת של התמודדות, קביעת השלכות להתנהגות מסוימת שימנעו אותה.


^ 1 סוטה ג ע"א.
2משלי יג, כד.

חזרה למעלה

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il