שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • הנאה ממעשה שבת

האם מותר לפרסם דברים שאחרים יקנו בשבת?

undefined

הרב יהודה אודסר

ג אב תשפ"א
שאלה
שלום הרב, מה שלומך? יש שיווק שנקראת "שיווק שותפים". בעצם מישהו נותן לי קישור אינטרנטי מיוחד שאני מפרסם. וכל מי שקונה דרך אותה קישור אינטרנטי את המוצר, אני מקבל בתמורה אחוז קטן מהרווח. רציתי לייצר סרטון על מוצר שנמכר באתר אינטרנט בחו"ל (אמזון) שאותו אני רוצה לשווק ולפרסם דרך סרטון שיופיע ביוטיוב. האם יש בעיה שאולי מישהו יבצע רכישה במהלך השבת על המוצר שאני מפרסם ובכך אני ירוויח מאותה רכישה בשבת? למרות שהבעלים של אותו אתר הוא לא יהודי.
תשובה
ישנו דיון קדום בפוסקים על הפעלת מכונות אוטמאטיות בבעלות של יהודי בשבת. כגון למכירת ממתקים/שתיה קרה וכן מכונות כביסה הנמצאות במקומות ציבוריים ופועלות בהפעלה עצמית ע"י הכנסת כסף. השאלות שנידונו היו בעניין שביתת כלים, מראית עין ושכר שבת לפני עיוור לא תתן מכשול מקח וממכר ועוד. לא נאריך בהם אלא ניתן כמה עקרונות וקווים כלליים. בספר "שמירת שבת כהלכתה" בפרק כט סעיף כח פסק ש"נכון" שבעל מכונה כזאת ידאג שהמכונה לא תפעל בשבת אם אמנם יש להניח שמחללי שבת (יהודים) ישתמשו בה. אבל במקום שבו הקונים הם נכרים מותר להשאירם במצב ראוי לשימוש. באופן זה פסק גם בשו"ת משנה הלכות(חלק ד' סימנים לב-לג), ובעניין "שכר שבת" האסור אף בקבלה מגוי, טען שהתשלום במכונה אינו על הפעולה שהאדם הכין את המכונה שתהיה ראויה לשימוש (ואם כן הרי שפעולה זו נעשתה ביום חול) אלא על המוצר עצמו שרכש ובכגון זה אין איסור "שכר שבת". כן נטה להתיר גם בשו"ת מנחת יצחק חלק ג' סימן לד ובתנאי שהמכונה לא עומדת ברשות יהודי וגם לא ניכר עליה שבעליה הם יהודים. אמנם בשו"ת גבעת הלבונה (אורח חיים סימן כח) אסר משום "מקח וממכר" וכן בתשובת הגר"ש וואזנר זצ"ל (שבט הלוי חלק י סימן נ"ז) אסר משום חשש שמא יפעיל אדם מפעל שלם/חנות גדולה, באופן אוטומאטי, מטעם איסור דרבנן של זלזול בכבוד השבת. אמנם בנידון שאלתך שאין לכאורה "כלי"(מכונה אוטומאטית) ובעיה של שביתת כלים/שכירות כלים וגם רוב הקונים הם נוכרים (כפי שכתבת שזה אתר של חברת אמזון, חברה עולמית ורוב יושבי העולם אינם יהודים). וכן בעלי האתר הינם גויים, והתשלום שאתה מקבל הוא בעקבות עבודתך בימות החול(הכנת סרט הפרסומת, עליו אתה מקבל אחוזים מן העיסקה) , אז אם לא ניכר על הסרטון שאתה יהודי נראה שהדבר מותר, כל זאת בלבד שלא יווצר זלזול בכבוד השבת. אם תשתנה המציאות בעולם/בטכנולוגיה וכדו'. כן פסק גם הרב הדיין ר' שלמה דייכובסקי שליט"א במאמר מפורט ב"תחומין" כב (עמ' 329)
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il