- הלכה מחשבה ומוסר
- עבודת אלוקים
עקבי הצאן עמ' קמב-קמג
היחס אל האמונה האמיתית - צריך להתפתח
כמו היחס אל התארים הגשמיים לאלוקות, שיש להבין שתפקידם הינו רק 'לסבר את האוזן', בעוד שהם מבטאים מושגים טהורים, כך היחס אל המושג 'עבודת אלוקים', שנתפש באופן שטחי, צריך להיות יותר מעמיק. מכיוון שהדורות מתפתחים - יש צורך לפתח את האמונה יחד איתם, ע"י לימוד אמונה, ובכך תהפך האמונה להיות נחלת הכלל.
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
וּכְשֵׁם שֶׁהַהַגְשָׁמָה הַנְּמוּכָה הִיא הַהִפּוּךְ הַגָּמוּר מֵהַיַּהֲדוּת, וְעִם זֶה דִּבְּרָה תּוֹרָה בְּלָשׁוֹן כָּל-כָּךְ חָפְשִׁי, בְּאֵין שׁוּם מַעֲצוֹר וְהַגְבָּלָה, בְּכָל הַתְּאָרִים שֶׁלָּהּ, וְהֵם הֵמָּה דַּוְקָא הוֹבִילוּ אוֹתָנוּ, בְּצֵרוּף הַשֵּׂכֶל וְהַחָכְמָה, שֶׁשְּׁנֵיהֶם יַחַד הֵם לָעַד "נֵר אֱלֹהִים בָּאָרֶץ", אֶל מְרוֹמֵי טָהֳרַת הַמֻּשָּׂגִים, שֶׁיְּחִידֵי הַסְּגֻלָּה שֶׁבְּקִרְבֵּנוּ בְּכָל דּוֹר וָדוֹר הִנָּם עַל-זֶה עֵדִים חַיִּים וְקַיָּמִים.
כֵּן הַמֻּשָּׂג הַכְּלָלִי, שֶׁלְּפִי קְרִיאַת הַשֵּׁם הַמֻּרְגָּל הוּא אוֹצֵר בְּקִרְבּוֹ אֶת כָּל הַמּוּבָן שֶׁל "הַדָּת", הוּא מֻשַּׂג "עֲבוֹדַת אֱלֹהִים", הוּא כְּמוֹהֶם "סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמַיְמָה וּמַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עוֹלִים וְיוֹרְדִים בּוֹ".
וּלְפִי רֹב הַהֶכְשֵׁר, הָעִלּוּי וְהַהִתְפַּתְּחוּת, שֶׁל כִּשְׁרוֹן הַשֵּׂכֶל וְהַצֶּדֶק הָאֱנוֹשִׁי, כָּךְ הוֹלֵךְ הַמּוּבָן הַכְּלָלִי הַזֶּה, הוֹלֵךְ וּמִתְעַלֶּה.
וְאִם יִזְדַּמֵּן אֵיזֶה דּוֹר אוֹ דּוֹרוֹת שֶׁכָּל מֻשְּׂגֵיהֶם הַכְּלָלִיִּים נִתְעַלּוּ וְהִתְפַּתְּחוּ, וְעַל אוֹתָהּ הַחֶלְקָה שֶׁל הַמֻּשָּׂגִים הָאֱלֹהִיִּים לֹא שָׁלְחוּ הַמְּפַתְּחִים וְהָעוֹבְדִים יָד, אָז נִשְׁאָר אוֹתוֹ הַדּוֹר בְּמַצָּב שָׁפָל וְאֻמְלָל, וְהַבְּקִיעִים הַדָּתִיִּים מִתְרַבִּים בּוֹ, פֶּרֶץ עַל פְּנֵי פָרֶץ.
וְאֵין לוֹ רְפוּאָה כִּי אִם בַּעֲבוֹדָה שִׂכְלִית מְרֻבָּה בְּעֹמֶק הַצַּד הַפְּנִימִי שֶׁבַּתּוֹרָה, מִצַּד הַזִּקּוּק שֶׁל חָכְמַת אֱלֹהִים שֶׁהִיא אוֹר הָעוֹלָם שֶׁבְּתוֹכָהּ, עַד שֶׁהַהַתְמָדָה הַגְּדוֹלָה שֶׁל הָעוֹבְדִים הַחֲלוּצִים תַּשְׁלִים אֶת הַמַּהֲלָךְ הַנֶּחְשָׁל, אֲשֶׁר פִּגְּרוּ אֵיזֶה דּוֹרוֹת בְּהִתְרַשְּׁלוּתָם, עַד שֶׁיִּתְרוֹמְמוּ הַמֻּשָּׂגִים הָאֱלֹהִיִּים, לְעֻמַּת אוֹתוֹ הַגֹּבַהּ שֶׁל הַהִתְפַּתְּחוּת הַשִּׂכְלִית וְהַמִּדּוֹתִית שֶׁל הַתַּרְבּוּת הַכְּלָלִית, שֶׁעָלָה עָלָיו הַדּוֹר בִּכְלָלוּתוֹ.
