- פרשת שבוע ותנ"ך
- תולדות
- מדורים
- קול צופיך - הרב שמואל אליהו
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
מי זה אדום?
אדום – אירופה והנצרות
בפרשת השבוע אנו קוראים על עשו שנקרא בפרשה שלנו אדום "וַיֹּ֨אמֶר עֵשָׂ֜ו אֶֽל־יַעֲקֹ֗ב הַלְעִיטֵ֤נִי נָא֙ מִן־הָאָדֹ֤ם הָאָדֹם֙ הַזֶּ֔ה כִּ֥י עָיֵ֖ף אָנֹ֑כִי עַל־כֵּ֥ן קָרָֽא־שְׁמ֖וֹ אֱדֽוֹם". (בראשית כה ל). חכמינו אמרו במדרש כי עשו ואדום הם איטליה של יון. (ב"ר, רש"י בראשית כז לט).
האברבנאל אומר כי אדום זו הנצרות "ומזה תדע שלא לבד על ארץ אדום הסמוכה לארץ ישראל ניבא הנביא, כי אם גם על האומה שנסתעפה משם ונתפשטה בכל העולם והיא אומת הנוצרים היום הזה שהם מבני אדום". (אברבנאל עובדיה א) הנוצרים לפעמים מתנהגים כמו אחים, ולפעמים כמו עשו שרוצה להורגנו. חשוב לנו להבין מה עתיד להתרחש במדינות הללו ומה אנחנו צריכים לעשות בהקשר לזה.
המוות המוזר של אירופה
דאגלס מאריי - אחד מהוגי הדעות בבריטניה כתב לפני חמש עשרה שנה ספר בשם "המוות המוזר של אירופה". מצד אחד תושבי אירופה לא יולדים ילדים ומצד שני הם מציפים את עצמם במהגרים מוסלמים. "התאבדות דמוגרפית" שמלמדת כי אירופה איבדה את האמונה באמונותיה, במסורות ובלגיטימיות שלה. שקועה בתחושות אשמה על העבר שלה ומאמינה שזמנה עבר.
אירופה מנוהלת כיום גם על ידי אנשים ללא ילדים, בהם מיי, מרקל ומקרון, וראשי ממשלת איטליה, הולנד ושוודיה ועוד. אין ספק כי הם משקפים את המציאות בה האליטות של אירופה רחוקות מלייצר את הדור הבא. מה כתוב במקורותינו על המוות המוזר של אירופה?
אירופה ואמריקה
אותה רוח פרוגרסיבית שהציפה את אירופה מאיימת להציף גם את אמריקה. הנשיא האמריקאי ביידן פתח את הגבולות של ארה"ב להצפה מוסלמית כמו שאירופה פתחה את גבולותיה. הוא מכיל את הרוע של המוסלמים כמו שאירופה מכילה אותו. יש אנשים חשובים באקדמיה שמכשירים את הרע של החמאס והחיזבאללה ורואים באנטישמיות תנועה לגיטימית שצריך לשמור על זכויותיה.
אותו בלבול ערכי התחיל לפגוע בערכי המשפחה. בשם ההנאות והבילויים מאפשרים רצח עוברים ופוגע בקדושת החיים. אומרים כי גבר יכול לשאת גבר ואשה תשא אשה. מגזימים ואומרים שגבר יכול להגדיר את עצמו כמו אשה, להתחרות בתחרויות של נשים ולנצח ואף אחד לא יכול לערער על התוצאה. לשמחת כל העולם השפוי הרוח הזאת נחלשה מאוד בבחירות האחרונות בארה"ב, אבל היא עוד קיימת.
אדום מלאה גאוה ריקה מתוכן
הנביא עובדיה מתנבא על אדום ואומר כי היא מלכות שמלאה גאווה מעצמה אבל באמת היא ריקה מתוכן. "הִנֵּ֥ה קָטֹ֛ן נְתַתִּ֖יךָ בַּגּוֹיִ֑ם בָּז֥וּי אַתָּ֖ה מְאֹֽד: זְד֤וֹן לִבְּךָ֙ הִשִּׁיאֶ֔ךָ שֹׁכְנִ֥י בְחַגְוֵי־סֶ֖לַע מְר֣וֹם שִׁבְתּ֑וֹ אֹמֵ֣ר בְּלִבּ֔וֹ מִ֥י יוֹרִדֵ֖נִי אָֽרֶץ: אִם־תַּגְבִּ֣יהַּ כַּנֶּ֔שֶׁר וְאִם־בֵּ֥ין כּֽוֹכָבִ֖ים שִׂ֣ים קִנֶּ֑ךָ מִשָּׁ֥ם אוֹרִֽידְךָ֖ נְאֻם־הֽ'". הגאווה הריקה מביאה את נושאיה לאיבוד חכמה. "הֲל֛וֹא בַּיּ֥וֹם הַה֖וּא נְאֻם ה֑' וְהַאֲבַדְתִּ֤י חֲכָמִים֙ מֵֽאֱד֔וֹם וּתְבוּנָ֖ה מֵהַ֥ר עֵשָֽׂו". והם עושים מעשים בלי לראות את התוצאות שלהם.
