ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

מריחת קרם בשבת על עקיצה לילד | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


י"ט אלול תשע"ג

מריחת קרם בשבת על עקיצה לילד


הרב עזריה אריאל

שאלה:
שלום,
בשבת הייתה לבתי בת השנתיים עקיצה ברגל, ואשתי ביקשה שאשים לה קרם להקלת הגירוי.
האם יש אופן בו מותר לשים קרם לילדה בגיל כזה בשבת, לצורך רפואי? (האם עקיצה נחשב לצורך רפואי?)
בפועל, מה שעשיתי היה שהוצאתי קצת קרם מהשפופרת, ואמרתי לילדה לשים על האצבע שלה, ואז לשים על העקיצה, והיא מרחה בעצמה.
האם נהגתי נכון?
אם לא כיצד היה עליי לנהוג?

תודה

תשובה:
לשואל, שלום!

אם מדובר על גירוי לזמן קצר של מספר דקות, נכון היה להתעלם מכך ולא לעשות כלום. לעומת זאת אם נגרם לפעוטה סבל מתמשך הרי שנהגת נכון, ובמקרה זה קיימת אפשרות נוספת והיא להניח משחה על מקום העקיצה בלי למרוח.

הרחבה:

מריחת משחה על פצע בשבת נוגעת לשני איסורים:

האחד, מלאכת "ממחק", כלומר, מיישר ומשטח עור וכדומה, ותולדה מכך היא "ממרח", מריחת שכבה ישרה של חומר על משהו. בעניין זה יש דעה מקילה של הרב עובדיה יוסף שליט"א לפיה מריחת חומר על גוף האדם שלא נועדה להישאר עליו אלא להיספג בגוף איננה "ממרח", ולכן, למשל, הוא מתיר לצחצח שיניים במשחת שיניים בשבת (יביע אומר ח"ד או"ח סי' כז), וכן למרוח משחה (ילקוט יוסף שבת ח"ד עמ' עו-עז, כשאין בזה איסור משום רפואה, כדלהלן). הדעה המקובלת היא שאין להתיר זאת (ציץ אליעזר ח"ז סי' ל, אור לציון ח"ב פל"ה הערה ו, אגרות משה או"ח ח"א סי' קיב, שמירת שבת כהלכתה פל"ד סי"ב ופל"ג הערה נח), ולכן השיטה הטובה יותר במקרה זה היא להניח את המשחה על הגוף ללא שיטוח ומריחה (שמירת שבת כהלכתה פל"ג סעיף יד), גם אם אחר כך הילדה תמרח על עצמה.

האיסור השני הוא שאין לעשות רפואה בשבת לכאבים קלים, וזהו איסור מדרבנן מחשש שאנשים יכינו בעצמם את התרופה באופן האסור בשבת. מי שמוגדר ממש כחולה - ודאי יכול לקחת תרופות, אבל מי שרק "לא מרגיש טוב" ומתפקד כרגיל (וגם אין חשש שמצבו יחמיר ויהפוך לחולה) - אסור לו לקחת תרופות. במקרה שלכם אני מניח שהעקיצה גרמה כאב קל ולא יכלה לגרום לילדה מחלה של ממש, ואם כן לכאורה היה אסור לטפל בכך. אף על פי כן, צער ממושך של פעוט (וכן קור או רעב, שעלול לפגוע בבריאותו) נחשב כחולה שאין בו סכנה, שמותר לתת לו תרופות (עיין שמירת שבת כהלכתה פל"ז ס"ו ובמקור דבריו בשו"ת מנחת יצחק ח"ד סי' קכד, שם הבחין בין סבל לזמן קצר לבין זמן ממושך יותר, על פי השו"ע סי' שכח סמ"ב, ועיין גם שבת קכג ע"א על "אסובי ינוקא").


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il