- שבת ומועדים
- תעניות
מהותו של צום גדליה
שאלה
בס"ד
לרב שלום,
למה השאיר נבונצאר את קומץ היהודים בא"י מה היה האנטרס שלו?
2.מדוע בעליס מלך עמון שלח את ישמעאל להרוג את גדליה?
3.למה בחרו דווקא בגדליה למנהיג מה מיוחד בו?
4.היכן זה המצפה?
תשובה
לשואל שלום,
שאלה 1: נבוזראדן רצה להימנע מלהשאיר חיילות רבים בארץ, בהיותו זקוק להם בחזיתות אחרות, לכן הגלה את מנהיגי הישוב וחייליהם לבבל, או חיסל אותם, והשאיר בארץ רק את דלת העם, שאין לחשוש שימרדו בו, ועליהם מינה אדם הנאמן לשלטון הבבלי. באופן זה, יכול היה לאפשר להם לנהל אורח חיים שקט, שאינו מהווה סיכון והטרדה מבחינתו (עיין ירמיה לט, י; מ, ז).
שאלה 2: מלך עמון רצה להלחם בבבל, והיה מעוניין להתנכל לכל מעוז של הבבלים בארץ ישראל. הכתוב מעיד שגם במצפה היו בבלים. מסיבה זו הוא כרת ברית עם ישמעאל, והסיתו להרוג את גדליה, תמורת הבטחה שיעזור לו לשחרר את ארץ ישראל מידי הבבלים, ולקבל את השליטה על הארץ תחת גדליה.
שאלה 3: גדליה בן אחיקם בן שפן היה דמות מוכרת בעם ישראל, וגם אצל הבבלים, נבוזראדן "רב הטבחים" מינהו להיות ראש ליהודים בהיותו נאמן לשלטון הבבלי (נבוזראדן נתן יחס טוב גם לירמיה, כיון שהטיף להיכנע לבבלים. הוא איפשר לו להסתובב בבבל ובארץ ישראל כי זה שרת את האינטרסים שלו).
ראה עוד במאמרו של הרב שלמה אבינר שי' בספר "שובו אלי" (עמ' 13).
בברכה נאמנה
למה צמים בעשרה בטבת?
כולל הלכה בית אל | י טבת תשפ"ג
צום עשרה בטבת
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ט"ז טבת תשע"ב

מנהגי תענית שהציבור מקיים עקב אירוע קשה
הרב יצחק בן יוסף | י"ז תשרי תשפ"ב

מסטיק בצום
הרה"ג דוב ליאור | כ"ד אדר ב' תשע"ד

הרב רפאל וסרטיל
רב בגרעין בית מוריה - באר שבע עורך תכני לימודים בתנ"ך למערכת החינוך. עורך ספרי קודש.

נגעי בתים - עונש או זכות
כ"ד אדר תשע"ב

ארון העדות מצופה זהב
כ"ד אדר תשע"ב

שמה של ארץ ישראל
א סיון תשע"ב

גזירות מהתנ"ך
י סיון תשע"ב
אדם שעשה קידוש על מים
כולל הלכה בית אל | י"ג אב תשע"ח

הדלקת נרות שבת באיחור - עד מתי?
הרב שמואל אריאל | כ"ט מרחשון תשע"ז
קידוש בליל שבת ללא יין
הרב בנימין במברגר | כ"ח שבט תש"ע
כמה הן שנות דור?
הרב רואי מרגלית | ו אדר ב' תשס"ה
מה מברכים על ביצה חיה?
הרב דניאל קירש | י שבט תשפ"ג

האם תורה שבעל פה היא המשנה בגמרות?
הרב שמואל אריאל | י"ב שבט תשפ"ג

הכנסת תקע לשקע בהפסקת חשמל בשבת
הרב שמואל אריאל | י"ב שבט תשפ"ג