אדום נלחמת בעם ישראל
יחס של התעלמות מצרת אחיך
אלפי שנים אירופה רדפה יהודים, "יַ֗עַן הֱי֤וֹת לְךָ֙ אֵיבַ֣ת עוֹלָ֔ם וַתַּגֵּ֥ר אֶת־בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל עַל־יְדֵי־חָ֑רֶב בְּעֵ֣ת אֵידָ֔ם בְּעֵ֖ת עֲוֹ֥ן קֵֽץ" (יחזקאל לה). רצחנות. פרעות, גרושים וביזה במשך אלפי שנות הגלות. "מֵחֲמַ֛ס אָחִ֥יךָ יַעֲקֹ֖ב תְּכַסְּךָ֣ בוּשָׁ֑ה וְנִכְרַ֖תָּ לְעוֹלָֽם". (עובדיה א). כך היה בכל מסעי הצלב הרצחניים. כך היה במאות שנות האינקווזציה, כך היה בשואה שבה רצחו הגרמנים ועוזריהם שטופי השנאה שש מיליון יהודים. בכל אותה העת לא עזרו עמי אירופה להציל יהודים. בשוויץ הם הסגירו לידיהם יהודים בידיעה שהם הולכים לאושוויץ. על הרשע הזה כתב הנביא עובדיה "וְאַֽל־תַּעֲמֹד֙ עַל־הַפֶּ֔רֶק לְהַכְרִ֖ית אֶת־פְּלִיטָ֑יו וְאַל־תַּסְגֵּ֥ר שְׂרִידָ֖יו בְּי֥וֹם צָרָֽה".
התעלמות ארה"ב - האוניה סנט לואיס
בשנת תרצ"ט 1939 הפליגה האונייה סנט לואיס מגרמניה כשעליה 936 נוסעים, רובם יהודים ילידי גרמניה שרצו למצוא מקלט מהנאצים בקובה הקומוניסטית, לאוניה היו אשרות כניסה, אבל ממשלת קובה ביטלה ממניעים אנטישמיים את האשרות, ואיפשרה רק ל-23 יהודים לרדת בקובה. גם הנשיא האמריקאי הנאור רוזוולט לא איפשר ליהודים למצוא מקלט בארה"ב. גם ראש ממשלת קנדה סירב לאפשר ליהודים לרדת בקנדה. האוניה חזרה לאירופה ומאות מנוסעי האוניה היהודים הושמדו על ידי הנאצים במחנות ההשמדה ובגיטאות.
וְלֹא יִהְיֶה שָׂרִיד לְבֵית עֵשָׂו
על כל מעשיהם הרעים של הנוצרים במשך הדורות אומר עובדיה הנביא "וְהָיָה֩ בֵית־יַעֲקֹ֨ב אֵ֜שׁ וּבֵ֧ית יוֹסֵ֣ף לֶהָבָ֗ה וּבֵ֤ית עֵשָׂו֙ לְקַ֔שׁ וְדָלְק֥וּ בָהֶ֖ם וַאֲכָל֑וּם וְלֹֽא־יִֽהְיֶ֤ה שָׂרִיד֙ לְבֵ֣ית עֵשָׂ֔ו כִּ֥י ה֖' דִּבֵּֽר". כן נאמר בנבואת בלעם (במדבר כד יח) "וְהָיָה אֱדוֹם יְרֵשָׁה וְהָיָה יְרֵשָׁה שֵׂעִיר אֹיְבָיו וְיִשְׂרָאֵל עֹשֶׂה חָיִל: וְיֵרְדְּ מִיַּעֲקֹב וְהֶאֱבִיד שָׂרִיד מֵעִיר" ומסביר רש"י כי העיר שלא יהיה לה שריד היא רומי. ועל פי נבואה זו ניבא עובדיה ואמר "ולא יהיה שריד לבית עשו".
אדום נלחמת בירושת ארץ ישראל
כשלון מסעי הצלב שנועדו לרשת את ארץ ישראל
מלבד מלחמתם של הנוצרים בעם ישראל הם נלחמים בשייכות של עם ישראל לארץ ישראל. יחזקאל הנביא מדבר על שמחת אדום כשעם ישראל גורש מעל אדמתו. חמדו בליבם את הארץ כי חשבו שהם ישראל החדש והאמיתי. "יַ֣עַן אֲ֠מָרְךָ אֶת־שְׁנֵ֨י הַגּוֹיִ֜ם וְאֶת־שְׁתֵּ֧י הָאֲרָצ֛וֹת לִ֥י תִהְיֶ֖ינָה וִֽירַשְׁנ֑וּהָ וַֽה֖' שָׁ֥ם הָיָֽה". כך נועדו מסעי צלב לכבוש ולשלוט בארץ ישראל. מסעות שבהם היו הנוצרים פורעים ושוחטים ומטביעים ובוזזים ומחריבים קהילות יהודיות שלמות.
