- שבת ומועדים
- קצרים למועדים
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
איך ביטול קרבן התמיד התחיל את החורבן בי"ז בתמוז? מה המשמעות והסוד הגנוז בקרבן התמיד והאהבה של הקב"ה לעם ישראל.
בי"ז בתמוז מתחילים ימי האבלות על חורבן בית המקדש אשר שיאם מגיעים בתשעה באב שאז נחרב הבית. חמישה דברים אירעו את אבותינו בשבעה עשר בתמוז, כך אומרת המשנה בתחילת מסכת תענית. אחד מהדברים הוא- בטל התמיד. קורבן התמיד אשר עם ישראל הקריב בתמידות בבוקר ובערב בטל בי"ז בתמוז.
הסוד של קורבן התמיד הוא סוד עמוק מאוד. אחד הביטויים המופלאים שהקב"ה קורא לכנסת ישראל בשיר השירים הוא הביטוי רעייתי. על כך אומר המדרש: "רעייתי על שום שאת רועה אותי בשתי כבשים בבוקר ובערב".
הקב"ה אשר שמי השמיים לא יכלכלוהו, קשר את שמו בשמנו קשר את הופעת שכינתו במעשיהם של ישראל, בהבאת שתי הכבשים בבוקר ובערב הקב"ה קשר את כל הופעת שכינתו. הביטוי הזה מבטא את האהבה של הקב"ה ואת התלות שהוא החליט להיתלות במעשיהם של ישראל.
כל זה קרה בקורבן התמיד ובטל בי"ז בתמוז שאז בטל התמיד. הקב"ה אמר לעם ישראל איני זקוק למעשיכם. איני רוצה כביכול להיזקק למעשיכם. וזה ביטול האהבה. כשהבית חרב יש סימנים מקדימים האהבה שבבית, התלות של בני הזוג, בטלה ואז אחרי שלושה שבועות בתשעה באב חרב הבית.
בי"ז בתמוז בביטול קורבן התמיד יש ביטול לאהבה שבוטאה בקורבן התמיד שהקב"ה רצה את מעשינו. ביום זה בי"ז בתמוז נתפלל ונעשה תשובה ונשתוקק להחזיר את אותה המדרגה של קורבן התמיד. המדרגה בה הקב"ה רצה שנרעה אותו בשתי הכבשים רצה לקשור את שמו בשמנו.
ביום זה נתפלל ותחזור האהבה כמקדם.
הסוד של קורבן התמיד הוא סוד עמוק מאוד. אחד הביטויים המופלאים שהקב"ה קורא לכנסת ישראל בשיר השירים הוא הביטוי רעייתי. על כך אומר המדרש: "רעייתי על שום שאת רועה אותי בשתי כבשים בבוקר ובערב".
הקב"ה אשר שמי השמיים לא יכלכלוהו, קשר את שמו בשמנו קשר את הופעת שכינתו במעשיהם של ישראל, בהבאת שתי הכבשים בבוקר ובערב הקב"ה קשר את כל הופעת שכינתו. הביטוי הזה מבטא את האהבה של הקב"ה ואת התלות שהוא החליט להיתלות במעשיהם של ישראל.
כל זה קרה בקורבן התמיד ובטל בי"ז בתמוז שאז בטל התמיד. הקב"ה אמר לעם ישראל איני זקוק למעשיכם. איני רוצה כביכול להיזקק למעשיכם. וזה ביטול האהבה. כשהבית חרב יש סימנים מקדימים האהבה שבבית, התלות של בני הזוג, בטלה ואז אחרי שלושה שבועות בתשעה באב חרב הבית.
בי"ז בתמוז בביטול קורבן התמיד יש ביטול לאהבה שבוטאה בקורבן התמיד שהקב"ה רצה את מעשינו. ביום זה בי"ז בתמוז נתפלל ונעשה תשובה ונשתוקק להחזיר את אותה המדרגה של קורבן התמיד. המדרגה בה הקב"ה רצה שנרעה אותו בשתי הכבשים רצה לקשור את שמו בשמנו.
ביום זה נתפלל ותחזור האהבה כמקדם.
מהו הסוד של פורים בשנה מעוברת?
הרב ינון גרוסברג | י' אדר ב' תשפ"ב
למה עובדים כל כך קשה לפני פסח?
הרב ינון גרוסברג | ניסן תשפ"ב
מהו הסוד הגדול של רחל אימנו?
הרב ינון גרוסברג | י"א חשוון תשפ"א
בריאת העולם של פסח
מהי שבת הגדול?
הרב ינון גרוסברג | י"ב ניסן תשפ"א
הרב ינון גרוסברג
אברך בכולל דיינות בישיבת בית אל.
המשכן העגל והקורונה
כ' אדר תש"פ
אור החיים לפרשת ויקרא
כ"ח אדר תש"פ
ראש השנה בשבת: מה מחליף את התקיעות?
אלול תש"פ
הכנה לפרשת החודש
כ"ג אדר תש"פ
טעינה למחשבה
תורה מן השמים
מי חייב לצום בתשעה באב נדחה?
הדלקה וכיבוי ביום טוב
לבדוק את החמץ שבלב
איך ללמוד אמונה?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
ריסוק קרח בשבת- סוחט או מוליד?
ארץ החיים – הקשר המיוחד שלנו לארץ
ענייני כשרות המצויים
הדלקת נרות שבת
הרב אליעזר מלמד | שבט תשע"א

והיה עקב תשמעון
שמחה, ענוה וודאות
הרב שמעון כהן | אב תשע"ה

רעיונות לפרשת עקב
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ט-תש"ס

עירובי-חצרות ואופן עריכתם
רבנים שונים | טבת תשע"ב
מעלת אמירת מאה ברכות
הרב מאיר גולדויכט | כ' אב תשפ"ב
ראשות הישיבה והנהגת ציבור
סולם מוצב ארצה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ג אב תשפ"ב
