בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • מצוה גדולה
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

הרב מרדכי צמח בן מזל

undefined
2 דק' קריאה
מצות לא תעשה שלא לעבוד עבודה זרה במה שדרך לעובדה, שנאמר: "ולא תעבדם" (שמות כ').


סיפורה של מצוה
בעיניים בורקות היו תושבי העיר מיכלשטט מספרים על חוכמותיו של הילד יצחק אריה שנודע לימים כ'בעל שם ממכילשטט'. עילוי מופלג היה יצחק אריה, כל תושבי העיירה ידעו לספר כי אף אחד ממלמדי התינוקות, כולל הותיקים והמנוסים ביותר, לא מוכן לקחת את הנער המבריק תחת ידיו - המשימה קשה מידי - ידיעותיו המרובות, שיכלו המבריק והתמדתו המופלאה הקנו לו שם למרחוק. שמו של ילד הפלא הגיע גם לאוזניו של דוכס העיר, שהסתקרן מאוד לפגוש את הילד. שליח מיוחד נשלח אל ביתו של הילד, ובידיו כתב ציווי לאביו של הילד לשלוח את הילד אל הדוכס ללא מלווה, ביום שני בשבוע הבא. מטרתו של הדוכס היה לבחון כיצד יסתדר בארמון ללא מלווה מקרב משפחתו. ביום שני ציווה הדוכס על משרתיו הרבים להיעלם מהשטח. הדוכס עצמו נכנס לאחד החדרים שבקומה השניה, תוך שהוא מציץ מעבר לוילון לראות כיצד ימצא הנער את חדרו של הדוכס, ללא שום משרת אותו יוכל לשאול לדרכו.
יצחק אריה הקטן נכנס בשעה היעודה לארמון והופתע לגלות כי הוא נמצא לבדו, ללא שום משרת שידריך אותו בדרכו. הוא פנה לתוך החצר הענקית ומשם אל עבר הארמון אך משלא ראה שם איש חזר לאחוריו. כך עמד תוהה במרכז הרחבה הגדולה, עד שלפתע בצעדים מהירים עלה לקומה השניה הישר אל עבר חדרו של הדוכס. הדוכס המופתע שאל את הילד עם כניסתו לחדר כיצד ידע לאיזה חדר לפנות?! ענה לו הילד כי כשהתבונן אל עבר חלונות החדרים הבחין כי רק באחד מהם ישנו וילון המכסה את החלון, והבין כי כנראה מאחוריו מסתתר הדוכס. הדוכס שנבוך מכך שהילד הבין כי מטרתו הייתה לבוחנו, אמר לילד כי היות ואינו סומך על המשרתים, חשש שהם יטעו אותו וכי כל אחד יאמר לו משהו אחר עד שלא יוכל למצוא את הדרך, לכן אמר להם לא להיות באיזור בזמם שהילד אמור להגיע. "אולם אמור לי, אם היו המשרתים נמצאים ומטעים אותך, כל אחד היה אומר לך משהו אחר, כיצד היית מוצא את חדרי"? ענה לו יצחק אריה: "ישנו כלל בתורתנו הקדושה: 'אחרי רבים להטות', הייתי עושה כפי שרוב המשרתים היו אומרים לי". למשמע התשובה חייך הדוכס חיוך זדוני: "אם הרוב קובע מהי האמת למה שלא תתנצר, הרי רוב העולם חושב כי הנצרות היא דת האמת לעומת היהדות שרק מתי מעט חושבים כי היא דת האמת"? ענה לו יצחק אריה בפקחות: "אם אחרי שהגעתי לחדרו של הדוכס, היו באים כל המשרתים כולם ומנסים לשכנעני כי חדרו של הדוכס נמצא במקום אחר, ודאי שלא הייתי שומע להם, שכן אל מול האמת אין שום חשיבות לדעת הרוב, כך גם היהדות שברור לי לחלוטין כי היא דת האמת, אין כח ביד הרוב לשנות ידיעה זו בשום דרך".
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il