חומדים את ארץ ישראל ולא מצליחים
למזלנו לא הצליחו הצלבנים להשתקע בארץ ישראל וחזרו לאירופה. כשלון הצלבנים לא השכיח מהנוצרים את הרצון לרשת את הארץ. ולפני מלחמת העולם הראשונה ניסו הטמפלרים לבנות מחדש את בית המקדש הנוצרי. הם פעלו בחסות הקיסרית אוגסטה ויקטוריה. מלכת פרוסיה, רעייתו של קיסר גרמניה וילהלם השני. סבתא שלה הייתה אחות של המלכה ויקטוריה, מלכת האימפריה הבריטית. אחד הבנים שלה היה קצין בכיר בס.ס. הנאצי שרדף יהודים. אחת הנכדות שלה הוכתרה למלכת ספרד. אין כמוה לייצג את מלכות אירופה שרוצה להשמיד את היהודים ולמלא את מקומם בעולם.
העזרה לערבים למנוע מאיתנו התיישבות בארץ ישראל
לפני קום המדינה ניסו הבריטים למנוע מאיתנו להתיישב בארץ ישראל, מפורסמים הספרים הלבנים שנחתמו על ידי האימפריה הבריטית שמנעו מיהודים לעלות לארץ ישראל ומנעו מהם לקנות קרקעות בארץ ישראל. כל זה לא עלה בידם והיהודים הערימו עליהם ונכנסו לארץ ישראל בכל מיני פרצות והקימו מדינה.
בימינו נלחמים האירופאים בהתיישבות יהודים ביהודה ושומרון ועוזרים לערבים לגנוב את אדמות אבותינו. על פי ההערכה הרווחת, האיחוד האירופי העניק במהלך השנים כ-19 מיליארד אירו בכספי סיוע לפלסטינים הרצחניים שמנסים לשפוך דם יהודים. הם מממנים בכספם ספרי לימוד שמעודדים רצח ושנאת יהודים. חלק מהסיוע מיועד לגזול את שטחי c להשתלט עליהם בבניה בלתי חוקית להעבירם לידי הערבים. על פגיעתם בארץ ישראל הם יענשו "וְלֹא יִהְיֶה שָׂרִיד לְבֵית עֵשָׂו".
יש שארית לאדום
נבואת עמוס על 'שארית אדום'
אל מול נבואות החורבן המוחלט של אדום אנחנו מוצאים את הנביא עמוס שמנבא על כך שתשאר שארית באדום, ולא תהיה השמדה גמורה: "בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא אָקִ֛ים אֶת־סֻכַּ֥ת דָּוִ֖יד הַנֹּפֶ֑לֶת וְגָדַרְתִּ֣י אֶת־פִּרְצֵיהֶ֗ן וַהֲרִֽסֹתָיו֙ אָקִ֔ים וּבְנִיתִ֖יהָ כִּימֵ֥י עוֹלָֽם: לְמַ֨עַן יִֽירְשׁ֜וּ אֶת־שְׁאֵרִ֤ית אֱדוֹם֙ וְכָל־הַגּוֹיִ֔ם אֲשֶׁר־נִקְרָ֥א שְׁמִ֖י עֲלֵיהֶ֑ם נְאֻם־ה֖' עֹ֥שֶׂה זֹּֽאת". (עמוס פרק ט פסוק יא – יב). כן אומר הנביא ישעיהו כי בתקופת הגאולה אנשי אדום יהיו תחת ממשלת עם ישראל. "יָבֹזּוּ אֶת בְּנֵי קֶדֶם אֱדוֹם וּמוֹאָב מִשְׁלוֹח יָדָם וּבְנֵי עַמּוֹן מִשְׁמַעְתָּם". (ישעיהו יא).
לעם - אין שארית, לארץ – יש
הרד"ק מסביר כי על פי הפשט לא יהיה שריד לבית עשו. "כי כולם יכלו לימות המשיח אבל את ארצם יירשו ישראל ולא כולה אלא שארית מה שלא יהיה ממנה חרבן עולם. כי קצתה יהיה חרבן עולם לאות לדורות על שהרעו לישראל והם או אחיהם וקצתם ירשו אותה ישראל וישבו בה". (עמוס פרק ט פסוק יב).
מי שחוזר בתשובה – יש לו שארית
אבל הגמרא (ע"ז י:) אומרת כי תהיה שארית מאנשי אדום שינטשו את דרכה. הגמרא מספרת על אנטונינוס שהיה מושל רומאי שהיה לומד תורה מרבי ופעם שאל את רבי: "אַתִינָא לְעַלְמָא דְּאָתִּי? האם יהיה לי עולם הבא. ענה לו רבי: כן. הקשה אנטונינוס והלא נאמר "וְלֹא יִהְיֶה שָׂרִיד לְבֵית עֵשָׂו"? ענה לו רבי שהקללה הזו נאמרה רק על מי ש"עוֹשֵׂה מַעֲשֶׂה עֵשָׂו".
