- הלכה מחשבה ומוסר
- עבודת אלוקים
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
הַמֻּשָּׂג הַכְּלָלִי שֶׁנִּלְקַח אֵצֶל הָעַמִּים כֻּלָּם, לְפִי אוֹתוֹ הַנֹּגַהּ שֶׁזָּרַח עֲלֵיהֶם בְּאוֹר כֵּהֶה מֵאוֹרוֹ שֶׁל יִשְׂרָאֵל, לֹא הָיָה אֶפְשָׁר לְהִנָּשֵׂא מֵהַמֻּשָּׂג שֶׁהוּא בְּעַצְמוּת יְסוֹדוֹ מֻשָּׂג אֱלִילִי, וְהוּא מִתְרָאֶה רַק בַּצַּד הַחִיצוֹנִי שֶׁל הַשְׁפָּעַת הַתּוֹרָה וּכְנֶסֶת יִשְׂרָאֵל, דְּהַיְנוּ שִׁעְבּוּד וַעֲבוֹדָה לְאֵיזֶה עֶצֶם נִשְׂגָּב בְּאֶפֶס יִחוּשִׂים אִידֵאָלִיִּים, בְּעַצְמוּתָהּ שֶׁל הָעֲבוֹדָה עַצְמָהּ.
זֹאת הִיא הָעֲבוֹדָה שֶׁמְּקוֹרָהּ הִיא הַפַּלָּצוּת וְהַזַּעֲזוּעַ, – לֹא יִרְאַת הַכָּבוֹד וְהַהוֹד, הַמְּגַדֵּל אֶת הַנֶּפֶשׁ, מַעֲשִׁירָהּ וּמַרְהִיבָהּ בְּגָאוֹן פְּנִימִי, עַל יְדֵי יִחוּשָׂהּ הַשִּׂכְלִי וְהַמְּגַמָּתִי לְמָה שֶׁהוּא מְכֻבָּד לְמַעְלָה בְּהַרְגָּשָׁתָהּ הַיּוֹתֵר פְּנִימִית, וְלֹא הָעֹנֶג וְהָאַהֲבָה, לְאוֹר הַשִּׂמְחָה וְהַמְּנוּחָה הַפְּסִיכִית הַמְחֻבָּרִים עִמָּם.
לֹא כֵן הוּא מֻשַּׂג עֲבוֹדַת אֱלֹהִים לְיִשְׂרָאֵל, שֶׁהוּא מְצַיֵּן בְּקִרְבּוֹ אַהֲבַת עוֹלָמִים לְהָאִידֵאָלִים הָאֱלֹהִיִּים, לְטַפְּחָם, לְהַרְבּוֹתָם וּלְהִתְעַלֶּה בָּהֶם וְעַל יָדָם, "מַגִּיד דְּבָרָיו לְיַעֲקֹב חֻקָּיו וּמִשְׁפָּטָיו לְיִשְׂרָאֵל לֹא עָשָׂה כֵן לְכָל גּוֹי וּמִשְׁפָּטִים בַּל יְדָעוּם הַלְלוּיָהּ"[2].
בָּהֶם אוֹצַר הַחַיִּים הַשִּׂמְחָה וְהָעֹנֶג גָּנוּז בַּטֶּבַע, "יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל בְּעֹשָׂיו בְּנֵי צִיּוֹן יָגִילוּ בְמַלְכָּם"[3].
"אָז תִּתְעַנַּג עַל ד'..."[4].
עבודת אלוקים (17)
הרב הראל כהן
7 - תפיסת הקב"ה היא ע"י התארים שלו
8 - "עבודת האלוקים" של הגויים, לעומת זו של עם ישראל
9 - שם שמיים בפי העמים
טען עוד
הַהֶבְדֵּל נוֹבֵעַ לֹא מִצַּד עֶצֶם אֲמִירַת הָעִנְיָן שֶׁל הָאֱמֶת הַמֶּטָפִיסִית הַנְּשׂוּאָה בִּדְבַר הָאַחְדוּת הָאֱלֹהִית, שֶׁזֶּה דָּבָר שֶׁיּוּכַל לְהֵאָמֵר גַּם מִכָּל עַם וְלָשׁוֹן, כִּי אִם מִצַּד הַתְּכוּנָה הָאֱלֹהִית הַפְּנִימִית שֶׁל אַהֲבַת הַיֹּשֶׁר וְהַצֶּדֶק וְהַשְּׁאִיפָה הָאַמִּיצָה לְהָאִידֵאָלִים הָאֱלֹהִיִּים הַלָּלוּ בְּרוּם עֻזָּם, הַמְּלֵאָה אַהֲבַת הָאֱמֶת הַשָּׁלֵם וְהַמֵּאִיר הַמִּתְיַחֵד עִם אוֹר הַשָּׁלוֹם וְחֵפֶץ הִתְעַלּוּתוֹ לָעַד, בְּחַיֵּי הָאֻמָּה כֻּלָּהּ, וּבְיִחוּד בְּחַיֶּיהָ הַלְּאֻמִּיִּים שֶׁלָּזֶה צָרִיךְ סְגֻלָּה נְטוּעָה וּקְבוּעָה בַּנֶּפֶשׁ הַלְּאֻמִּית בְּעֶצֶם טִבְעָהּ.
