- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות פרטיות בסוגיות שונות
מדרש מבראשית רבה בעניין יחוסם של השומרונים
שאלה
שלום רב
מצאתי מדרש , מדרש רבה בראשית מו , הטוען כי רבי מאיר חמא פגש שומרוני אחד , ורבי מאיר חמא ענה לי כי עליו לדעת שהוא משבט ישככר.
להלן המדרש :
"ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה ובני יששכר תולע ופוה ויוב ושמרון
רבי מאיר חמא חד שמראי, אמר ליה רבי מאיר:
מהיכן אתית?
אמר לו: מן דיוסף.
אמר ליה רבי מאיר: לא!
אמר ליה שמראי: ואלא דמאן?
אמר ליה: מן דיששכר.
אמר לו: מנא לך?
אמר ליה: דכתיב: ובני יששכר תולע ופוה ויוב ושמרון, אלין שמריא.
אזל לגבי אפטוריקיא.
אמר ליה: אמר לי סבהון דיהודאי חדא מילא, והיא תמהא.
אמר לו: מה היא?
אמר לו: אמר לי מן דמאן אתית?
אמרית ליה: מן דיוסף!
אמר לי: לא, מן דיששכר, דכתיב: ובני יששכר תולע ופוה ויוב ושמרון, אלין שמריא.
אמר לו: חייך! מן דיוסף אפקך, מן דיששכר לא אעלך"
שאלתי היא - ואני חשבתי שמוצאם על פי ספר מלכים הוא מכותה ומהגווים אשר הוגלו לשומרון.
כיצד הדברים מסתדרים?
תשובה
לשואל שלום,
אכן כדבריך, השומרונים הם גויים שהביא מלך אשור מכותא ומארצות אחרות והושיבם בערי שומרון אחרי הגלותו את עשרת השבטים.
מדברי המדרש שהבאת מבואר שחכמי ישראל לא קיבלו את טענתם המופרכת של הכותים שמוצאם משבט יוסף או יששכר, לכן הם היתלו בשומרונים על כך (ראה פירוש מתנות כהונה על המדרש שם).
בברכה נאמנה

בני ימא = חצי דג וחצי אדם
הרב ש. יוסף וייצן | כ"א מרחשון תש"ע

עשרה שמות לשמחה
הרב ש. יוסף וייצן | י סיון תשס"ט

מספר האותיות בספר התורה
הרה"ג דוב ליאור | כ"ג מרחשון תשס"ה

לגבי הטעם לאיסור אכילת זיתים מפני שגורם לשכחה
הרב דוד חי הכהן | י"ז אלול תשפ"ג

הרב רפאל וסרטיל
רב בגרעין בית מוריה - באר שבע עורך תכני לימודים בתנ"ך למערכת החינוך. עורך ספרי קודש.

עזריה או עוזיהו
כ"ה אדר תשע"ב

שמה של ארץ ישראל
א סיון תשע"ב

יופיה של שרה אימנו
כ"ט אייר תשע"ב

יונתן/יהונתן בתנ"ך
כ"ה אדר תשע"ב

קריאת שמע שעל המיטה - גם ב5 בבוקר?
הרה"ג דוב ליאור | כ"ב אייר תשס"ד

צורות סוכה כשרות
הרב יצחק בן יוסף | י"ז תשרי תשע"ג

צורות סוכה כשרות
הרב יצחק בן יוסף | י"ז תשרי תשע"ג

קידושין בימינו על ידי שליח
הרב עזריה אריאל | ו תשרי תשפ"ד