כן מספרת הגמרא בירושלמי (מגילה א יא) "אַנְטוֹנִינוּס אָמַר לְרַבִּי, מֵיְיכַלְתָּנִי אַת מִן לִוְיָתָּן לְעַלְמָא דְאַתִּי? אָמַר לֵיהּ, אִין. אָמַר לֵיהּ: מִן אֵימַר פִּיסְחָא לָא אַיְיכַלְתָנִי. וּמִן לִוְיָתָּן אַת מֵייכִיל לִי? אָמַר לֵיהּ, מַה נַעֲבִיד לָךְ וּבְאֵימָר פִּסְחָא כְּתִיב, (שמות יב) "כָּל עָרֵל לֹא יֹאכַל בּוֹ". שאל אנטונינוס האם אוכל בימות המשיח מהלוויתן? אמר לו כן. שאל אנטונינוס והלא בקרבן פסח אני לא יכול לאכול איך אוכל מהלוויתן שלעתיד לבא? אמר לו רבי כי אתה ערל ולא יכול לאכול קרבן פסח. (מגילה טו א). ואלה חסידי אומות העולם (מאירי שם).
מהם 'מעשה עשו'?
קושיה נוספת של אנטונינוס
עוד שאל אנטונינוס את רבי: "וְהָכְתִיב, (יחזקאל לב) "שָׁמָּה אֱדוֹם מְלָכֶיהָ, וְכָל נְשִׂיאֶיהָ"? אָמַר לֵיהּ, "מְלָכֶיהָ", וְלֹא כָל מְלָכֶיהָ. "כָּל נְשִׂיאֶיהָ", וְלֹא כָּל שָׂרֶיהָ. (עבודה זרה י ע"ב). כדי להבין את השאלה של אנטונינוס נראה את פרק לב ביחזקאל שממנו לוקח אנטונינוס את השאלה. שם מדובר על הקינה בעת ירידת האימפריה המצרית לשאול. "בֶּן־אָדָ֕ם נְהֵ֛ה עַל־הֲמ֥וֹן מִצְרַ֖יִם וְהוֹרִדֵ֑הוּ א֠וֹתָהּ וּבְנ֨וֹת גּוֹיִ֧ם אַדִּרִ֛ם אֶל־אֶ֥רֶץ תַּחְתִּיּ֖וֹת אֶת־י֥וֹרְדֵי בֽוֹר". בקינה הוא אומר למצרים שהם הולכים לרדת לשאול, לשכב בקבר עם כל האכזרים ערלי הלב.
ביחד עם האימפריות אֲשֶׁ֨ר נָתְנ֤וּ חִתִּיתָם֙ בְּאֶ֣רֶץ חַיִּ֔ים
הנביא מנחם את מצרים שהם הולכים להיות עם האימפריה של אשור "שָׁ֤ם אַשּׁוּר֙ וְכָל־קְהָלָ֔הּ" אימפריה שדיכאה עמים רבים והפילה עליהם את חיתתה. "כֻּלָּ֤ם חֲלָלִים֙ נֹפְלִ֣ים בַּחֶ֔רֶב אֲשֶׁר־נָתְנ֥וּ חִתִּ֖ית בְּאֶ֥רֶץ חַיִּֽים". גם האימפריה של עילם כמותם. "שָׁ֤ם עֵילָם֙ וְכָל־הֲמוֹנָ֔הּ".גם הם דיכאו וניצלו עמים רבים גם הם יורדים "אֶל־אֶ֣רֶץ תַּחְתִּיּ֗וֹת אֲשֶׁ֨ר נָתְנ֤וּ חִתִּיתָם֙ בְּאֶ֣רֶץ חַיִּ֔ים וַיִּשְׂא֥וּ כְלִמָּתָ֖ם אֶת־י֥וֹרְדֵי בֽוֹר". כך ימצאו המצרים בשאול עריצים אחרים "שָׁ֣ם מֶ֤שֶׁךְ תֻּבַל֙ וְכָל־הֲמוֹנָ֔הּ סְבִֽיבוֹתָ֖יו קִבְרוֹתֶ֑יהָ כֻּלָּ֤ם עֲרֵלִים֙ מְחֻ֣לְלֵי חֶ֔רֶב כִּֽי־נָתְנ֥וּ חִתִּיתָ֖ם בְּאֶ֥רֶץ חַיִּֽים". ביחד איתם נמצאת מלכות אדום. "שָׁ֣מָּה אֱד֗וֹם מְלָכֶ֙יהָ֙ וְכָל־נְשִׂיאֶ֔יהָ". אם כן אין תקנה לאדום?
יהיו מלכים מאדום שיזכו לעולם הבא
עונה רבי לאנטונינוס: "מְלָכֶיהָ, וְלֹא כָל מְלָכֶיהָ". יהיו מלכים מאדום שיהיו בשאול, אבל לא כל המלכים יהיו בשאול, חלק מהם יזכו לעולם הבא. עוד אומר לו רבי: "כָּל נְשִׂיאֶיהָ, וְלֹא כָּל שָׂרֶיהָ" כל הנשיאים של אדום יהיו בשאול, אבל לא כל השרים שלה. וצריך לשים לב שעל אדום לא נאמר שנתנו חיתתם בארץ חיים, למרות שכל הפרק מדבר על האימפריות שדיכאו עמים רבים, וגם מלכות אדום דיכאה עמים רבים. לכן יהיו מלכים מאדום שיזכו לעולם הבא. יהיו גם שרים ממלכות אדום שיזכו לעולם הבא. וכולנו בוודאי זוכרים את מלכי החסד ושרי החסד ממלכות אדום שנתנו לעם ישראל את ארץ ישראל בהצהרת בלפור. והם בני העולם הבא. (ר"ה יז.).
