- הלכה מחשבה ומוסר
- אורות התורה
- אורות התורה - הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
72
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
יש אשר כל ידיעה בהפגשה עם האדם בגלמיותה, בלא חדירה לפרטיה, מהממת אותו, מפחידתו ומערבבת את דעתו, מולידה בו חזיונות שוא ותוהו, והם מתהפכים לדברים מיושבים, מרחיבי דעת ובונים את הנשמה בבנין הטוב, לפי ערך שכלולם של הפרטים שבאים בידיעה ולפי בירורם.
הכנת התורה והחכמה רק היא תוכל להציל את הנשמה מרוח סועה וסער, שהבערות מסגלת אותה לה.
ומה גדולה היא המצוקה של מצרי גיהנם הבאים מחסרונה של תורה. וכמה גדולה וחשובה היא תעודת התורה המוסר הדעת והחכמה להנצל מהם, בחי' מגדל עז שם ד' בו ירוץ צדיק ונשגב.
ח
יש שהאדם מרגיש את הצער הגדול על מעוט התורה שלו, שבא מצד בטול תורה וצמצום הדעת, המאפיל על אורה הרוחני של תורה, עד שיוכל לצייר את מצרי גיהנם שאוחזים את כל מי שריפה ידיו מן התורה. ומתוך החלחלה הגדולה שבציור זה תתמרק נפשו מסיגיה, ובהחילו להתאמץ בשקידתה של תורה, המעשית והרוחנית, ירגיש את כל הטוהר הראוי לו לקבל מנועמה של תורה, וישוב אליו אור שכלו ועומק הרגשתו, שלות נפשו וברק דמיונו, מצורפים עם כל המדות החמודות. שהם מכלל ברכת ד' אשר עם אורה של תורה.
אורות התורה - הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א (21)
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
17 - צער ביטול תורה
18 - צער ביטול תורה , הלימוד והמעשה
19 - דרכי תורה ונתיבותיה - שיעור 1
טען עוד
פרק ט'
א
"נעשה ונשמע". הקדמת "נעשה" ל"נשמע" מצינת את הוקרת התורה מצד סגולתה האלהית, יותר על מה שראוי להוקירה מצד צורך התועלת המעשית שיש בלמודה. כי כיון שכבר נאמר "נעשה" הרי הקישור אל ערך הלמוד המעשי הוא כבר בכלל, ו"נשמע" מציין את הקישור אל ערך הלמוד הסגולי.
ב
"ושמרתם זו משנה, ועשיתם - כמשמעו" (רש"י דברים ד' ו'). אם נפרש משנה כתואר הפשוט, שאינו מכוון להביא לידי מעשה, "ותנאים מבלי עולם, שמורים הלכה מתוך משנתם", אז י"ל ועשיתם - שתלמדו הלכה למעשה. אבל לפי דברי רבנו חננאל, בב"מ (ס"פ אלו מציאות), משנה כוללת גמר בירור הלכה למעשה על פי המסקנא גם כן, אם כן כלול במשנה כבר הלמוד למעשה, על כן צריך לומר ועשיתם כמשמעו: עצם המעשה.
ג
רוח הקודש העמוק של היהדות, החותר להשוות את החיים המעשיים עם החיים האציליים בפועל, הוא הכח הנשמתי המפרה את ההלכות ודקדוקיהן, והוא הנותן את העמילן להפלפול המרחיב את גבוליו בחוגים המעשיים של ההויות והסוגיות.
תורה ותפילה
אורות התורה - פרק ו' פסקה ז-י
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ז אדר ב' תשפ"ב
הכוח של פרטי התורה
אורות התורה - פרק ג' פסקה ג-ה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ד' טבת תשפ"ב
הנביאים והכתובים כלולים בתורה
אורות התורה - פרק ד' פסקה א'
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ט טבת תשפ"ב
צער ביטול תורה
אורות התורה - פרק ז' פסקאות ג' - ו'
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ד אייר תשפ"ב
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז -ח
שיעור מס' 94
י"ט סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק יח (6)
שיעור מס' 117
כ"ב תמוז תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (2)
שיעור מס' 91
ט"ז סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ט (2)
שיעור מס' 96
כ"ג סיון תשפ"ג
איך מותר להכין קפה בשבת?
איך מותר לנקות בגדים בשבת?
מה הם קטניות ומי הם אוכלי קטניות?
הלכות יום טוב שחל במוצאי שבת
החיבור הרוחני של פסח ושבועות
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
מהדורות החדשות במצרים שדיברו על ישראל
למה לשמור על הקדושה?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בקשר מרובע?
מה עיקר הגאולה?
הגעת דוד למערכה
שמואל א, פרק יז' פסוקים כ-כה
הרב שמעון קליין | י"ג תמוז תשפ"ה

הוצאת ממון על פי סימנים – מעשה בשומשומים
יבמות דף קטו ע"ב
הרב יאיר וסרטיל | תמוז תשפ"ה

דין הכתובה באומרת מת בעלי
יבמות קטז ע"ב
הרב יאיר וסרטיל | אדר א תשע"ט
