בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • דעת אלוקים
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
undefined
2 דק' קריאה 34 דק' צפיה
אוֹתָם שֶׁסָּבְרוּ לְהַסְבִּיר אֶת כָּל הַמֻּשָּׂג הָאֱלֹהִי בְּיִשְׂרָאֵל בְּתַמְצִית שֶׁל רֶגֶשׁ דָּת רָגִיל, לֹא מָצְאוּ חֵפֶץ בַּקִּיּוּם הַמַּעֲשִׂי שֶׁל תּוֹרָה וּמִצְווֹתֶיהָ בְּפֹעַל, וּמִשֹּׁרֶשׁ זֶה יָצְאָה אַחַר כָּךְ שִׂנְאָה כְּבוּשָׁה וּבוּז נִמְרָץ לְהַחֵפֶץ הַלְּאֻמִּי הַיִּשְׂרְאֵלִי, לַמְרוֹת הַכָּבוֹד הַגָּדוֹל וְהָאֱלֹהִי שֶׁלֹּא יָכְלָה גַּם הַמַּשְׂטֵמָה הַהִיא לִמְנֹעַ מִן הַתּוֹרָה.

הַדִּמְיוֹן הַכּוֹזֵב, שֶׁאֶפְשָׁר לְקַבֵּל תַּמְצִיתָהּ שֶׁל תּוֹרָה בְּתוֹר רֶגֶשׁ דָּת שֶׁאֵין לוֹ יַחַס לְעֶצֶם סְגֻלָּתָהּ שֶׁל הָאֻמָּה, בְּחַיֶּיהָ הַיּוֹתֵר שְׁלֵמִים הַחַבְרוּתִיִּים וְהַמְּדִינִיִּים, גָּרַם לִקּוּי גָּדוֹל לְחֵלֶק רָשׁוּם מְאֹד שֶׁל הַמִּין הָאֱנוֹשִׁי.
רַק אָז יָכוֹל לְהִתְרַפְּאוֹת מִמֶּנּוּ, כְּשֶׁיִּפְלֹט אֶת מַה שֶּׁבָּלַע מֵרִגְשֵׁי הַדָּת הַמֻּפְשָׁטִים, שֶׁקְּרָעָם בְּחָזְקַת הַיָּד מֵעֵץ הַחַיִּים הַכְּלָלִי שֶׁל תּוֹרַת יִשְׂרָאֵל, הַמְשֻׁלָּב דַּוְקָא עִם נִשְׁמָתוֹ הַלְּאֻמִּית, וּמִמֵּילָא יוּכַל אַחַר כָּךְ לָשׁוּב לְקַבְּלָם בְּצֵרוּף כָּל הָאוֹרָה הַמְּקוֹרִית, שֶׁהִיא מֻכְרַחַת לִהְיוֹת נִשְׁאֶבֶת דַּוְקָא מִטֶּבַע הָאֻמָּה הַמִּתְגַּלֶּה בְּאוֹר תּוֹרָתָהּ, וְשֵׁם הַשֵּׁם, הַנִּקְרָא עַל שֵׁם הָאֲצִילוּת, מֵאִידֵאָלִים הַנִּשְׂגָּבִים וְנֶחְמָדִים מֵעוֹלָם עַד הָעוֹלָם, יִקָּרֵא דַּוְקָא אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל.
אָז תִּהְיֶה הַשְׁפָּעָה קוּלְטוּרִית אֲמִתִּית לְיִשְׂרָאֵל בָּעוֹלָם, שֶׁעַם חָשׁוּב מַשְׁפִּיעַ לֹא רַק בִּפְרָט נִפְרָד מִמֶּנּוּ, כִּי-אִם בְּכָל עַצְמִיּוּתוֹ.
כָּל זְמַן שֶׁאֵין הַחֵפֶץ הָעַז וְהַטָּהוֹר שֶׁל הָאִידֵאָלִים הָאֱלֹהִיִּים, וְהוֹצָאָתָם אֶל הַפֹּעַל בְּמַהֲלָךְ הִיסְטוֹרִי חַי, קַיָּם וּמַתְמִיד, מִתְגַּלֶּה בָּאֻמָּה, הַשְּׁכִינָה הִיא בְּגָלוּת, וְכֹחַ הַחַיִּים, הַמִּתְגַּלֶּה עַל פְּנֵי הַכִּכָּר שֶׁל עֲבוֹדַת ד', הוּא כֹּחַ חַלָּשׁ וְרָפֶה, הַנֶּעֱרָךְ כְּכֹחַ הַחַיִּים שֶׁל רְקַב עֲצָמוֹת גִּבּוֹר עֲנָקִי, מוּל כֹּחַ חַיִּים שֶׁלּוֹ הַחַי וּפוֹעֵל.
