- הלכה
- שאלות כלליות
220
שאלה
לרבנים החשובים שלום רב.
להלן ריכוז שאלות שהצטבר אצלי:
1. כיצד יודעים בדורינו, בבגד האם יש בו שעטנז או לאו, במידה ולא רשום עליו דבר לגבי זה?
2. בתשובה על חטא: כיצד יש לבצע מעשית חרטה וקבלה לעתיד?
3. כיצד עלי לנהוג במידה וגיליתי בדיעבד, לאחר שירדתי מהאוטובוס, שהנהג בשוגג לא ניקב לי נסיעה?
4. כיצד עלי לנהוג אם לא הצלחתי לנקב נסיעה בשל אוטובוס דחוס מאוד ועל כן לא יכולתי לשלם?
5. לפני זמן רב מצאתי ארנק, כנראה של ילדים, עם הרבה שטויות ומעט מאוד כסף במקום מסויים, פרסמתי אותו פעמיים במקום האבדה ואף אחד לא התקשר. מה עלי לעשות בו?
6. בעבר, פעם אחת שכחתי לשלם לגוי שבת שכבר איני יודע היכן הוא... עלי לציין שהגוי היה ביחסים קרובים עימי כידיד, אך היו פעמים שכבר שילמתי לו לפני כן. מה עלי לעשות?
7. האם נתינת בקבוק יין חצי מלא לגוי, במקרה אחר, פותרת התשלום לו הוא ראוי?
תודה רבה ושבוע טוב
תשובה
1. ניתן לבדוק במעבדה לבדיקת שעטנז.
2. חרטה היא פעולה שבלב ופעמים שכוללת אף מעשה כגון השבת הגזילה וכדו'. קבלה לעתיד ג"כ מוגדרת כפעולה שבלב שפעמים יש לצרף אליה מעשים כגון: עזיבת המקום שממנו ניתן להגיע שוב לחטא.
3. סמן אתה נקב בכרטיסיה כעת!
4. כנ"ל
5. הגרש"ז אוירבעך (מנחת שלמה תניינא סימן ק"ו ס"ק ג') פסק לגבי בגדים שנשכחו בישיבה, וזו לשונו: "בגד שיש בו סימן חושבני שלאחר שעבר חודש או חודשיים יכולים למכור, אך אם יבוא אחר כך לתבוע ויתן סימנים ויאמר שלא הפקירו תשלמו לו כמה שזה שווה למכירה". כלומר, ישנו היתר לשום או למכור את החפץ לאחר חודשיים, ואם יבוא המאבד ויאמר שלא התייאש או הפקיר ויתן סימנים, המוצא ישלם לו כמה שהיה שווה החפץ בשעה שמצא. השווי הוא לפי מחיר השוק כמה אדם מוכן לשלם עבור חפץ כזה במצב שלו כמשומש. וכן במקרה של הארנק כך יש לנהוג ניתן לשום את ערכו ואת ערך שאר הדברים שהיו בו ולהשתמש בו, ואם יבוא משהו ויתן סימנים יש לשלם לו. (כדאי למוצא לכתוב את סימני החפץ במקום משתמר כדי שידע אם אכן החפץ שייך לאותו מאבד)
6. אם הוא לא דרש תשלום ואין הסכם ביניכם (או בשכונה בה אתה גר או במועצה הדתית) שיש לשלם לגוי של שבת אין חובה לשלם לו.
7. אם אכן אתה חייב לשלם לו על פי הגדרים בשאלה 7 אין זה פוטר מתשלום.
יום טוב