כאשר הקב"ה כורת ברית עם אומות העולם התורה משתמשת בביטוי "לדורות עולם" מפני שברית זו אינה משנה דבר במציאות.
לעומת זאת במעשי המצוות של ישראל יש יצירה של עולם חדש ומתוקן, דבר זה מופיע בנרות החנוכה, אז יש מלחמה על המקום הנסתר לעומת הגלוי.
דעת הטור שאין מברכים על הידור מצווה. דעת הרמב"ם שבנר חנוכה מברכים גם על נרות ההידור. מחלוקת הרמב"ם והר"ח בגדר מהדרין בנר חנוכה. הסבר דעת הרמ"א לעניין הדלקה מנר לנר.
במה התמעטה הלבנה; מה רצו היוונים לפגוע בגזרתם "כל הנשאת תבעל להגמון תחילה"?; החביבות במיוחדת שיש למצוות הדלקת נרות חנוכה; תמצית עניין החנוכה בא לידי ביטוי בהדלקת הנר.
תחילתה של מלכות יוון בשלטונו של אלכסנדר מוקדון קשורה למעבר בין נבואה לחכמה בישראל. אלו שני מצבים שונים של גילוי התורה, אך גם בחכמה - הנבואה שורה. מה בין מעבר זה ואלכסנדר מוקדון? ומתוך זה על מה המאבק בין ישראל ויוון?