אֵין הַכֹּחַ יָכוֹל אָז לְחוֹלֵל לֹא יִרְאַת הַכָּבוֹד, נִשָּׂא וּמְרוֹמָם בְּהַכָּרָה עַצְמִית פְּנִימִית, וְלֹא אַהֲבָה חַיָּה עַזָּה וּמְלַבֶּבֶת, הַמִּתְגַּבֶּרֶת כְּפֶרֶץ מַיִם רַבִּים, "וּכְרִשְׁפֵּי אֵשׁ שַׁלְהֶבֶת יָהּ".
הַצִּיּוּר שֶׁל הַכָּבוֹד הָאֱלֹהִי נַעֲשֶׂה נִפְגָּם וְלָקוּי, לֹא לְבַד בְּיַחַשׂ הֶהָמוֹן, שֶׁלֹּא יְרוֹמֵם אוֹתוֹ רוּחוֹ יוֹתֵר גַּם אַחֲרֵי הוֹדָעוֹ שֶׁבִּכְלָל רָאוּי לְיַחֵשׂ לֵאלֹהִים כָּל שְׁלֵמוּת וְכָל טוֹב, כִּי אִם לְיַחֵשׂ לְכָל הַפָּחוֹת אֵלָיו, בִּמְקוֹם חוֹבַת כָּבוֹד אִידֵאָלִית הַמְרוֹמֵם אֶת כָּל רַעְיוֹן וְרֶגֶשׁ, אַהֲבַת כָּבוֹד נִפְרָזָה עַד אֵין חֵקֶר, מֵאֵין פְּנוּת שֶׁבָּזֶה הוּא מְיַחֵשׂ לְהַשְּׁלֵמוּת הָעֶלְיוֹנָה אֶת הַפְּחוּתָה שֶׁבַּמִּדּוֹת, שֶׁהִיא אֵינָהּ רְאוּיָה גַּם לְשָׁלֵם שֶׁבִּבְנֵי אָדָם.
מֵהַקְּלִפָּה הֶעָבָה הַזֹּאת יוֹנְקוֹת הֵן הַדָּתוֹת הַמִּתְפַּרְנְסוֹת עַל יְדֵי הַלַּח שֶׁבְּשֵׁפֶל מַצָּבָהּ שֶׁל תּוֹרַת אֱמֶת, וְעַל יָדָהּ קִבְּלוּ אֶת הַצּוּרָה הַטִּיפּוּסִית שֶׁל נִגּוּד הַיַּהֲדוּת וְהָאֻמָּה בְּעֶצֶם.
'וּכְשֶׁיָּפוּחַ הַיּוֹם וְנָסוּ אֵלֶּה הַצְּלָלִים' הֶעָבִים, אָז מִמֵּילָא יִמְצְאוּ אֶת עַצְמָן, שֶׁהִנָּן נוֹבְעוֹת לֹא רַק מִמְּקוֹר הַתּוֹרָה, בִּהְיוֹתָהּ נִתֶּקֶת מֵחַיֵּי הָאֻמָּה הַנִּפְלָאָה, שֶׁהִיא הַנּוֹשֵׂא הָעִקָּרִי שֶׁלָּהּ, כִּי אִם מִמְּקוֹר הַנְּשָׁמָה שֶׁל הָעָם הַגָּדוֹל הַמִּתְגַּלֶּה בְּתוֹכָהּ לָעַד, וְאָז יָסוּר הַנִּגּוּד מִשָּׁרְשׁוֹ, "וַהֲסִרֹתִי דָמָיו מִפִּיו וְשִׁקֻּצָיו מִבֵּין שִׁנָּיו, וְנִשְׁאַר גַּם-הוּא לֵאלֹהֵינוּ, וְהָיָה כְּאַלֻּף בִּיהוּדָה וְעֶקְרוֹן כִּיבוּסִי", "וַעֲתִידִים תֵּאַטְרָאוֹת וְקִרְקְסָאוֹת שֶׁבֶּאֱדוֹם, שֶׁיְּלַמְּדוּ בָּהֶם שָׂרֵי יְהוּדָה תּוֹרָה בָּרַבִּים".
וְלֹא בֶּהָמוֹן בִּלְבַד, כִּי-אִם גַּם אֵצֶל בְּנֵי הַדֵּעָה, שֶׁהֵם מַתְמִימִים אֶת צִיּוּרָם בְּמַה שֶּׁהֵם מְשַׁעֲרִים אֶת הַטּוֹב הַיּוֹצֵא מֵהַבָּעַת הַכָּבוֹד לֵאלֹהִים בַּהַנְהָגָה הָאֱנוֹשִׁית, הִנֵּה תִּהְיֶה לָהֶם רַק הֲכָנָה לְצִיּוּר רָפֶה הַמִּתְיַשֵּׁב בְּקִרְבָּם בְּדֹחַק, וְלֹא לְרֶגֶשׁ חַי הַמְפַרְנֵס אֶת כָּל כֹּחוֹת הַחַיִּים, וְקַל-וָחֹמֶר שֶׁלֹּא יוּכַל לְהִתְעוֹדֵד לְרֶגֶשׁ מְחַיֶּה כֹּחוֹת לְאֻמִּיִּים.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il