ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

האם יש מקום לתרבות החול? | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ג מרחשון תשע"ד

האם יש מקום לתרבות החול?


הרב ש. יוסף וייצן

שאלה:
האם בעיני עבודת ה', יש מקום לתרבות? לפנאי? לחולין?


תשובה:
שלום רב:
האם יש סתירה בין עבודת ה' לתרבת פנאי וחולין? ראשית יש להבחין בין פנאי לחולין. היחס שלנו אל החול אינו יחס של מלחמה בחול. יש לנו מלחמה כנגד הרע כנגד הטומאה. אין לנו מלחמה נגד החול. הקב"ה ברא את העולם הזה כשאחד הלבושים שלו זה הלבוש בצורה של חול. אנו מאמינים שכל הבריאה של הקב"ה מתאימה לאור האלוקי. אין באופן מהותי סתירה בין החול לקודש. לא רק זאת אלא זהו הערך המוסף של חיים בארץ ישראל בהם לא רק שאין סתירה בין החול לקודש אלא שיש תוספת כוח בחיי החול בארץ ישראל. אולם ודאי שזאת רק בתנאי שהחול מקבל את מקומו הנכון. אם נתיחס לחול כלבוש עצמאי מנותק משאר הלבושים אזי החול יהפך להיות חול שנלחם עם הקודש. אולם אם נראה את החול כלבוש שהוא יכול להמשיך את הלבוש של הקודש אזי החיבור בין החול לקודש יצור לנו מדרגת חיים עליונה יותר. קודש הקודשים יכול להווצר לא רק מהתעלות של הקודש אלא רק בחיבור שבין הקודש לחול.
למדנו בבית מדרשנו שכל תופעה כללית יש לה שורש בקדושה. הלך הרוח שסוחף ציבורים רחבים גם בתוך האומה הישראלית דוחף אותנו להעמיק ולהבין האם הערך הוא רק לחול או שמא יש גם ערך לפנאי ולצורך האנושי להנות.

נראה שהצורך האנושי לתרבות ולפנאי גם הוא יסודו בנקודה עליונה. הציור שהיחס שלנו לאלוקות הוא בצורה של "עבודת ה" כפי שנוסחה השאלה ממנו צריכים להתרומם. המדרגה העליונה בקשר שלנו לאלוקות אינו קשר בצורה של עבודה. יש בהרגשת העבודה הרגשה של עול ושל מחויבות. המדרגה היותר עליונה בקשר שלנו עם הקב"ה היא הרגשת התענוגים. הקב"ה משתשע בעולמו. וגם אנו רוצים להשתעשע בעולמו הנפלא של הקב"ה. נכון שהרמח"ל הזהיר אותנו בתחילת ספרו שלא נחליף את העולם הזה שהוא ביסודו עולם של עבודה ועמל בעולם הבא שהוא עולם של תענוגים. יש סכנה עצומה מצד החומר והגוף שאם לרגע נניח את יסוד העבודה במקום לפרוח כלפי מעלה אנו נצנח כלפי מטה. אולם מצד הנשמה, מצד החופש העליון הציורים של העבודה הינם ציורים שמקטינים את האור האלוקי. האור האלוקי נראה כאור שסותר את החופש העליון. זהו הבסיס שצומחת בו המרידה שאחד הלבושים שלה זהו הלבוש של תרבות הבילויים שבאמת מבלה את העולם.
אולם כאן בארץ ישראל אנו צריכים לחתור לכך שההארה מהעולם הבא שהוא עולם התענוגים יאיר את חיינו גם בעולם הזה. במובן זה יש לנו אתגר שמעבודת ה' אנו נעבור לא רק לעבוד את ה', דבר שכל עוד אנו בעולם הזה לא נוכל לוותר עליו, אלא גם, להשתעשע עם ה'.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il