ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב שבת ומועדים שאלות כלליות

מרדכי היהודי

הרב חיים שרייברי"ב ניסן תש"פ
44
שאלה
שלום וברכה, רציתי לשאול האם מרדכי היהודי והצהרת כורש זה באותו זמן? ואם כן מדוע מרדכי לא עלה לבנות את בית המקדש מיד בהצהרת כורש. תודה מראש
תשובה
שלום מרדכי ואסתר גלו מארץ ישראל לבבל בגלות יכניה סמוך לחורבן בית ראשון, ככתוב: "איש יהודי היה בשושן הבירה ושמו מרדכי בן יאיר... אשר הגלה מירושלים... אשר הגלה נבוכדנאצר מלך בבל. ויהי אומן את הדסה היא אסתר בת דודו כי אין לה אב ואם״. כבר בימי כורש נעשה מהפך, אמנם הכריז המלך על הקמת מקדש בירושלים - אך בפועל מנע את העליה לירושלים ועצר את הבניין. אלו דברי חז"ל: "יצא כורש לטייל במדינה, וראה את המדינה שוממת, אמר... היכן הם הזהבים [צורפי הזהב היהודים] היכן הם הכספים"? אמרו לו: והלא אתה גזרת, שהיהודים יעלו ויבנו את המקדש! באותה שעה גזר ואמר: מי שכבר עבר את נהר פרת - עבר, ומי שטרם עבר - לא יעבור! נמצא, שתחילה אמנם הצהיר בפומבי על עליה לארץ ובניין הבית, אך בפועל הפסיק את העליה והבניין, לכן הפסיקו ישראל למנות שנים לפי שנות מלכותו. בעקבות עיכוב הבניין מצד כורש, המשיך אחשורוש ומנע אף הוא את המשך הבנייה, כמובא בתרגום בתחילת מגילת אסתר, על הפסוק - "ויהי בימי אחשוורוש", המתרגם: בימיו של אחשורוש בטלה מלאכת בנין בית האלהים הגדול, ופסקה עד שנת שתיים למלכות דריוש. זאת, בגלל עצתה של ושתי המרשעת, ומפני שלא נתנה לאחשורוש לבנות את המקדש. בדומה לכך נאמר במדרש: "למה עלתה לושתי כך [שנהרגה]? לפי שלא היתה מנחת לאחשוורוש ליתן רשות לבנות את בית המקדש, ואומרת לו: מה שהחריבו אבותי אתה מבקש לבנות?!" מתברר, כי היו לעיכוב סיבות נוספות, שכן, נשלח כתב שיטנה מארץ ישראל, על ידי יושבי הארץ הנוכרים, ככתוב: "ובמלכות אחשורוש בתחילת מלכותו כתבו שטנה", ודרשו חז"ל, שבעקבות כתב זה - "עלה [אחשורוש] וביטל מלאכת בית המקדש". המאבק בין מרדכי והמן היה גם על המשך בניין ירושלים: במדרשי חז"ל מצינו, שהמן היה היועץ העיקרי אשר תבע מן המלך אחשורוש להפסיק את בניין הבית. לפי המתואר במדרש, התחיל המן את מאבקו להפסקת בנין המקדש עוד בארץ ישראל, והיה מיוזמי כתיבת אגרות השיטנה למלכי פרס. ומבואר שם: "כשהיו ישראל בונים חומת ירושלים בימי עזרא, באו השונאים ומנעו אותם מלבנות, ואמרו להם: שלא ברשות המלך אתם בונים! והם אומרים: ברשותו!" ומבואר במדרש "כיון ששלח [המן] את איגרת השיטנה [שמע המלך] לדבריו וביטל מלאכת בית המקדש", משום כך יצא מרדכי מירושלים לשושן כדי לפעול לחידוש הבניין. בעניין זה מובא בדברי חז"ל, שכאשר השתדל מרדכי בבית המלכות לאשר את בניין הבית, אמר אחשוורוש: "מרדכי מבקש לבנות בית המקדש: לבנות - אי אפשר!... אלא, הריני מגרה בו את המן, ויהא זה - בונה, וזה - סותר". עוד אומר המדרש, שהיה ראוי להפרע מהמן מיד - "ולמה גידלו הקב"ה? אמר... אילו נהרג המן כשיעץ לאחשוורוש לבטל את בנין בית המקדש, לא היה מי יודעו. אלא יתגדל, ואחר כך ייתלה... הרי אויבי הקב"ה - למפלתן הן מתגדלין". סיבה אחרת מנו חכמים, כדי ש"יבוא המן ויכנוס [אוצרות כסף וזהב]... ואחר כך יבוא מרדכי ויטול ממנו, ויבנה בו את בית המקדש". מרדכי ואסתר מייעדים את אוצרות המן למקדש: משבאה הישועה, הפנו מרדכי ואסתר את מאמציהם לחידוש עבודת המקדש. המלך אחשורוש העמיד לרשות אסתר את בית המן צורר היהודים. אסתר המלכה העבירה את הנכסים שקיבלה מהמלך לידי מרדכי, וזה הקדיש מיד חלק נכבד של הסכום לבנין בית המקדש, וכדברי חז"ל: "לשלשה חלקים נחלק ממונו של המן: שליש למרדכי ואסתר, שליש לעמלי תורה, ושליש לבנין בית המקדש". ואכן, דריוש בן אסתר המלכה משלים את בניין הבית: מפסוקי ספר עזרא עולה, כי אכן, זכתה אסתר, ובנה דריוש הוא אשר השלים את בנין הבית. וכתבו הראשונים: "אז היתה בטלה מלאכת בנין אלהים אשר בירושלים - עד שנת שתיים לדריוש מלך פרס. שאחר [שמלכו].... כורש ואחשוורוש - מלך דריוש בנו של אחשוורוש, שהוא בן אסתר... התחילו לבנות הבית עד שגמרוהו". ומקור הדברים במדרש: "אמר ר' יודן ברבי סימון: דריוש האחרון בנה של אסתר היה, טהור מאמו וטמא מאביו". (את הסיכום הנ״ל והמקורות מצאתי באתר מכון המקדש. ניתן לראות שם הרחבה גדולה יותר). יום טוב
עוד בנושא שאלות כלליות

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il