- מדורים
- זוגיות
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אשר בן חיים
צניעות ומחלוקת
אני מעוניין לחנך את הבית בקדושה ואשתי מתנגדת כי אני מחמיר, מה עושים?
שאלה:
אני ואשתי חיים ב"ה באהבה. אבל ישנה נקודה כואבת. אני רוצה שהבית יתנהל יותר בקדושה, למשל לחנך את ביתנו בת השנתיים לצניעות בלבוש. יש לנו גם בת חמש המרבה לשחק עם הבנים. אני מנסה למנוע אותה, אבל אשתי מגיבה בכעס וטוענת שאני מחמיר סתם. מי צודק?
תשובה:
בראשונה אני רוצה לתקן את שאלתך "מי צודק"? בבית שאלה כזאת איננה רלוונטית מפני שאם דרך מסוימת גורמת לחיכוך, גם אם היא מאד צודקת, יש לבחור דרך אחרת, ולהיות חכם ולא צודק.

ולגוף שאלתך: בדברי חכמים אנו מוצאים קו ברור בין שורת הדין לבין חומרא, מדת חסידות או דרך חינוכית. אנו כולנו חייבים לשמור על שורת הדין אשר ממנה אין לרדת. אולם, כל מה שמעבר לכך, למרות שמדובר במעשים או דרישות חינוכיות, כאן יש לשקול שיקולים נוספים.
אחד השיקולים המכריעים בחיי משפחה הוא - אחדות הדעות בין ההורים ביחס לילדיהם. גם כאשר יש נקודות בהם ההורים חלוקים, צריך לשוחח על כך ולהגיע להבנה, לא רק מה האמת אלא מה הנכון מבחינת המשפחה.
בשאלתך ציינת שאשתך מגיבה בכעס וטוענת שאתה מחמיר. בעקרון, כל תגובה בכעס אינה נכונה, אולם זו שאלה שאשתך צריכה לשאול, כיצד להגיב ללא כעס. אבל מבחינתך, אתה צריך לראות עד היכן הדברים מגיעים. שהרי לבוש לא צנוע לבת שנתיים, או משחק עם בנים לבת חמש, שניהם אינם אסורים לפי שורת הדין. כמובן, אם ישנה הסכמה בין ההורים על דרך חינוכית עם דרישה ליותר משורת הדין, יבורכו. אולם ברגע שדרישה כזאת מביאה למחלוקת בין ההורים, נמחקת כל התועלת והקדושה העומדת בבסיס הרצון ליתר צניעות.
לעומת זאת, ההסכמה בין ההורים, אפילו כשהיא עומדת על שמירת שורת הדין בלבד, מביאה תועלת חינוכית גדולה לאין ערוך מהתועלת שבחינוך לקדושה, שאתה רוצה.
יתירה מזו: עליה בקדושה חייבת להתבסס על הסכמה קודמת. ואם אתה ואשתך תגיעו להבנה, על דעת שניכם, גם אם תרד מדרישתך, תוכל אח"כ על בסיס זה לבנות עוד ועוד קומות של עליה.
והאמת
אני ואשתי חיים ב"ה באהבה. אבל ישנה נקודה כואבת. אני רוצה שהבית יתנהל יותר בקדושה, למשל לחנך את ביתנו בת השנתיים לצניעות בלבוש. יש לנו גם בת חמש המרבה לשחק עם הבנים. אני מנסה למנוע אותה, אבל אשתי מגיבה בכעס וטוענת שאני מחמיר סתם. מי צודק?
תשובה:
בראשונה אני רוצה לתקן את שאלתך "מי צודק"? בבית שאלה כזאת איננה רלוונטית מפני שאם דרך מסוימת גורמת לחיכוך, גם אם היא מאד צודקת, יש לבחור דרך אחרת, ולהיות חכם ולא צודק.

זוגיות (46)
הרב אליקים לבנון
7 - להשמין בסתר
8 - צניעות ומחלוקת
9 - האוחז בהגה
טען עוד
אחד השיקולים המכריעים בחיי משפחה הוא - אחדות הדעות בין ההורים ביחס לילדיהם. גם כאשר יש נקודות בהם ההורים חלוקים, צריך לשוחח על כך ולהגיע להבנה, לא רק מה האמת אלא מה הנכון מבחינת המשפחה.
בשאלתך ציינת שאשתך מגיבה בכעס וטוענת שאתה מחמיר. בעקרון, כל תגובה בכעס אינה נכונה, אולם זו שאלה שאשתך צריכה לשאול, כיצד להגיב ללא כעס. אבל מבחינתך, אתה צריך לראות עד היכן הדברים מגיעים. שהרי לבוש לא צנוע לבת שנתיים, או משחק עם בנים לבת חמש, שניהם אינם אסורים לפי שורת הדין. כמובן, אם ישנה הסכמה בין ההורים על דרך חינוכית עם דרישה ליותר משורת הדין, יבורכו. אולם ברגע שדרישה כזאת מביאה למחלוקת בין ההורים, נמחקת כל התועלת והקדושה העומדת בבסיס הרצון ליתר צניעות.
לעומת זאת, ההסכמה בין ההורים, אפילו כשהיא עומדת על שמירת שורת הדין בלבד, מביאה תועלת חינוכית גדולה לאין ערוך מהתועלת שבחינוך לקדושה, שאתה רוצה.
יתירה מזו: עליה בקדושה חייבת להתבסס על הסכמה קודמת. ואם אתה ואשתך תגיעו להבנה, על דעת שניכם, גם אם תרד מדרישתך, תוכל אח"כ על בסיס זה לבנות עוד ועוד קומות של עליה.
והאמת

מי יכול לעמוד לפני ה' ביום הכיפורים?
הרב אליקים לבנון | תשרי תשע"א

עקרת בית - עיקר או עקר
הרב אליקים לבנון | אב תשס"ט

הצילו! בעלי משקר!
גליון 220
הרב אליקים לבנון | שבט תשע"א

על כל פשעים תכסה אהבה
הרב אליקים לבנון | תמוז תש"ע

הרב אליקים לבנון
רב המועצה האזורית שומרון, וראש ישיבת ברכת יוסף באלון מורה

החותנת "עושה סדר"
ז איר תשס"ט

איך מתאבלים נכון
ג אב תשס"ט

הקו שבין סמכות הורית לאחריות הילדים
אייר תש"ע

רווקות מאוחרת
ניסן תשס"ט
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
המדריך המלא לבדיקת פירות ט"ו בשבט
כל ההתחלות קשות
לאן שבים ולמה מתוודים?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
האם מותר לטייל במקום בלי מניין?
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
ברוך שעשה לי נס במקום הזה
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
נטילת לולב
הרב אליעזר מלמד | תשרי תשע"ח

תפילות חג סוכות
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב

הלכות חול המועד
חלק י
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | ניסן ה'תשס"ב

הבדלה במוצאי שבת , מוצאי יום טוב ומוצאי יום הכיפורים
הרב מיכאל יומטוביאן | תשרי תשע"ח
רבנות בקהילה בחינם ומשכורת ראויה למורים
הרב אליעזר מלמד | תשרי תשפ"ד
סדר עבודת יום כיפורים
הרב יהודה לב | תשרי תשפ"ד
