- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות פרטיות בסוגיות שונות
"וכן למר" על ברכה
שאלה
ידועה הגמרא במסכת מגילה דף כז עמוד ב "תנא: כשמתה הניחה לו שלש מאות גרבי יין, כשמת הוא הניח לבניו שלשת אלפים גרבי יין. רב הונא הוה אסר ריתא וקאי קמיה דרב, אמר ליה: מאי האי? - אמר ליה: לא הוה לי קידושא, ומשכנתיה להמיינאי, ואתאי ביה קידושא. אמר ליה: יהא רעוא דתיטום בשיראי. כי איכלל רבה בריה, רב הונא איניש גוצא הוה, גנא אפוריא, אתיין בנתיה וכלתיה שלחן ושדיין מנייהו עליה, עד דאיטום בשיראי. שמע רב ואיקפד, אמר: מאי טעמא לא אמרת לי כי ברכתיך וכן למר?" שלומדים משם חשיבות לענות בברכה. ברצוני לשאול האם טוב לענות "וכן למר" גם בברכה שהמברך אינו זקוק לה? (כדוגמת אדם נשואי שמברך אדם רווק שיזכה לזווג הגון וכדו) מקווה שהשאלה נכתבה בצורה מספיק מובנת.
תשובה
שלום
נכון להחזיר בברכה למברך ולומר לו "וכן למר". אם הדבר לא שייך בדיוק כפי המקרה שציינת בשאלה ראוי להוסיף ברכה לפי ההקשר לדוגמא (במקרה שציינת בשאלה) אדם נשוי שמברך אדם רווק שיזכה לזיווג הגון ישיב לו הרווק וכן למר שיעלו נישואיו יפה ויזכה שביתו יהיה בנין עדי עד עם זרע של קיימא (או כל ברכה כדוגמת הברכה הנ"ל.
יום טוב
הוא בבית וסופר בעלייה - המשך
הרב חיים שריבר | כ"ג טבת תשפ"ג
בטל הטעם - לא בטלה את התקנה
הרב חיים שריבר | כ"ז סיון תשע"ד
אפילו הוא בבית וסופר בעלייה הוא בעלייה וסופר כשר גיטין דף ו
הרב חיים שריבר | ג טבת תשפ"ג

השמות אופיר ושבא בתנ"ך
הרב דוד חי הכהן | י"א שבט תש"ע
הרב חיים שריבר
ר"מ בישיבת בית אל ובישיבת בני צבי .
להחזיק תפילין בתפילה ובתור שמירה
ב שבט תשע"ד
הפירוש של "יבוא ידיד"
כ"ג אדר ב' תשע"ד
שאלה ממסכת בבא קמא
ד אייר תשע"ד
הכשר לפסח של פלטה עם משטח זכוכית
ה אדר ב' תשע"ד

שיבולת שועל (קוואקר)
הרה"ג יעקב אריאל | י אייר תש"ע

מה אומרים בניחום אבלים
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ו תמוז תשס"ח

שם לילדה "אריאה"
הרב יצחק בן יוסף | י"ד שבט תשפ"ב
זבד הבת + נתינת השם
הרב יוסף אפריון | י כסלו תשע"א

חשש לגזל
הרב יהודה אודסר | ז שבט תשפ"ג
הפרשת תרומות ומעשרות על פירות שניתנות לחיות?
הרבנות הראשית לישראל | ו שבט תשפ"ג

כניסה למוזיאון בשבת
הרב שמואל אריאל | ז שבט תשפ"ג
