ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

ברכת הריח והלכותיה | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"א מרחשון תשע"ז

ברכת הריח והלכותיה


הרב יצחק בן יוסף

שאלה:
מהם ההלכות הבסיסיות והעיקריות של ברכת הריח?

תשובה:
ברכת הריח
א. בפרשתנו מסופר שיעקב מגיע ליצחק על מנת שיברכו: "וַיָּרַח אֶת רֵיחַ בְּגָדָיו וַיְבָרֲכֵהוּ וַיֹּאמֶר רְאֵה רֵיחַ בְּנִי כְּרֵיחַ שָׂדֶה אֲשֶׁר בֵּרֲכוֹ ה'".
ב. ריח טוב הוא נעים לאדם ולכן תיקנו חכמים שהאדם יברך כפי שמברכים על המזון, וכך נאמר בגמרא במסכת ברכות: "מנין שמברכים על הריח - שנאמר: 'כל הנשמה תהלל יה' (תהלים ק"נ), איזהו דבר שהנשמה נהנית ממנו ואין הגוף נהנה ממנו - הוי אומר זה הריח".
ג. ברכה על המזון אמרו חכמים: "תנו רבנן: אסור לו לאדם שייהנה מן העולם הזה בלא ברכה, וכל הנהנה מן העולם הזה בלא ברכה – מעל".
ד. שאלו האחרונים מדוע לא למדו ברכת הריח מברכות על המזון? מדוע נדרש פסוק נפרד לחיוב ברכת הריח? הסביר הנודע ביהודה: מפני שהרחה אין בו מעילה מהתורה אם מריחים מדברי הקדש, לכן נדרש לימוד מיוחד לברכות על הרחה ולא ההסבר לברכות על המזון שהוא כמעילה כאשר אינו מברך, שהרי אין איסור מעילה מהתורה על ידי ריח.
ואילו בשו"ת אבני נזר הסביר: שלא כל הנאה נקבעה ברכה לדוגמא: רחצה שהיא מענגת את האדם לא נקבעה ברכה, ולכן הנאות שקבעו ברכה כמו הריח נלמד מפסוק מיוחד עבור ברכות אלו.
ה. וקבעו חכמים ברכה לפני הרחה ולא לאחריה מפני שלא נשאר מהריח בגוף כלום בשונה מהנאה באכילה ושתיה, ועוד שזוהי הנאה מועטת.
ו. יש לפניו מינים שונים של בשמים יברך תחילה עצי בשמים, ואחר כך עשבי בשמים ובסוף בורא מיני בשמים.
ז. כיצד מבחינים בין מין עץ לבין מין עשב. זה הכלל: כל שהקלח שלו קשה, ונשאר הקלח משנה לשנה, ואין עליו יוצאים משורשיו אלא מהעץ או הגזע ברכתו עצי בשמים. ואם חסר תנאי אחד ברכתו עשבי בשמים.
אך יש אומרים שאף אם הקלח רך אם הוא נשאר משנה לשנה הרי זה מין עץ וכיון שהיא מחלוקת יברך בורא מיני בשמים. ( בא"ח ואתחנן ה)
ח. אתרוג מברכים עליו הנותן ריח טוב בפירות, וברכה זו נאמרה על אתרוגים ריחניים כמו האתרוג התימני, אך לא מברכים על אתרוג בימי חג הסוכות שהוא נועד למצוות ארבעת המינים.
ט. בירך בורא עשבי בשמים על דבר שברכתו הראויה עצי בשמים, לא יצא ידי חובתו וצריך לחזור ולברך, דבעשבי לא נכלל עץ.
י. כמוכן אם בירך עצי במקום עשבי לא יצא.
יא. על ריח סינטטי אין מברכים כלל.
יב. בשמים שנועדו להעביר ריחות רעים כמו בשירותים אין מברכים על זה.
יג. בגדים שבישמו אותם והם ריחניים, אין מברכים עליהם מפני שזהו רק ריח ואין שם חומר על מנת לברך עליו.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il