- משפחה, ציבור וחברה
- שאלות של מורים
החרמת חפץ מילד - המשך
שאלה
קראתי את תשובתו של הרב יהודה אודסר ויש לי כמה שאלות, ראשית, האין לחלק בין ילד שעבר בר מצוה לילד שעוד לא עבר, שבר מצוה הוא בעל הרכוש וקטן רכושו שלו אך מדרבנן ועוד שגדול רכושו אינו ברשות הוריו מלבד מציאתו?
שנית, נראה שיש לחלק בין לימוד חול ללימוד קודש ובין מציאות בה מקובל להכות לשאין מקובל. גם אם מקובל להחרים, מנין לנו שהוריו הסכימו לכך ומה כאשר הם מתנגדים?
תשובה
שלום רב,
א. הדברים הנאמרים כאן הינם על פי תורת ישראל, ויש לברר מה הנחיות משרד החינוך בנושא.
ב. לגבי הבעלות על הממון ( של הילד או של הוריו), כבר כתבתי שני טעמים לכח יכולת ההחרמה, והם שייכים בשתי האפשרויות.
ג. אין הבדל בין לימודי קודש ללימודי חול, שהרי המורה הוא שליחו של האב, והאב מצווה גם ללמדו אומנות. ובמקום מצוה זאת מותרת ההכאה (מכות ח ע"ב, ורמב"ם שם).
ד. אין מדובר בהכאה כרונית ללא גבולות, אלא במכה קטנה במקום שנראה מוכח שזה מועיל לחינוך הילד.
ה. על אף שעתה מקובל שלא להכות, עצם ההיתר העקרוני להכות לצורך הנ"ל, הוא נותן את כח הענישה הממונית.
ו. אם הורי התלמיד מתנגדים ממש לדבר זה, ממילא הוא לא שליחם, ונתפרקה החבילה.
בכבוד רב,
הרב יהודה אודסר.

גדרי היתר מורה אישה לבנים
הרה"ג דוב ליאור | י"ט תמוז תשע"ב

הונאת דברים בין מורה לתלמיד
הרה"ג דוב ליאור | ב כסלו תשס"ז

הפסקת עבודה בסוף תשיעי
הרב יאיר וסרטיל | ט שבט תשע"ז
נזק בבית הספר
הרב משה מאיר אבינר | א מרחשון תשע"ט

הרב יהודה אודסר
רב קהילת יחד - גרעין תורני בית שמש ור"מ בישיבת לב התורה

לקיחת מוצרים מתכלים מחדר במלון?
י"ט כסלו תשס"ו

נישואין בין יהודי למי שאינו יהודי
י"ז אלול תשס"ה

ויתור על ירושה, בי"ד, או רשם לענייני ירושה?
כ"ד אלול תשס"ה

החרמת חפץ מילד - המשך
י שבט תשס"ו

בקשה מנפטר לבוא אליי בחלום
הרב דוד חי הכהן | כ"ז תמוז תשפ"ב

בקשה מנפטר לבוא אליי בחלום
הרב דוד חי הכהן | כ"ז תמוז תשפ"ב

מה ההבדל בין אמונה תפלה, מנהג יהודי מסורתי וסגולה?
הרב דוד חי הכהן | כ"ח אדר א' תשע"ו

מה ההבדל בין אמונה תפלה, מנהג יהודי מסורתי וסגולה?
הרב דוד חי הכהן | כ"ח אדר א' תשע"ו
לשאול משהו בהלכה כשהידיים לא נקיות, או כשבשירותים
הרב דניאל קירש | ד שבט תשפ"ג

נישואים בין-עדתיים
הרה"ג יעקב אריאל | ג שבט תשפ"ג
האם משחת ידיים נחשבת חציצה לנטילת ידיים?
כולל הלכה בית אל | ד שבט תשפ"ג
