שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • שכירות, קנייה ומכירה

שוברים לקניית קולה

undefined

כולל דיינות בית אל

י"א טבת תש"ע
שאלה
לאחרונה פורסם שבקבוקי קוקה קולה שיוצרו בתאריכים מסויימים מכילים גופרית בכמות הגבוהה מהמותר, ושדבר זה עשוי לגרום לטעם וריח לוואי. במקום מסויים אף קראתי כי הדבר עלול לגרום למחלות (למרות שמחברת קוקה קולה נמסר כי אין חשש בריאותי). קוקה קולה הציעו כפיצוי לחלק שוברי קניה לבקבוקי קולה ללקוחות, וכך לפצות אותם. משפחתי התקשרה לחברה ואכן קיבלנו את התלושים, אך אני לא הרגשתי באמת בטעם או ריח לוואי בבקבוקים שנאמר כי הם פגומים. האם מותר לי להשתמש בתלושים ובכל זאת לשתות את הבקבוקים הפגומים? אני לא מרגיש כל הבדל, ואין לי בעיה להמשיך לשתות מהם, אך האם הדבר לא יחשב כגזל?
תשובה
מותר לשתות את המשקה הפגום, אין חובה להשיבו ואין בכך משום שקר. נימוקים: וודאי שהמצב אותו אתה מתאר נחשב מום, ואף אם המשקה הפגום אינו מזיק לבריאות. כפי שכותב השו"ע בסימן רל"ב סעיף ו', שמום נקבע ע"פ מנהג המדינה. ואמנם שאף שכשיש מום יש להחזיר את המקח למוכר וגם אם המקח נפסד יש להחזיר את הנשאר ממנו למוכר, כפי שפוסק שם בסעיף יח' שבהמה שיש בה מום אף אם מתה מחמת המום יש להחזיר את הנבלה למוכר. עם כל זאת, כל עוד לא לקח הלוקח את המקח למקום רחוק במיוחד באופן שאינו סביר כגון לחו"ל, על המוכר לשלם את ההוצאות של החזרת החפץ (כפי שנפסק בסעיף כא' ובנתיבות שם). וממילא במצב המדובר ודאי שלא משתלם לחברה לבוא לקחת את המשקה הפגום וברור שהם הפקירו אותו ובמיוחד לאחר שהודעתם להם שהמשקה אצלכם והם לא ביקשו לקבלו בחזרה. ובפרט שברור שלא היתה כוונת החברה לבטל את המקח אלא לפצות את הלקוחות על עוגמת הנפש שנגרמה להם ובכדי להשיב את אמון הציבור לחברה. גם אין בכך שתשתה את המשקה כדי להוכיח שהדיווח שלכם היה דיווח שיקרי, שאף שאתה מוכן לשתות מן המשקה אך שאר בני משפחתך לא מעונינים בו. ואף אתה לא היית קונה אותו במחיר מלא לו היית יודע את מצבו ולא תוכל לכבד בו אורחים וכדומה כפי שהיית יכול לעשות במשקה רגיל. הרב עמיחי נחמני
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il