ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

צניעות ומחלוקת ;">

דף הבית בית מדרש משפחה חברה ומדינה הבית היהודי נישואין וזוגיות הקשר הזוגי Bookmark and Share



גירסת הדפסה קרא ב - word
שלח לחבר

אלול תשס"ו

צניעות ומחלוקת


נערך על ידי הרב

מוקדש לעלוי נשמת
אשר בן חיים

שאלה:
אני ואשתי חיים ב"ה באהבה. אבל ישנה נקודה כואבת. אני רוצה שהבית יתנהל יותר בקדושה, למשל לחנך את ביתנו בת השנתיים לצניעות בלבוש. יש לנו גם בת חמש המרבה לשחק עם הבנים. אני מנסה למנוע אותה, אבל אשתי מגיבה בכעס וטוענת שאני מחמיר סתם. מי צודק?

תשובה:
בראשונה אני רוצה לתקן את שאלתך "מי צודק"? בבית שאלה כזאת איננה רלוונטית מפני שאם דרך מסוימת גורמת לחיכוך, גם אם היא מאד צודקת, יש לבחור דרך אחרת, ולהיות חכם ולא צודק.

ולגוף שאלתך: בדברי חכמים אנו מוצאים קו ברור בין שורת הדין לבין חומרא, מדת חסידות או דרך חינוכית. אנו כולנו חייבים לשמור על שורת הדין אשר ממנה אין לרדת. אולם, כל מה שמעבר לכך, למרות שמדובר במעשים או דרישות חינוכיות, כאן יש לשקול שיקולים נוספים.

אחד השיקולים המכריעים בחיי משפחה הוא - אחדות הדעות בין ההורים ביחס לילדיהם. גם כאשר יש נקודות בהם ההורים חלוקים, צריך לשוחח על כך ולהגיע להבנה, לא רק מה האמת אלא מה הנכון מבחינת המשפחה.

בשאלתך ציינת שאשתך מגיבה בכעס וטוענת שאתה מחמיר. בעקרון, כל תגובה בכעס אינה נכונה, אולם זו שאלה שאשתך צריכה לשאול, כיצד להגיב ללא כעס. אבל מבחינתך, אתה צריך לראות עד היכן הדברים מגיעים. שהרי לבוש לא צנוע לבת שנתיים, או משחק עם בנים לבת חמש, שניהם אינם אסורים לפי שורת הדין. כמובן, אם ישנה הסכמה בין ההורים על דרך חינוכית עם דרישה ליותר משורת הדין, יבורכו. אולם ברגע שדרישה כזאת מביאה למחלוקת בין ההורים, נמחקת כל התועלת והקדושה העומדת בבסיס הרצון ליתר צניעות.

לעומת זאת, ההסכמה בין ההורים, אפילו כשהיא עומדת על שמירת שורת הדין בלבד, מביאה תועלת חינוכית גדולה לאין ערוך מהתועלת שבחינוך לקדושה, שאתה רוצה.

יתירה מזו: עליה בקדושה חייבת להתבסס על הסכמה קודמת. ואם אתה ואשתך תגיעו להבנה, על דעת שניכם, גם אם תרד מדרישתך, תוכל אח"כ על בסיס זה לבנות עוד ועוד קומות של עליה.

והאמת והשלום אהבו!

----------
מתוך העלון השבועי של תנועת קוממיות.
חזרה למעלה

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il