- למהלך האידיאות בישראל
מצב הירידה והפירוד בין האידיאות
למהלך האידיאות בישראל פרק ג' שיעור חמישי
עֲווֹנוֹת אֲבוֹתֵינוּ הוֹרִידוּ כָּל-כָּךְ אֶת כְּנֶסֶת-יִשְׂרָאֵל מִמְּרוֹם גְּבוּרָתָהּ וּקְדֻשָּׁתָהּ, חַטַּאת הַקָּהָל רָחֲבָה וְגָדְלָה כָּל כָּךְ, נִתְרַחֲקָה הָאִידֵאָה הַלְּאֻמִּית בְּרִחוּק קִיצוֹנִי מֵהָאִידֵאָה הָאֱלֹהִית וּמַבּוּל הַקִּלְקוּלִים שָׁטַף עַד צַוָּאר, - כָּל עֵין-בָּשָׂר לֹא יָכְלָה כְּבָר לְהַכִּיר כְּלָל אֶת הָרֹשֶׁם הַנִּשְׁאָר מֵהַשְׁפָּעָתָהּ שֶׁל הָאִידֵאָה הָאֱלֹהִית עַל הַתְּכוּנָה הַלְּאֻמִּית הַפְּרוּעָה וְהַמְדֻלְדֶּלֶת. הַיֵּאוּשׁ הַמַּר הַזֶּה הוֹלִיד בְּלֵב נָבִיא אֶת הָרַעְיוֹן הָאָיֹם וְהַדּוֹקֵר שֶׁל "הַעֲבִירֵם בְּאֻמָּה אַחֶרֶת". אָז הִתְבַּטְּאָה בְּכָל מְרִירוּתָהּ הַגְּעָרָה הַנּוֹרָאָה, הָעֲמֻקָּה מִשְּׁאוֹל: "רִיבוּ בְאִמְּכֶם, רִיבוּ! כִּי הִיא לֹא אִשְׁתִּי וְאָנֹכִי לֹא אִישָׁהּ!"
הרב מתאר ריחוק קיצוני בין שתי האידיאות. האידיאה הלאומית מתרחקת מאד מהאידיאה הא-להית הישראלית בטהרתה.
הריחוק הוא נורא, מביך ומבלבל. בלבול בכל שדרות העם. וסרטן הייאוש מתחיל לשלוח את גרורותיו, ולהכות שורשים אפילו בלב הנביאים.
כבר לא נותר מקום שאפשר היה להיאחז בו ולצפות שממנו תצמח הישועה, עד שהנביא הושע אומר: "העבירם באומה אחרת" 1 - אין כאן אומה! אין כאן כלי מתאים! לא נותר כלום!
ובייאושו מנסה הנביא לזעזע את ישראל: "רִיבוּ בְאִמְּכֶם רִיבוּ כִּי הִיא לֹא אִשְׁתִּי וְאָנֹכִי לֹא אִישָׁהּ". 2 אין לכם ברירה אחרת אלא מריבה. כי הפירוד כבר נראה כפירוד גמור. אנכי לא אישה יותר, אין יותר קשר בינינו!
ובאמת נראה שזהו, הסיפור הזה הסתיים, נגמר. היה ניסיון שנמשך אלף שנים, והניסוי הוכרז רשמית ככישלון. אפילו האומה הישראלית לא הצליח לפרוץ את מעגל הקסמים של החומר. הניוון והניוול היו חזקים ויותר, וגברו על זכות האבות ועל תחושת הייעוד.
לא הועיל לישראל זכר יציאת מצרים, וההתרפקות על ימי חסד הנעורים שבמדבר לא עמדה להם להצילם מן הנפילה.
כמו לאורך כל ההיסטוריה החושך גבר על האור, והפעם הכריע סופית את ניסיונות ההיחלצות ממגבלותיו.
מפסגת החוויה של מעמד הר סיני, ירד דור הדעה אל חיי החומר החול, ומעבר לזה. אנו מגיעים אל קצה כח הסבל, אל השפל, אל השיא של מגמת ההידרדרות שהסתיימה בחרבן.
ברם, לא כך הדבר.
הרב מתאר ריחוק קיצוני בין שתי האידיאות. האידיאה הלאומית מתרחקת מאד מהאידיאה הא-להית הישראלית בטהרתה.
הריחוק הוא נורא, מביך ומבלבל. בלבול בכל שדרות העם. וסרטן הייאוש מתחיל לשלוח את גרורותיו, ולהכות שורשים אפילו בלב הנביאים.
כבר לא נותר מקום שאפשר היה להיאחז בו ולצפות שממנו תצמח הישועה, עד שהנביא הושע אומר: "העבירם באומה אחרת" 1 - אין כאן אומה! אין כאן כלי מתאים! לא נותר כלום!
ובייאושו מנסה הנביא לזעזע את ישראל: "רִיבוּ בְאִמְּכֶם רִיבוּ כִּי הִיא לֹא אִשְׁתִּי וְאָנֹכִי לֹא אִישָׁהּ". 2 אין לכם ברירה אחרת אלא מריבה. כי הפירוד כבר נראה כפירוד גמור. אנכי לא אישה יותר, אין יותר קשר בינינו!
למהלך האידיאות בישראל (39)
29 - למהלך האידיאות בישראל פרק ג' שיעור שישי
30 - למהלך האידיאות בישראל פרק ג' שיעור חמישי
31 - למהלך האידיאות בישראל פרק ג' שיעור רביעי
טען עוד
ובאמת נראה שזהו, הסיפור הזה הסתיים, נגמר. היה ניסיון שנמשך אלף שנים, והניסוי הוכרז רשמית ככישלון. אפילו האומה הישראלית לא הצליח לפרוץ את מעגל הקסמים של החומר. הניוון והניוול היו חזקים ויותר, וגברו על זכות האבות ועל תחושת הייעוד.
לא הועיל לישראל זכר יציאת מצרים, וההתרפקות על ימי חסד הנעורים שבמדבר לא עמדה להם להצילם מן הנפילה.
כמו לאורך כל ההיסטוריה החושך גבר על האור, והפעם הכריע סופית את ניסיונות ההיחלצות ממגבלותיו.
מפסגת החוויה של מעמד הר סיני, ירד דור הדעה אל חיי החומר החול, ומעבר לזה. אנו מגיעים אל קצה כח הסבל, אל השפל, אל השיא של מגמת ההידרדרות שהסתיימה בחרבן.
ברם, לא כך הדבר.
למהלך האידיאות בישראל פרק ג' שיעור שישי
מצב הירידה והפירוד בין האידיאות
למהלך האידיאות בישראל פרק ב' שיעור שלישי
האידיאה האלוהית והאידיאה הלאומית בישראל
למהלך האידיאות בישראל פרק ד' שיעור חמישי
המצב בגלות
למהלך האידיאות בישראל פרק ב' שיעור שני
האידיאה האלוהית והאידיאה הלאומית בישראל
איך מגדירים כללי מלחמה?
מה מחבר שמיים וארץ?
עשרת המכות סוללות דרך
הלכות קבלת שבת מוקדמת
דווקא בשעות (הכי) חשוכות של הלילה - מתחיל להשתפר
אוי ויי!
הפלונטר בצד ימין של הלוחות
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
איך ללמוד אמונה?
מהי אמונה?
בצלאל ואהליאב - חיבור של קצוות