- הלכה
- הנחת התפילין
שאלה
האם צריך לחזור על קריאת שמע בהנחת תפילין של רבנו תם לאחר התפילה, או שיכול לסמוך על קריאת שמע שקרא בזמן התפילה, כשהניח את תפילין רש"י?
תודה
תשובה
שלום וברכה!
בשולחן ערוך (ל"ד, ב) נאמר שמי שמניח תפילין של רבנו תם לאחר התפילה, יקרא בהם את פרשיות "שמע" ו"והיה אם שמוע". הסיבה לכך היא שאמנם האדם כבר יצא ידי חובת קריאת שמע בזמן התפילה, אבל על פי שיטת רבנו תם באותה שעה לא היו עליו תפילין כשרים, ונמצא שהוא כמעיד עדות שקר, כאשר הוא מזכיר בקריאת שמע את מצוות תפילין ואין הוא מקיים את המצוה (על פי שיטת רבנו תם). משום כך, כאשר הוא מניח את התפילין של רבנו תם יש לקרוא שוב את הפרשיות הללו שמזכירות את התפילין.
מנהג נוסף מופיע במשנה ברורה (כ"ה, טז) – לקרוא עם התפילין של רבנו תם את ארבעת הפרשיות של התפילין ("קדש", "והיה כי יביאך", "שמע", "והיה אם שמוע"). מנהג זה נועד כדי להזכיר עם התפילין את כל העניינים הכלולים בפרשיות התפילין. (ולפי מנהג זה, גם בתפילין של רש"י קוראים את כל הפרשיות: "קדש" ו"והיה כי יביאך" מיד לאחר ההנחה, ושתי הפרשיות האחרות בקריאת שמע.)