- שבת ומועדים
- ימי הזיכרון והעצמאות
567
שאלה
שלום וברכה לכבוד הרב שליט"א!
א} ברכת שהחיינו-הבנתי מדברי הרב שאין מברכים על עצם היום.
אבל, אם אני קונה בגד חדש, מברך עליו ומכוון גם על המדינה, יש עם זה בעיה כלשהי?
מה גם שהעיקר בברכת שהחיינו היא השמחה וישנם מקרים בהלכה שהפוסקים קבעו שאם אדם שמח אז יברך,ואם לא, אז לאו.
ב} אמירת הלל בלילה-ישנם רבנים חשובים שהורו לגמור את ההלל גם בלילה. ישנו קונטרס של הרב אורי שרקי שליט"א,"ואמונתך בלילות" שבו הוא מבקש לחזק את מנהג אמירת ההלל גם בלילה, ומביא שם מספר רבנים חשובים שנוהגים לומר הלל גם בליל יום העצמאות, וידוע שגם בישיבת "מרכז הרב" נהגו במשך מספר שנים לומר הלל גם בלילה.
יחד עם זאת, אני יודע שרוב תלמידי הרצי"ה לא נוהגים כך כיום.
אם אני רוצה לומר הלל ללא ברכה, ביחידות, אחרי שאני חוזר מבית הכנסת בליל יום העצמאות, אני יכול לומר?
ג} הרב כתב שתיקון הברכה תלוי ברבנות הראשית,ומכיוון שלא היה רב ספרדי ראשי שהורה לברך על ההלל ביום העצמאות,לא ראוי לנו לשנות.
הרב יוסף משאש זצ"ל פסק לומר הלל בברכה,וגם הרב שלום משאש זצ"ל פסק כך. אולם לאחר שראה את פסיקת הרב עובדיה יוסף זצ"ל בנושא, אמר שמי שרגיל לברך רשאי ומי שלא מברך שימשיך במנהגו.
נכון שהם לא היו רבנים ראשיים, אבל אי אפשר לסמוך עליהם?
כיום, כל אחד פוסק לפי רבו וקשה מאוד לומר שהרבנות הראשית משמשת כסמכות רוחנית מכרעת.
כל טוב וחג שמח!
תשובה
א.אולי מי שבא מגלות, או מי שנולד לפני הקמת המדינה מרגיש מאוד את השמחה ויכול לברך אבל רובנו לא מרגישים ברמה כזאת.
ב. רוב הגדולים מהציבור שלנו לא הסכימו לאמירת הלל בלילה.
לגבי אמירת הלל ביחיד בלילה- לא נראה לי לנהוג אחרת כי אין זו שאלה של שמחה שבוודאי קיימת אלא של הלל בלילה שזה לא מקובל.
ג. אפשר לסמוך עליהם למי שירצה, אבל לא ראוי להורות לציבור כנגד הרבנים הראשיים שבענייני ציבור הם המוסמכים העיקריים לקבוע ולא רבנים מקומיים עם כל גדולתם.

שאלה לגבי פורים
הרה"ג יעקב אריאל | ח ניסן תשפ"ד
ברכת הלל יום העצמאות לדעת הרמב"ם
הרב דניאל קירש | י"ז סיון תשפ"ג
