שאל את הרב

  • הלכה
  • צניעות בדרך

נסיעה בתחבורה ציבורית

undefined

הרה"ג דוב ליאור

ז אייר תשע"ח
שאלה
שלום וברכה לכבוד הרב שליט"א, אשמח שהרב יענה לי על מספר שאלות בנוגע לנסיעה בתחבורה ציבורית [אני בחור ישיבה בכיתה יא]: א. האם מותר לשבת במושב באוטובוס ליד אישה? ב. אם מותר לשים את התיק שלי על המושב שלידי כדי שלא תשב שם אישה או שאסור כי זה גזל מקומות( לכאורה כל אדם שילם על מקום אחד)? ג. מהו ההיתר בנסיעה ברכבת הקלה וכדו’ כאשר כמעט ואי אפשר להימנע מלהידחף על נשים ולשמור על קדושת העניים וכו’? ד. האם צריך ליטול ידיים אחרי שינה של למעלה מחצי שעה ברכב או שזה דין בשינה במקום קבוע ורכב לא נחשב מקום קבוע [זה נפק"מ גם לברכות התורה בבוקר אחרי שינה ברכב]? ה. האם להעדיף לנסוע בטרמפים מאשר בתחבורה ציבורים כדי לשמור על קדושת העניים גם אם זה הרבה יותר זמן ולפעמיים אף גורם איחור לישיבה? ו. האם מותר ללמוד תורה בנסיעה בתחבורה ציבורית או שאסור כי יש נשים לא צנועות [שמעתי בשם הגרש"ז אוירבך שמותר רק להרהר]? תודה רבה לכבוד הרב וחג פסח כשר ושמח.
תשובה
א. לכתחילה אין להתיישב ליד אישה, אבל אם היא התיישבה לידך לא חייבים לקום. ב. אין לשמור מקום נוסף כדי שלא תשב לידך אישה כי אדם משלם באוטובוס על מקום אחד ואסור לתפוס עוד מקום. ג. כל אחד ישתדל לשבת או לעמוד במקום שלא יקלע למצב של הידחפות על נשים, צריך להקפיד על גדרי צניעות אלו, אבל לא שייך לומר שבגלל זה אדם לא יסע ברכבת בכלל. אם אדם רואה שממש עמוס שימתין לרכבת הבאה. ד. ברכות התורה אנחנו לא מברכים בכלל אחרי שינה ביום יש דעה אחת שמברך אבל אנחנו אומרים שמה שאדם ברך בבוקר זה גורר אחריו את כל היום, אפילו אם הוא יהיה ער כל הלילה לא צריך לברך כל הלילה אבל למחרת בבוקר (כשהיה ער כל הלילה) זה מחלוקת ראשונים ולכן ישמע מאחר ויכוון לצאת ידי חובה. נטילת ידים היא משום רוח רעה שיש בשינה ולכן ראוי ליטול גם אחרי שינה ברכב או באוטובוס אבל בלי ברכה. ה.אם נסיעה בטמפים במקום אוטובוס תגרום איחור לישיבה וכדו' אין להעדיף טרמפים בשביל זה. ו. לקרוא מתוך ספר אין בעיה בכלל, וגם אם בלי ספר אפשר ללמוד אבל לא להסתכל עליהם.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il