יש שורש חיובי בעשו
עיקרו שהוא ראשו בהדי אבהן דעלמא גניז
מכאן נבין את דברי הגר"א על נבואת מלאכי "אָהַבְתִּי אֶתְכֶם אָמַר ה'. וַאֲמַרְתֶּם בַּמָּה אֲהַבְתָּנוּ הֲלוֹא אָח עֵשָׂו לְיַעֲקֹב נְאֻם ה' וָאֹהַב אֶת יַעֲקֹב: וְאֶת עֵשָׂו שָׂנֵאתִי וָאָשִׂים אֶת הָרָיו שְׁמָמָה וְאֶת נַחֲלָתוֹ לְתַנּוֹת מִדְבָּר" (מלאכי א). וכותב הגר"א "ואת עשו: את הטפל לעשו", אבל עיקרו שהוא ראשו בהדי אבהן דעלמא גניז". (ליקוטים בסוף סערת אליהו) לאמור שבשורשו של עשו יש יסוד חיובי שאינו שנוא והוא נמצא עם האבות הקדושים במערת המכפלה.
ראשו של עשו במערת המכפלה
כך מספרים חכמינו על עשו שמרגיש צדיק וחושב שמגיע לו להיקבר עם אדם הראשון וחוה. עם אברהם אבינו ושרה, ועם יצחק אבינו ורבקה. "וכשבאו למערת המכפלה בא עליהם עשו מהר חורב לחרחר ריב ואמר: שלי היא מערת המכפלה".
הלכו בני יעקב לחפש את שטר הקנין של מערת המכפלה ששייך ליעקב ולא לעשו. "מה עשה יוסף? שלח לרכוש עגלות ולירד למצרים ולעלות כתב עולם שהיה בינם. לכך הלך נפתלי שהוא אילה שלוחה. חושים בן דן היה פגום באזנו ובלשונו אמר להם: מפני מה אנחנו יושבין כאן? הראהו באצבעו אמרו לו: בשביל האיש הזה שאינו מניח אותנו לקבור את יעקב. שלף את חרבו והתיז את ראשו של עשו ונכנס הראש לתוך מערת המכפלה ואת גוייתו שלחו לארץ אחוזתו בהר שעיר".
ממשיך המדרש ומספר: "מה עשה יצחק? אחז בראשו של עשו והיה מתפלל לפני הקב"ה ואמר לפניו רבון כל העולמים "יֻחַ֤ן רָשָׁע֙ בַּל־לָמַ֣ד צֶ֔דֶק" יוחן רשע זה שלא למד כל המצות שבתורה שנאמר בַּל־לָמַ֣ד צֶ֔דֶק". ולכן עשו מערער על ירושת ארץ ישראל ומערת המכפלה "ועל ארץ ישראל ועל מערת המכפלה בעול הוא מדבר שנאמר "בְּאֶ֥רֶץ נְכֹח֖וֹת יְעַוֵּ֑ל". השיבתו רוח הקדש ואמרה: לא יראה גאות ה' שנאמר: "וּבַל־יִרְאֶ֖ה גֵּא֥וּת הֽ'". (פרקי דרבי אליעזר לט, ובתרגום יונתן).
השורש הטוב של עשו – מתגלה באנטונינוס
גאון עוזינו ותפארתנו בעל הבן איש חי מביא בפירושו לגמרא בשם הגאון חיד"א ז"ל שהסביר על דרך הסוד כי "אנטונינוס היה הטוב שבעשו, ורבינו הקדוש היה נצוץ יעקב אבינו ע"ה, ובא עתה לתקן אשר עיות עם יעקב אבינו ע"ה, ולכן היה משמש לו, וזהו תיקונו, ולכך היה מקבל ממנו רבינו הקדוש". (בן יהוידע על עבודה זרה דף י/ב).
שכך אומרת הגמרא "כָּל יוֹמָא הֲוָה מְשַׁמֵּשׁ לֵיהּ לְרַבִּי, וּמַאֲכִיל לֵיהּ, וּמַשְׁקִי לֵיהּ, וְכִי הֲוָה בָעִי רַבִּי לְמֵיסַּק לְפּוּרְיֵיהּ, הֲוָה גַּחִין קָמֵּיהּ. אָמַר לֵיהּ, סַק עִלוּאֵי לְפוּרְיַיךְ, אָמַר לֵיהּ, לָאו אוֹרַח אַרְעָא לְזַלְזוּלָא בְמַלְכוּתָא כּוּלִי הַאי. אָמַר, מִי יְשִׂימֵנִי מַצָע תַּחְתֶּיךָ לָעוֹלָם הַבָּא. (ע"ז י.) פירוש שהיה אנטונינוס משמש את רבי יהודה הנשיא מאכיל אותו ומשקה אותו. וכשהיה רבי רוצה לעלות על מטתו, היה אנטונינוס מתכופף כדי שרבי יוכל לטפס עליו לעלות למיטתו. אמר לו רבי שזה לא דרך ארץ לזלזל במלך כל כך. ענה לו אנטונינוס ולואי אזכה להיות האדמה שאתה דורך עליה בעולם הבא.
