בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • עבודת אלוקים
לחץ להקדשת שיעור זה
עקבי הצאן עמ' קמב-קמג

היחס אל האמונה האמיתית - צריך להתפתח

כמו היחס אל התארים הגשמיים לאלוקות, שיש להבין שתפקידם הינו רק 'לסבר את האוזן', בעוד שהם מבטאים מושגים טהורים, כך היחס אל המושג 'עבודת אלוקים', שנתפש באופן שטחי, צריך להיות יותר מעמיק. מכיוון שהדורות מתפתחים - יש צורך לפתח את האמונה יחד איתם, ע"י לימוד אמונה, ובכך תהפך האמונה להיות נחלת הכלל.

undefined

הרב הראל כהן

י"ט אלול תשפ"ג
2 דק' קריאה 40 דק' צפיה
וּכְשֵׁם שֶׁהַהַגְשָׁמָה הַנְּמוּכָה הִיא הַהִפּוּךְ הַגָּמוּר מֵהַיַּהֲדוּת, וְעִם זֶה דִּבְּרָה תּוֹרָה בְּלָשׁוֹן כָּל-כָּךְ חָפְשִׁי, בְּאֵין שׁוּם מַעֲצוֹר וְהַגְבָּלָה, בְּכָל הַתְּאָרִים שֶׁלָּהּ, וְהֵם הֵמָּה דַּוְקָא הוֹבִילוּ אוֹתָנוּ, בְּצֵרוּף הַשֵּׂכֶל וְהַחָכְמָה, שֶׁשְּׁנֵיהֶם יַחַד הֵם לָעַד "נֵר אֱלֹהִים בָּאָרֶץ", אֶל מְרוֹמֵי טָהֳרַת הַמֻּשָּׂגִים, שֶׁיְּחִידֵי הַסְּגֻלָּה שֶׁבְּקִרְבֵּנוּ בְּכָל דּוֹר וָדוֹר הִנָּם עַל-זֶה עֵדִים חַיִּים וְקַיָּמִים.
כֵּן הַמֻּשָּׂג הַכְּלָלִי, שֶׁלְּפִי קְרִיאַת הַשֵּׁם הַמֻּרְגָּל הוּא אוֹצֵר בְּקִרְבּוֹ אֶת כָּל הַמּוּבָן שֶׁל "הַדָּת", הוּא מֻשַּׂג "עֲבוֹדַת אֱלֹהִים", הוּא כְּמוֹהֶם "סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמַיְמָה וּמַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עוֹלִים וְיוֹרְדִים בּוֹ".
וּלְפִי רֹב הַהֶכְשֵׁר, הָעִלּוּי וְהַהִתְפַּתְּחוּת, שֶׁל כִּשְׁרוֹן הַשֵּׂכֶל וְהַצֶּדֶק הָאֱנוֹשִׁי, כָּךְ הוֹלֵךְ הַמּוּבָן הַכְּלָלִי הַזֶּה, הוֹלֵךְ וּמִתְעַלֶּה.
וְאִם יִזְדַּמֵּן אֵיזֶה דּוֹר אוֹ דּוֹרוֹת שֶׁכָּל מֻשְּׂגֵיהֶם הַכְּלָלִיִּים נִתְעַלּוּ וְהִתְפַּתְּחוּ, וְעַל אוֹתָהּ הַחֶלְקָה שֶׁל הַמֻּשָּׂגִים הָאֱלֹהִיִּים לֹא שָׁלְחוּ הַמְּפַתְּחִים וְהָעוֹבְדִים יָד, אָז נִשְׁאָר אוֹתוֹ הַדּוֹר בְּמַצָּב שָׁפָל וְאֻמְלָל, וְהַבְּקִיעִים הַדָּתִיִּים מִתְרַבִּים בּוֹ, פֶּרֶץ עַל פְּנֵי פָרֶץ.
וְאֵין לוֹ רְפוּאָה כִּי אִם בַּעֲבוֹדָה שִׂכְלִית מְרֻבָּה בְּעֹמֶק הַצַּד הַפְּנִימִי שֶׁבַּתּוֹרָה, מִצַּד הַזִּקּוּק שֶׁל חָכְמַת אֱלֹהִים שֶׁהִיא אוֹר הָעוֹלָם שֶׁבְּתוֹכָהּ, עַד שֶׁהַהַתְמָדָה הַגְּדוֹלָה שֶׁל הָעוֹבְדִים הַחֲלוּצִים תַּשְׁלִים אֶת הַמַּהֲלָךְ הַנֶּחְשָׁל, אֲשֶׁר פִּגְּרוּ אֵיזֶה דּוֹרוֹת בְּהִתְרַשְּׁלוּתָם, עַד שֶׁיִּתְרוֹמְמוּ הַמֻּשָּׂגִים הָאֱלֹהִיִּים, לְעֻמַּת אוֹתוֹ הַגֹּבַהּ שֶׁל הַהִתְפַּתְּחוּת הַשִּׂכְלִית וְהַמִּדּוֹתִית שֶׁל הַתַּרְבּוּת הַכְּלָלִית, שֶׁעָלָה עָלָיו הַדּוֹר בִּכְלָלוּתוֹ.
וּבָזֶה תֵּהָפֵךְ הַקְּלָלָה לִבְרָכָה, כִּי הָרִחוּק שֶׁל הַמֻּשָּׂגִים הַבָּא מִצַּד הַהִתְפַּתְּחוּת הַכְּלָלִית בָּעוֹלָם יְפַנֶּה דֶּרֶךְ לְבִנְיָנִים שִׂכְלִיִּים רַחֲבֵי יָדַיִם, שֶׁאַף-עַל-פִּי שֶׁכְּבָר הָיוּ גְּלוּיִים לִגְדוֹלֵי הָרוּחַ שֶׁבְּדוֹרוֹת עוֹלָמִים, שֶׁהֲרֵי הָרוּחַ הַכְּלָלִי שֶׁל הַשְׂכָּלַת הַיְּחִידִים הַקַּדְמוֹנִים עוֹמֵד לְנֵס לָעַד, לַמְרוֹת כָּל הַהִתְגַּלֻּיּוֹת הַפְּרָטִיּוֹת שֶׁנִּתְחַדְּשׁוּ "אֵלֶּה הַדְּבָרִים עֲשִׂיתִם, כְּבָר עֲשִׂיתִים לְר' עֲקִיבָא וַחֲבֵרָיו" מִכָּל מָקוֹם הַהַכָּרָה לְבָאֵר וּלְהַשְׁפִּיל אֶת הַדְּבָרִים הַנַּעֲלִים, עַד אוֹתָהּ הַמִּדָּה שֶׁל הָעִנְיָנִים הָרְגִילִים, אוֹתוֹ הַהֶכְרֵחַ עַצְמוֹ עוֹשֶׂה אוֹתָם לְקִנְיַן הַכְּלָל כֻּלּוֹ, וְעַל-יְדֵי-זֶה מִתְרוֹמֵם הָעָם בִּכְלָלוּתוֹ, לְמַדְרֵגָה עֶלְיוֹנָה וְנִשָּׂאָה.
עַל-כֵּן מֵאוֹתוֹ הָעַז שֶׁל "יָמִים רַבִּים לְיִשְׂרָאֵל לְלֹא אֱלֹהֵי אֱמֶת" יֵצֵא מָתוֹק – שֶׁל "כָּל בָּנַיִךְ לִמּוּדֵי ד' וְרַב שְׁלוֹם בָּנָיִךְ".




את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il