ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב הלכה שאלות כלליות

הודעה על מולד הלבנה (חלקים) בברכת החודש

הרב נריה גוטלג סיון תש"פ
40
שאלה
שלום וברכה, מדוע מודיעים בברכת החודש על זמן המולד (יום וחלקים) גם כאשר המולד היה לפני זמן הכרזת וברכת החודש. כגון בשבת זו שראש חודש חל ביום ראשון בעוד שהמולד ביום שישי? ישר כח ותזכו למצוות
תשובה
א. הכרזת המולד המוכרת ורווחת בימינו, אינה הלכה ולא דין ואפילו לא מנהג מחייב, אלא הנהגה נאה, שיותר מכל מבטאת ייחול להחזרת עטרה ליושנה בעגלא ובזמן קריב וקידוש החודש בראיה. הנהגה זו אינה מוכרת לראשונים כלל ועיקר והיא בת כ-300 שנה, לכל היותר. כדי כך מגיעים הדברים, שבשו"ת מטה לוי (סי' כד), לר"מ הורביץ רבה של פרנקפורט ע"נ מיין, קהילה שהקפידה על שימור מנהגים, אכן כתב: "מנהג כזה לא ראיתי ולא שמענו ואין לנו בדור יתום הזה לתקן חדשות כמו אלה, ובפרט לקבוע דבר חדש בבית הכנסת". זאת ועוד, גם דיוק ההכרזה אינו פשוט כלל ועיקר: כן או לא להתחשב באופק קהיר או להתאים לאופק ירושלים, כיצד לנהוג במעבר לשעון קיץ, כיצד להתנסח בחו"ל ועוד. אמור מעתה, אין מקום לבטל נוהגם של ישראל, אך נכון להעמיד "מנהג" זה במידתו הנכונה. ב. מאחר שכאמור, עיקרה של ההכרזה מטרתה "לעורר" החזרת עטרה ליושנה, הרי שאין כל תמיהה באיזכור המולד שהיה, שכן גם כך הדבר מעורר. ג. זאת ועוד, היבט מסויים כן מתקיים גם באופן זה, והוא נוגע למחשבי הלוח. למולדות יש מירווחים קבועים, כך שמי שאכן מחשב צריך לדעת גם מתי המולד ש"עבר". ואדרבה, מבחינה זו, יש דווקא עדיפות להכריז ולדעת מה הוא המולד שהיה, שעליו יש להוסיף יום אחד יב שעות ותשצ"ג חלקים כדי לדעת מה יהיה, ולא להיפך, כנהוג היום ברוב-ככל החודשים: "המולד יהיה...". לא בכדי היו שאכן ערערו על הנוהג הרווח (שו"ת רבי יהודה מילר סימן קיג; שארית יעקב דברים ד, ו; בני יששכר - דרך פקודיך מצוה ד, ועוד). מבחינה זו, כאמור, הכרזת המולד שהיה דווקא יותר טובה ונכון היה לעשותה מידי חודש. לכן גם אם לא נשנה מהסגנון הקיים והרווח - "יהיה", ודאי שכאשר מזדמן "היה" נאמצו בחדווה.
עוד בנושא שאלות כלליות

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il