למה דווקא רבינו הקדוש?
למה דווקא רבי זכה ואנטונינוס שירת אותו בכבוד כל כך גדול? הכל תלוי בהסבר הגמרא שם שמסבירה כי "רבי" נקרא "רבינו הקדוש" שהיה נקי לגמרי מכל הרהור עבירה. ובמילה קדוש יש קדושה של מצוות. כמו שאומרים "קדשנו במצוותיך". אבל במילה קדוש יש גם קידוש ה' מול האומות. שכך כתוב בפסוק בספר יחזקאל (פרק לח פסוק כג) "וְהִתְגַּדִּלְתִּי֙ וְהִתְקַדִּשְׁתִּ֔י וְנ֣וֹדַעְתִּ֔י לְעֵינֵ֖י גּוֹיִ֣ם רַבִּ֑ים וְיָדְע֖וּ כִּֽי־אֲנִ֥י הֽ'". הזוכה להתקדש במצוות, זוכה גם לקדש שם שמים ברבים.
יגדל ה' מעל גבול ישראל
דקרו ליה אלהא דאלהא
מנין לומד הגר"א כי הפסוק בנבואת מלאכי מדבר על ראשו של עשו שנמצא במערת המכפלה? מהמשך הפסוקים שם בנבואת מלאכי שאומרים כי יש יסוד של קודש בכל הגויים שעובדים את האלילים שלהם."כִּי מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ וְעַד מְבוֹאוֹ גָּדוֹל שְׁמִי בַּגּוֹיִם וּבְכָל מָקוֹם מֻקְטָר מֻגָּשׁ לִשְׁמִי וּמִנְחָה טְהוֹרָה כִּי גָדוֹל שְׁמִי בַּגּוֹיִם אָמַר ה' צְבָאוֹת". בגמרא מסביר רב לרב שימי כי הגויים מכירים את ה' וקוראים לו אלוהי האלוהים. הם בטעותם חושבים שאלוקים נותן כח וממשלה לאלילים הקטנים שתחתיו ואין הוא משגיח בעולם התחתון. לכן הם מקריבים להם קרבנות. ועל פי הפסוק אנו לומדים שכאשר הגויים מקריבים קרבנות ומנחות וקטורת - הם מקריבים אותם באמת לה'. (עיין מהרש"א על מנחות דף קי/א).
יִגְדַּל ה' מֵעַל לִגְבוּל יִשְׂרָאֵל
בגלל זה אומר הנביא מלאכי לעם ישראל דעו לכם שה' הוא לא רק בעם ישראל אלא בכל העולם "יִגְדַּל ה' מֵעַל לִגְבוּל יִשְׂרָאֵל" ואתם צריכים לדעת שה' גדול ולנהוג בו כבוד גדול, "וְאַתֶּם מְחַלְּלִים אוֹתוֹ" אתם מביאים קרבנות חולים, עיוורים ופסחים "וְכִי תַגִּשׁוּן עִוֵּר לִזְבֹּחַ אֵין רָע? וְכִי תַגִּישׁוּ פִּסֵּחַ וְחֹלֶה אֵין רָע?" האם היית מביא מנחה של כבש חולה עיור ופסח למושל או לפחה? "הַקְרִיבֵהוּ נָא לְפֶחָתֶךָ. הֲיִרְצְךָ אוֹ הֲיִשָּׂא פָנֶיךָ? אָמַר ה' צְבָאוֹת".
וְשַׁבְתֶּם וּרְאִיתֶם בֵּין צַדִּיק לְרָשָׁע בֵּין עֹבֵד אֱלֹהִים לַאֲשֶׁר לֹא עֲבָדוֹ
מסיים מלאכי את נבואתו ואומר שיש צדיקים שמקיימים את המצוות אבל הם לא באמת עובדי ה' ואלא מחללים את שמו. אם הם היו מקדישים את שמו, היו כל העמים באים לבית המקדש לירושלים לעבוד את ה' ולהכיר במלכותו. אבל כאשר אנשים לא עובדים את ה' – הם מחללים את שמו, והגויים ממשיכים בדרכם הגרועה וממשיכים לעבוד את האלילים שלהם.
עתידים ללמד בהם תורה ברבים
כן מלמדת הגמרא כי הקדושה שנשארת מאדום - עתידה לשמש לקידוש השם גדול מאוד. וכך מבארת הגמרא את הפסוק מספר זכריה (פרק ט ז) "וַהֲסִרֹתִי דָמָיו מִפִּיו וְשִׁקֻּצָיו מִבֵּין שִׁנָּיו וְנִשְׁאַר גַּם הוּא לֵאלֹהֵינוּ וְהָיָה כְּאַלֻּף בִּיהוּדָה וְעֶקְרוֹן כִּיבוּסִי". ובגמרא (מגילה דף ו/א) "אמר רבי יוסי בר חנינא מאי דכתיב וַהֲסִרֹתִי דָמָיו מִפִּיו וְשִׁקֻּצָיו מִבֵּין שִׁנָּיו וְנִשְׁאַר גַּם הוּא לֵאלֹהֵינוּ? וַהֲסִרֹתִי דָמָיו מִפִּיו - זה בית במיא שלהן. (מקום שמקריבים בבמות שלהם) וְשִׁקֻּצָיו מִבֵּין שִׁנָּיו - זה בית גליא שלהן (מקום גלוי ומפורסם). וְנִשְׁאַר גַּם הוּא לֵאלֹהֵינוּ - אלו בתי כנסיות ובתי מדרשות שבאדום. וְהָיָה כְּאַלֻּף בִּיהוּדָה וְעֶקְרוֹן כִּיבוּסִי - אלו תראטריות וקרקסיות שבאדום שעתידין שרי יהודה ללמד בהן תורה ברבים". (מגילה ו.).
