ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

התרמות טלפוניות של אירגוני צדקה | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ה שבט תשע"ח

התרמות טלפוניות של אירגוני צדקה


הרב שמואל אריאל

שאלה:
שלום וברכה
לצערנו הרב "מרובים צורכי עמך"... ומדי יום ביומו אני מקבלת כמה טלפונים לבקשת תרומות. המקומות שמתקשרים הם לרוב מוכרים, אך הטלפונים מכבידים מאוד. לעיתים אפילו ארבע טלפונים כאלה ביום... וכל טלפון מחדש מעלה את ההתלבטות האם לתרום או לא? מצד אחד הלב אומר לתרום, בבחינת "מצווה הבאה לידך אל תחמיצנה", מצד שני זה מכביד מאוד לתרום לכל מי שרק מתקשר. אשמח לדעת מה הדין בעניין זה?
ושאלה נוספת: האם מותר לתרום מכספי מעשר לעמותה שעל ידי התרומה מקבלים כרטיסי השתתפות ב"הגרלה סינית"?
תודה רבה. בתפילה שנזכה להיות תמיד מהנותנים ולא נזדקק להלוואות בשר ודם.


תשובה:
שלום וברכה!

מן השאלה נראה שאתם נוהגים להפריש מעשר כספים. מי שמפריש מעשר כספים, יש לו בעצם בכל חודש תקציב מסויים של צדקה שאותו הוא אמור לחלק לעניים ולאירגונים המסייעים לנזקקים. קשה לתת הגדרות ברורות כיצד לחלק את תקציב הצדקה וכמה לתת לכל בקשה, אולם באופן כללי ניתן למצוא בהלכה כמה קווים מנחים:
ראשית, מופיע שאין ראוי לתת את כל תקציב הצדקה של האדם לעני אחד. בהקשר שלנו, מסתבר גם שיש עדיפות שלא לתרום באופן קבוע את כל תקציב הצדקה לאירגון אחד, אלא עדיף לחלק את התרומות בין כמה אירגונים, אף שיש בכך יותר טירחה.(1)
יש קדימות לצרכים חיוניים לפני צרכים שהם פחות חיוניים. על פי זה, יש למשל קדימות לאירגונים שמסייעים לחולים במימון של טיפול רפואי מציל חיים, או לאירגונים שמסייעים לנזקקים בצרכים בסיסיים כמו מזון ומגורים, לעומת אירגונים שעוסקים בנושאים פחות חיוניים.(2)
כמו כן, יש עדיפות לתרום באופן שמסייע לאנשים לצאת ממעגל העוני, מאשר תרומה שעוזרת לעני להתקיים אך הוא נשאר במצבו.(3)
כאשר מדובר על צרכים מקבילים בנחיצותם, יש קדימות לעניים הקרובים יותר אל האדם, כגון בני משפחתו או בני עירו. בהקשר של אירגוני צדקה, עולה מכאן שיש קדימות לאירגון הדואג לעניים בני המקום.(4)
כמו כן, יש כמובן קדימות לתרום לאירגון שידוע לכם שהתנהלותו היא הגונה, והתרומה מגיעה באופן מקסימלי לצרכי העניים.(5) בהקשר זה יש לציין, שבחלק מן ההתרמות הטלפוניות אחוז משמעותי מן התרומה נשאר בידי המתרים, ויש מקום להביא זאת בחשבון בבחירת האירגונים שאליהם תורמים.

אם כבר חילקתם את כל תקציב המעשר של חודש זה, אין עליכם חיוב להיענות לבקשות טלפוניות נוספות שמגיעות אליכם.(6)
גם אם עדיין לא חילקתם את כל כספי המעשר של החודש, אם מגיעה בקשה לתרומה לצורך שהוא פחות נחוץ לדעתכם, נראה שאתם רשאים להחליט שאתם מעדיפים לשמור את הכסף לבקשות נחוצות יותר שסביר שיגיעו בהמשך.(7)

לגבי תרומה שמזכה בהשתתפות בהגרלה - הפוסקים נחלקו בעניין זה. למעשה, מסתבר שאם האדם לא היה רוכש כרטיס הגרלה סתם כך, אלא הוא נותן את הכסף רק בגלל שזו תרומה, הוא רשאי לתרום לכך מכספי מעשר.(8)


מקורות:

(1) עיין שו"ע יו"ד רנ"ז, ט. ועיין פירוש המשנה לרמב"ם, אבות ג', טו.

(2) עיין שו"ע יו"ד רנ"א, סעיפים ז, ח, יא, יד.

(3) עיין שו"ע יו"ד רמ"ט, ו.

(4) שו"ע יו"ד רנ"א, ג. ועיין שם בפתחי תשובה אות ד'.

(5) עיין שו"ע יו"ד רנ"ו, א.

(6) עיין דרך אמונה, הלכות מתנות עניים פרק ז' אות מ"ח. ועיין בהרחבה בתשובתו של אחי הרב עזריה אריאל: https://www.yeshiva.org.il/ask/93809

(7) עיין כעין זה בשו"ע יו"ד רנ"א, יא.

(8) עיין בהרחבה בתשובתו של הרב עמוס ראבילו: http://www.dintora.org/shut/53




ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il