ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

מאכל בשרי חם שנגע בתבנית חלבית | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ז אלול תשע"ד

מאכל בשרי חם שנגע בתבנית חלבית


רבנים שונים

שאלה:
שלום הרב
חתיכת בשר חמה נגעה בתבנית תנור חמה ממתכת נקיה שהיא לשימוש חלבי אך לא נעשה בו שימוש חלב ביממות האחרונות (הוכן בו מאפה פרווה על גבי נייר אפייה). מה עלי לעשות בתבנית?

תודה רבה


תשובה:
שלו' לשואל הנכבד.
תבנית תנור חמה מוגדרת בהלכה כלי ראשון ולכן היא בלעה את טעם חתיכת הבשר שהונחה בה. מכיון שתבנית זו משמשת בדרך כלל למאכלי חלב הרי שבלועים בה טעמי חלב ובשר גם יחד ומשום כך התבנית טעונה הכשרה.
על אף שבדרך כלל כלי שבלע ע"י אפיה או צלייה דינו בהכשרה על ידי אש - ליבון חמור (היינו שהכלי יאדים מחום האש או שניצוצות יותזו ממנו), במקרה שלנו אין צורך בכך אלא די בליבון קל היינו לחמם את הכלי כך שאם יגע בו קש הוא יישרף.
טעם הדבר- מכיון שהיה הפרש של עשרים וארבע שעות בין בליעת טעם הבשר (היינו הנחת חתיכת הבשר בתבנית) לבליעת טעם החלב (השימוש האחרון בתבנית עם מוצרי חלב). הרי הדבר מוגדר בהלכה "כהיתרא בלע" ולכן די בהכשר קל יותר- ליבון קל.
בתבנית הדבר קל לביצוע, יש לנקות אותה ולאחר מכן להכניסה לתנור ולהפעילו בדרגת החום המרבי למשך חצי שעה.

את חתיכת הבשר מותר לאכול מכיון שטעם החלב שהיה בתבנית היה פגום ובדיעבד אינו אוסר.

הרחבה:
מן התורה אסור לבשל בשר וחלב בכלי אחד בבת אחת, וכן אסור לבשלם אחד אחרי השני בכלי אחד- ובלבד ששני הבישולים נעשים תוך עשרים וארבע שעות. חכמים אסרו לבשל באותו הכלי בשר וחלב אף אם הבישולים נעשו במרווח של יותר מעשרים וארבע שעות, לכן יש להכשיר את התבנית. אך מעיון שהתבנית לא בלעה איסור חמור של תורה אלא קל יותר של חכמים הקלו חז"ל והצריכו הכשר קל יותר היינו ליבון קל. כן מבואר בשו"ת חת"ס יו"ד סימן ק"י, ועיין אף לכה"ח אורח חיים סימן תנ"א ס"ק ע'.

הרב משה בר ציון


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il