וּבָזֶה תֵּהָפֵךְ הַקְּלָלָה לִבְרָכָה, כִּי הָרִחוּק שֶׁל הַמֻּשָּׂגִים הַבָּא מִצַּד הַהִתְפַּתְּחוּת הַכְּלָלִית בָּעוֹלָם יְפַנֶּה דֶּרֶךְ לְבִנְיָנִים שִׂכְלִיִּים רַחֲבֵי יָדַיִם, שֶׁאַף-עַל-פִּי שֶׁכְּבָר הָיוּ גְּלוּיִים לִגְדוֹלֵי הָרוּחַ שֶׁבְּדוֹרוֹת עוֹלָמִים, שֶׁהֲרֵי הָרוּחַ הַכְּלָלִי שֶׁל הַשְׂכָּלַת הַיְּחִידִים הַקַּדְמוֹנִים עוֹמֵד לְנֵס לָעַד, לַמְרוֹת כָּל הַהִתְגַּלֻּיּוֹת הַפְּרָטִיּוֹת שֶׁנִּתְחַדְּשׁוּ "אֵלֶּה הַדְּבָרִים עֲשִׂיתִם, כְּבָר עֲשִׂיתִים לְר' עֲקִיבָא וַחֲבֵרָיו" מִכָּל מָקוֹם הַהַכָּרָה לְבָאֵר וּלְהַשְׁפִּיל אֶת הַדְּבָרִים הַנַּעֲלִים, עַד אוֹתָהּ הַמִּדָּה שֶׁל הָעִנְיָנִים הָרְגִילִים, אוֹתוֹ הַהֶכְרֵחַ עַצְמוֹ עוֹשֶׂה אוֹתָם לְקִנְיַן הַכְּלָל כֻּלּוֹ, וְעַל-יְדֵי-זֶה מִתְרוֹמֵם הָעָם בִּכְלָלוּתוֹ, לְמַדְרֵגָה עֶלְיוֹנָה וְנִשָּׂאָה.

עַל-כֵּן מֵאוֹתוֹ הָעַז שֶׁל "יָמִים רַבִּים לְיִשְׂרָאֵל לְלֹא אֱלֹהֵי אֱמֶת" יֵצֵא מָתוֹק – שֶׁל "כָּל בָּנַיִךְ לִמּוּדֵי ד' וְרַב שְׁלוֹם בָּנָיִךְ".
כֵּן הַמֻּשָּׂג הַכְּלָלִי, שֶׁלְּפִי קְרִיאַת הַשֵּׁם הַמֻּרְגָּל הוּא אוֹצֵר בְּקִרְבּוֹ אֶת כָּל הַמּוּבָן שֶׁל "הַדָּת", הוּא מֻשַּׂג "עֲבוֹדַת אֱלֹהִים", הוּא כְּמוֹהֶם "סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמַיְמָה וּמַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עוֹלִים וְיוֹרְדִים בּוֹ".
וּלְפִי רֹב הַהֶכְשֵׁר, הָעִלּוּי וְהַהִתְפַּתְּחוּת, שֶׁל כִּשְׁרוֹן הַשֵּׂכֶל וְהַצֶּדֶק הָאֱנוֹשִׁי, כָּךְ הוֹלֵךְ הַמּוּבָן הַכְּלָלִי הַזֶּה, הוֹלֵךְ וּמִתְעַלֶּה.
וְאִם יִזְדַּמֵּן אֵיזֶה דּוֹר אוֹ דּוֹרוֹת שֶׁכָּל מֻשְּׂגֵיהֶם הַכְּלָלִיִּים נִתְעַלּוּ וְהִתְפַּתְּחוּ, וְעַל אוֹתָהּ הַחֶלְקָה שֶׁל הַמֻּשָּׂגִים הָאֱלֹהִיִּים לֹא שָׁלְחוּ הַמְּפַתְּחִים וְהָעוֹבְדִים יָד, אָז נִשְׁאָר אוֹתוֹ הַדּוֹר בְּמַצָּב שָׁפָל וְאֻמְלָל, וְהַבְּקִיעִים הַדָּתִיִּים מִתְרַבִּים בּוֹ, פֶּרֶץ עַל פְּנֵי פָרֶץ.