עַל כֵּן צָרִיךְ טִפּוּחַ לֹא רַק הַשֵּׂכֶל שֶׁל הַיַּהֲדוּת, כִּי אִם גַּם הַטֶּבַע שֶׁלָּהּ.
וְהַטֶּבַע אֵינָהּ נִשְׁמֶרֶת וּמִתְבָּרֶכֶת כִּי-אִם בַּתַּהֲלוּכָה הַגִּינִית הָרְאוּיָה לָהּ, שֶׁהֵן כָּל מִצְווֹתֶיהָ שֶׁל תּוֹרָה "דַּת מֹשֶׁה וִיהוּדִית"[5] בְּפֹעַל, "דְּכֻלְּהוּ עוֹבָדִין בִּכְנֶסֶת יִשְׂרָאֵל תַּלְיָן כַּעֲנָבִין בְּאַתְכָּלָא"[6], וְאַהֲבָתָם וּכְבוֹדָם בָּרַעְיוֹן וּבָרֶגֶשׁ, בְּכָל הָאֶמְצָעִים הַחִנּוּכִיִּים הַדְּרוּשִׁים לָזֶה.
אֶלָּא שֶׁתַּחַת כֹּחַ הַמּוֹשֵׁךְ שֶׁל הַחֲרָדוּת הַתָּשָׁה וְהָרְפוּיָה צָרִיךְ לְהַכְנִיס כֹּחַ מוֹשֵׁךְ חַי וּבָרִיא יְלִיד אֹמֶץ רוּחַ וְרַעְיוֹן בָּהִיר, שֶׁיַּעֲשֶׂה אֶת כָּל הַפְּעֻלּוֹת, שֶׁעָשְׂתָה הָרִאשׁוֹנָה, בְּיֶתֶר שְׂאֵת, "יֵלְכוּ מֵחַיִל אֶל חָיִל יֵרָאֶה אֶל אֱלֹהִים בְּצִיּוֹן"[7].
זֶהוּ רוּחַ הַזְּמַן הָאֲמִתִּי שֶׁל הַיַּהֲדוּת, "רוּחִי אֲשֶׁר עָלֶיךָ וּדְבָרַי אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְּפִיךָ לֹא יָמוּשׁוּ מִפִּיךָ וּמִפִּי זַרְעֲךָ וּמִפִּי זֶרַע זַרְעֲךָ אָמַר ד' מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם"[8].
________________________________________
[1] דברים ד', ל"ד.
[2] תהילים קמ"ז י"ט—כ'.
[3] שם קמ"ט, ב'.
[4] ישעיהו נ"ח, י"ד.
[5] משנה כתובות עב.
[6] עיין הקדמת תיקוני־זוהר – "תרי"ג מצוות דתליין משם ד' כענבין באתכלא, כדי ליחדא בהון לשם ד' בשכינה".
ועיין תיקון כ"א ובהגר"א שם (בדף מ"ח) ד"ה בכמה תחנונים וכו' „...דהוא בשכינתא שהיא כלל ישראל" וד"ה הוא וב"ד „... בשכינה דהיא מדברת בעדנו, דהיא כלל ישראל".
וע"ע אור-החיים עה"ת דברים כ"ב י"ג „השכינה שהיא כללות ישראל".
וע"ע חכמת מנוח שבת ל"ב „כנסת ישראל שהיא השכינה" ועיין רסיסי-לילה להגר"צ מלובלין זצ"ל דף ע"ג, שם.
וע"ע זוהר חקת קפ"ג:
[7] תהילים פ"ד, ח'.
[8] ישעיהו נ"ט כ"א.
ללא השפעת ישראל - העולם מתדרדר לכפירה
עקבי הצאן עמ' קנג
הרב הראל כהן | י"ד טבת תשפ"ד
העמקת לימוד האגדה כתרופה לדור - א
עקבי הצאן עמ' קמג - קמד
הרב הראל כהן | כ"ו אלול תשפ"ג
בין כך ובין כך קרויים בנים - חלק א'
עקבי הצאן עמ' קנא - קנב
הרב הראל כהן | כ"ב כסלו תשפ"ד
תורת ההתפתחות ביחס לתהליך הגאולה
עקבי הצאן עמ' קנג - קנה
הרב הראל כהן | כ"א טבת תשפ"ד
מה המשמעות הנחת תפילין?
הקשר בין ניצבים לראש השנה
הזיכרון המשותף לראש השנה ושבת
הלכות שטיפת כלים בשבת
דווקא בשעות (הכי) חשוכות של הלילה - מתחיל להשתפר
ראיית המבט השלם
הפסוק המיוחד והמשונה בתורה
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
למה ללמוד גמרא?
חידוש כוחות העולם
איפה מדליקים נרות חנוכה בבניין?