- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות פרטיות בסוגיות שונות
שאלה
כתוב בגמרא: "תנא הפותח מברך לפניה והחותם מברך לאחריה והאידנא דכולהו מברכי לפניה ולאחריה היינו טעמא דתקינו רבנן גזירה משום הנכנסין ומשום היוצאין".
השאלה היא: בגלל אלה שנכנסים ויוצאים מברכים גם לפני וגם אחרי? הרי זה להוסיף עוד 4 ברכות? ולא רק זה אלה שעושים זאת בגלל אלה שנכנסים ויוצאים ולא כמו שצריך להיות?
אם יש כמה תשובות אשמח לקבל את כולם.
תשובה
באופן אמיתי כל אחד חייב בברכה והשאלה היא האם הוא יכול להיפטר בברכה של מישהו אחר. אנחנו לא מוסיפים ברכה אלא שוקלים האם לפטור את העולה לתורה בברכה של הראשון או האחרון. ובשביל שהמאחרים והיוצאים, הגם שלא עשו כדין, לא יגיעו לטעות מברך כל אחד ולא מסתמך על האחרים.