וְאֵין לוֹ רְפוּאָה כִּי אִם בַּעֲבוֹדָה שִׂכְלִית מְרֻבָּה בְּעֹמֶק הַצַּד הַפְּנִימִי שֶׁבַּתּוֹרָה, מִצַּד הַזִּקּוּק שֶׁל חָכְמַת אֱלֹהִים שֶׁהִיא אוֹר הָעוֹלָם שֶׁבְּתוֹכָהּ, עַד שֶׁהַהַתְמָדָה הַגְּדוֹלָה שֶׁל הָעוֹבְדִים הַחֲלוּצִים תַּשְׁלִים אֶת הַמַּהֲלָךְ הַנֶּחְשָׁל, אֲשֶׁר פִּגְּרוּ אֵיזֶה דּוֹרוֹת בְּהִתְרַשְּׁלוּתָם, עַד שֶׁיִּתְרוֹמְמוּ הַמֻּשָּׂגִים הָאֱלֹהִיִּים, לְעֻמַּת אוֹתוֹ הַגֹּבַהּ שֶׁל הַהִתְפַּתְּחוּת הַשִּׂכְלִית וְהַמִּדּוֹתִית שֶׁל הַתַּרְבּוּת הַכְּלָלִית, שֶׁעָלָה עָלָיו הַדּוֹר בִּכְלָלוּתוֹ.
וּבָזֶה תֵּהָפֵךְ הַקְּלָלָה לִבְרָכָה, כִּי הָרִחוּק שֶׁל הַמֻּשָּׂגִים הַבָּא מִצַּד הַהִתְפַּתְּחוּת הַכְּלָלִית בָּעוֹלָם יְפַנֶּה דֶּרֶךְ לְבִנְיָנִים שִׂכְלִיִּים רַחֲבֵי יָדַיִם, שֶׁאַף-עַל-פִּי שֶׁכְּבָר הָיוּ גְּלוּיִים לִגְדוֹלֵי הָרוּחַ שֶׁבְּדוֹרוֹת עוֹלָמִים, שֶׁהֲרֵי הָרוּחַ הַכְּלָלִי שֶׁל הַשְׂכָּלַת הַיְּחִידִים הַקַּדְמוֹנִים עוֹמֵד לְנֵס לָעַד, לַמְרוֹת כָּל הַהִתְגַּלֻּיּוֹת הַפְּרָטִיּוֹת שֶׁנִּתְחַדְּשׁוּ "אֵלֶּה הַדְּבָרִים עֲשִׂיתִם, כְּבָר עֲשִׂיתִים לְר' עֲקִיבָא וַחֲבֵרָיו" מִכָּל מָקוֹם הַהַכָּרָה לְבָאֵר וּלְהַשְׁפִּיל אֶת הַדְּבָרִים הַנַּעֲלִים, עַד אוֹתָהּ הַמִּדָּה שֶׁל הָעִנְיָנִים הָרְגִילִים, אוֹתוֹ הַהֶכְרֵחַ עַצְמוֹ עוֹשֶׂה אוֹתָם לְקִנְיַן הַכְּלָל כֻּלּוֹ, וְעַל-יְדֵי-זֶה מִתְרוֹמֵם הָעָם בִּכְלָלוּתוֹ, לְמַדְרֵגָה עֶלְיוֹנָה וְנִשָּׂאָה.
עבודת אלוקים (4)
הרב הראל כהן
1 - פתיחה: היחס בין תארי האלוקים לעבודת אלוקים
2 - היחס אל האמונה האמיתית - צריך להתפתח
3 - העמקת לימוד האגדה כתרופה לדור - א
טען עוד
פתיחה: היחס בין תארי האלוקים לעבודת אלוקים
עקבי הצאן עמ' קמב
הרב הראל כהן | ה' אלול תשפ"ג
העמקת לימוד האגדה כתרופה לדור הגאולה - ב
עקבי הצאן עמ' קמד - קמה
הרב הראל כהן | ד' תשרי תשפ"ד
העמקת לימוד האגדה כתרופה לדור - א
עקבי הצאן עמ' קמג - קמד
הרב הראל כהן | כ"ו אלול תשפ"ג
מה המשמעות הנחת תפילין?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
הלכות שטיפת כלים בשבת
איך המזוזה שומרת עלינו?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
שבירת 7 המיתוסים של ליל הסדר
איך ניתן לברור מרק בשבת?
מה זה אומר בחזקת בשרי?

גשם בסוכה
הרב משה פנחס ליפשיץ | תשרי תשע"ד

הלכות חול המועד
חלק י
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | ניסן ה'תשס"ב

קריאת התורה בחול המועד סוכות
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
