בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • פרקי הכלאם עא-עו
לחץ להקדשת שיעור זה
שיעור 91 - ח"א, המשך עג[5], פסקאות 47-54

שכל ודמיון, אפשרות והכרח, חופש א-לוהי וטבע

השלמנו את עיוננו בהנחה העשירית של ה"מדברים" ש"כל מדומה אפשר". הרמב"ם האריך להבחין בין שכל לדמיון, האריך להוכיח שאין לסמוך על הדמיון בהכרת המציאות לאשורה והסיק מכך על הצורך לבחון ולהכיר את המציאות ע"י השכל בדווקא. לאחר בירור יסודי זה הוא חדר לעומקו של הויכוח בין הפילוסוף ל"מדבר" ולמורכבות שיש בהכרעה באותו ויכוח. ובסיום דבריו, רמז הרמב"ם לדעתו שלו הממצעת בעניין, שאינה לא כדברי זה ולא כדברי זה, ואנו השתדלנו לבארה יחד עם השוואה לדברי חכמים נוספים מחכמי ישראל שעסקו בסוגיה עמוקה זו.

undefined

הרב בן ציון אוריאל

ט"ז אדר התש"ף
41 דק' האזנה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il