איך נראית מלכות בית דוד?
ברכות יצחק ניתנות רק בתחפושת
הרב יהודה ליאון אשכנזי זצוק"ל הסביר על הברכות של יצחק. כי הברכות מתקבלות רק על ידי תחפושת. "אין הברכה שרויה אלא בסמוי מן העין". או על ידי עשו שמתחפש ליעקב ושואל את יצחק "איך מעשרים את התבן ואיך מעשרים את המלח?". או על ידי יעקב שמתחפש בבגדים של עשו ומציג את עצמו כעשו.
יַעַבְדוּךָ עַמִּים וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ לְאֻמִּים הֱוֵה גְבִיר לְאַחֶיךָ
הם רוצים את הברכה של יצחק על השליטה בעולם. "וְיִתֶּן לְךָ הָאֱלֹהִים מִטַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ וְרֹב דָּגָן וְתִירשׁ: יַעַבְדוּךָ עַמִּים וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ לְאֻמִּים הֱוֵה גְבִיר לְאַחֶיךָ וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ בְּנֵי אִמֶּךָ אֹרֲרֶיךָ אָרוּר וּמְבָרֲכֶיךָ בָּרוּךְ". הברכה היא כמובן לא רק לאותו דור אלא גם לדורות שיבואו. ועל כן המשמעות היא שהשלטון יהיה או של עשו שמתחפש ליעקב או יעקב שמתחפש לעשו.
הסביר הרב אשכנזי שבהיסטוריה עשו שמתחפש ליעקב היא הנצרות. מתנהגת ברצחנות ובחמדנות כמו עשו, אבל כלפי חוץ היא נראית יפה ומדברת יפה וטוענת שהיא עם ישראל החדש. שאיתו ה' כרת ברית חדשה ולכן מגיע להם השלטון על העולם. לעומת זאת הברכה בפועל ניתנה ליעקב שמתחפש לעשו וזו מדינת ישראל שמצד אחד היא נוהגת באמות מוסר של יעקב. אבל משתמשת בכלים של עשו. גם תוקפת וגם מפציצה גם הורגת, העיקר שהכל הוא ממקום של קודש.
אַדְמוֹנִי עִם יְפֵה עֵינַיִם וְטוֹב רֹאִי
כך היא מלכות בית דוד, שכאשר ישי רואה את דוד בנו הוא מפחד ממנו לא מציג אותו לשמואל ולא מחשיב אותו כאחד מבניו. "מוּזָר הָיִיתִי לְאֶחָי וְנָכְרִי לִבְנֵי אִמִּי". (תהילים סט ט). דוד שואל את ישי האם אין עוד בנים. "וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי הֲתַמּוּ הַנְּעָרִים וַיֹּאמֶר עוֹד שָׁאַר הַקָּטָן וְהִנֵּה רֹעֶה בַּצֹּאן וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי שִׁלְחָה וְקָחֶנּוּ כִּי לֹא נָסֹב עַד בֹּאוֹ פֹה". (שמואל א פרק טז יא).
ישי שולח להביא את דוד, "וַיִּשְׁלַח וַיְבִיאֵהוּ וְהוּא אַדְמוֹנִי עִם יְפֵה עֵינַיִם וְטוֹב רֹאִי וַיֹּאמֶר ה' קוּם מְשָׁחֵהוּ כִּי זֶה הוּא". ובמדרש "וכיון שראה שמואל את דוד אדמוני דכתיב (שמואל א יז) 'וישלח ויביאהו והוא אדמוני' נתיירא ואמר אף זה שופך דמים כעשו? אמר לו הקב"ה: 'עם יפה עינים' עשו מדעת עצמו הוא הורג אבל זה מדעת סנהדרין שנקראו עיני העדה הוא הורג". (רבה בראשית - פרשה סג פסקה ח). וצריך לומר כי זה הפחד שהיה לישי, שראה את התחפושת החיצונית של דוד ונבהל. אבל באמת דוד הוא כמו יעקב אבינו בשעה שקיבל את הברכות ובמדרש "כיון שבא דוד אמר לו: קום משחהו. אמר לו הקב"ה: משיחי עומד ואתה יושב? קום משחהו". (תנחומא וירא ו). ויהי רצון שנזכה לראות את משיח בן דוד במהרה בימינו.
