שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות כלליות
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
לרב שלום, מדוע התורה מזכירה את קין והבל ואת סיפורו של קין אם לאחר תולדות קין היא מספרת את תולדות שת ואת בנו אנוש שמזרעם יצא נח? האם המשמעות היא הזכרת ההרג הראשון? במידה וכן, למה צריך להרחיב על סיפורו של קין וצאצאיו ולא רק לספר שחווה קראה לשת את שמו בגלל שקין הרג את הבל?
תשובה
שלום סליחה על העיכוב במתן התשובה. התורה מתארת לנו כיצד התפתח העולם וכיצד התקדם והתפתח אותו גרעין אלוקי שמאוחר יותר יצא אל הפועל באבות הקדושים ובצאצאיהם בני ישראל. רבי היודה הלוי בספרו הכוזרי (מאמר ראשון אות צ"ה) מבאר ענין זה באריכות, נסכם בקצרה את דבריו. רבי יהודה הלוי פותח בכך שהאדם הראשון היה כליל השלמות, שהרי היה מעשה א-לוהים. "והוא קיבל מאת הא-לוה את הנפש החיונית בשלמותה ואת השכל במעלה העליונה האפשרית לאדם לפי תכונתו האנושית, ואף את הכוח הא-לוהי שמעל לשכל, רצוני לומר, את המדרגה שבהגיעו אליה ידבק האדם בא-לוה וברוחניים וישיג את האמיתות בתחילת מחשבה, בלא עיון ולימוד, לכן נקרא אדם הראשון אצלנו 'בן א-להים', וכל הדומים לו מזרעו נקראו 'בני א-להים'" השלב הבא בהתהוות הסגולה הוא מאדם הראשון ועד יעקב אבינו: "והנה אדם הראשון הוליד בנים רבים, אך מכולם לא היה ראוי לבוא במקומו כי אם הבל, כי רק זה היה דומה לו, ומשהרגו קין אחיו, מתוך קנאה שנתקנא בו על מעלה זו, ניתן לאדם שת תחת הבל, ושת היה דומה לאדם, ולכן נעשה הוא לסגולת אדם וגרעינו, ואילו שאר הבנים לא היו כי אם כקליפות. וסגולת שת היה אנוש בנו. וכך נמשך העניין עד נח על ידי יחידים שהיו כגרעינים, כולם דומים לאדם הראשון ונקראים 'בני אלהים', ולכולם השלמות בגוף ובמידות, באריכות ימים, בחכמה ובכושר המעשה, ולפי ימי חייהם מונים אנו את השנים מאדם ועד נח (א', צה). במהלך הדורות, נמצא לעתים בנים רבים לאב אחד, שרק לאחדים מהם תעבור הסגולה המצויה באב. כך קרה להבל, בנו של אדם הראשון, ותחתיו זכה שת לאותה הסגולה וממנו נמשכה שושלת זו עד לאברהם. המשל בו נוקט ריה"ל לחדד תפיסה זו הוא משל הגרעין והקליפה. הגרעין - זהו פוטנציאל הסגולה הנמצא באדם הנבחר. הקליפה - אלו הבנים שלא קיבלו את הפוטנציאל ותפקידם ההיסטורי הן בתקופתם והן לאחריה שולי ומועט. וממשיך ריה"ל: "וכך היה הדבר גם בדורות אשר מנח עד אברהם. אמנם היה בהם מי שלא דבק בו העניין הא-לוהי, כך למשל תרח, אולם אברהם בנו היה תלמיד לאבי אביו, לעבר, גדולה מזאת, הוא הכיר גם את נח, כי העניין הא-לוהי נמשך אצלם מאבות אבות אל בני בנים. כך היה אברהם סגולת עבר ותלמידו, ועל כן נקרא 'עברי', ועבר היה סגולת שם, שהיה סגולת נח...וסגולת אברהם מבין בניו היה יצחק, ולכן שלח אברהם את כל בניו האחרים מן הארץ המיוחדת ההיא, ארץ כנען, ואותה ייחד ליצחק. וסגולת יצחק היה יעקב, ולכן הורחק עשיו אחיו מן הארץ ההיא, כי יעקב לבדו נמצא ראוי לה". יום טוב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il