סיפור
ברכה לקרדינאל למען פולארד
הרב אליהו מאוד הקפיד על עצמו בכל מה שקשור לעבודה-זרה. הוא לא היה מוכן לראות שיהיה בביתו שום דבר שיש בו צלב או ריח של צלב. הוא היה נזהר בזה באופן מאוד מיוחד. רק פעם אחת ראו אותו מעביר על מידותיו בתחום הזה. כנראה בשביל משהו יותר חשוב בשביל עם ישראל. זה היה במסגרת מאמציו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל לשחרורו של יונתן פולארד, כאשר הלך להיפגש עם קרדינאל "חשוב" שנמצא בדרגה אחת מתחת האפיפיור, והיה האדם המשפיע ביותר על בוש, הנשיא האמריקני דאז.
הגיעו הרב ופמלייתו לשדה התעופה מלווים ברב הכט, רבה של הקהילה היהודית "שערי ציון" בניו-יורק. הרב הכט, שהכיר את הרב וידע שהוא לא יכול להסתכל על שתי-וערב שעל חולצה, רצה להכין אותו לקראת מה שמצפה להם בביתו של הקרדינאל:
"הרב יודע שאנחנו הולכים להיפגש עם הקרדינאל בביתו", פתח הרב הכט. "כן", אמר הרב. "הרב גם יודע שאין זה קודש קודשים", אמר עוד הרב הכט. "אני יודע", השיב הרב. "אף-על-פי-כן" המשיך הרב אליהו בדבריו, "בשביל פולארד אני מוכן ללכת גם לקרדינאל הזה וגם לתת לו ברכה".
למען פולארד הרב היה מוכן להיכנס ממש לבית הצלמים, למרות רגישותו הרבה לנושא, כמו אסתר שנכנסה לבית הצלמים על-מנת להציל את ישראל.
הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ
סיפר דרור כהן מרבבה: פעם הרב הביט בי וסימן לי עם האצבע לגשת אליו. כולי חיל ורעדה, פחדתי שאולי לא נהגתי בו בכבוד. אלא שהרב הצביע לי על החולצה שלי ושאל אותי: מה זה? לא הבנתי למה הרב מתכוון. הרב רמז לי שיש בלבוש שלי בעיה של שתי וערב. לבשתי ציצית צמר עם פסים שחורים, ועל חולצתי הלבנה הייתה דוגמה של פסים לבנים מלמעלה למטה. ביחד זה יצר דוגמה של צלב.
הרב הסביר לי: דע לך שיש אפשרות או ללכת עם פסים לבנים בציצית, או חולצה לבנה בלי דוגמה. הכול כדי למנוע צורה של שתי וערב. עד היום אני מסתובב בגאון ואומר שזכיתי שהרב זצ"ל יוכיח אותי.
שאלות
גבורה דקדושה. למה יצחק אוהב את עשיו? הרי אמרו שרב יעבוד צעיר?
א] אב אוהב את בניו ותמיד מנסה לקרב אותם אליו. ב] הרשעה של עשו ונשותיו לא נראית מבחוץ. ג] הוא לא קיבל את הנבואה הזאת, רק רבקה. ד] כדי שהברכות יבואו בהסתר. ה] המקובלים מסבירים שזה בגלל ששניהם קשורים למידת הגבורה (יצחק גבורה דקדושה ועשיו להיפך).
שבוע טוב כבוד הרב, האם מברכים דיין האמת על ראיית בתים שנחרבו בעוטף עזה כגון בבארי או ביישובי הצפון?
תשובה:
לכאורה היה צריך לברך על שמיעת הארוע בשמחת תורה או בכל זמן שבו שמעת על הארוע. אם אדם לא ברך בזמן ועדיין מצטער וכגון שרואה את הבתים. צריך לברך דיין האמת בשם ומלכות
שלום כבוד הרב,
אנחנו יודעים שלכל דבר במציאות
יש תקדים בתורה הקדושה,
היכן מצאנו דבר דומה לפוסטמודרנה והחורבן שזה גורם?
וגם כיצד לומדים איך להתמודד מתוך התורה?
תשובה:
העולם מתקדם כל הזמן ועובר שלבים. אבל בעבר היו תרבויות הרבה יותר גרועות שיש להם דמיון לפוסט מודרנה. למשל עבודת בעל פעור שהיא אומרת שאין דברים מקודשים ואין דברים משוקצים. אפשר לערבב בניהם. וזה קצת דומה לפוסטמודרנה שמבטלים ערכים של כל דבר.
יש במסכת ע"ז שלעתיד לבא כל העמים יראו את עצמם כאילו אחד. מעורבבים. (ב.). זה לא חורבן, זה שלב בוסרי שהעולם עובר, ממנו הוא יצמח לשלב הרבה יותר טוב. כך היו כל השלבים בעולם מתקדמים וממשיכים לשלב אחר. אפשר לקרוא על התהליך הזה במזמור שיר ליום השבת.
חידוש כוחות העולם
איך מוסרים את הנפש בימינו?
מה צריך לעשות בשביל לבנות את בית המקדש?
הלכות שטיפת כלים בשבת
הפסוק המיוחד והמשונה בתורה
מה זה בכלל אמונה?
איך עושים קידוש?
איך נדע שהלב שלנו במקום הנכון?
איך ללמוד אמונה?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
ל"ג בעומר: סוד כוחו של רשב"י