- תורה, מחשבה ומוסר
- הדרכות לבעלי תשובה
221
שאלה
שלום רב,
יש סוגיה שלא מובנית לי ואני חייב בירור.
כשאדם בתהליכי חזרה בתשובה אומרים לו שיתחיל לאט לאט ולא יקח על עצמו יותר מידי דברים מכיוון שזה יצור עומס וירחיק אותו מזה וכדומה.
אך בעצם כשאותו אדם הבין מה האמת עכשיו, שהתורה נכונה, שהיהדות נכונה, שאת כל המצוות צריך לקיים ומאיזה מצוות להישמר- אז נכון שהוא לא יכול לקחת על עצמו בתוך תקופה מסוימת המון אך עצם המצב שהוא מבין כי יש דברים שהוא עושה זה חטא גמור או דבר פסול אז לא נוצר מצב של אחטא ואשוב?
כלומר, אם הוא החליט לקחת על עצמו הנחת תפילין, והוא יודע בוודאות שלחלל שבת, לא לשים ציצית, לא ללכת למסיבות ולהיות עם בנות זה אסור. האם בזמן שהוא לוקח על עצמו דבר לאט לאט אך את שאר הדברים ממשיך לעשות לא יוצר מצב של אחטא ואשוב?
תודה רבה!
תשובה
בס"ד
שלום רב.
שמחתי לקבל את מכתבך, לראות את הרגישות ואת הרצון הטוב שבך.
אודה על האמת ששאלה זו העסיקה אותי במשך זמן לא קצר, וחשבתי עליה המון.
מתוך מכתבך ניכר שאתה מבין את הצורך בהדרגתיות, בבניה נכונה של הקשר עם ה', וזה מאוד חשוב.
יחד עם זאת כואב לך הדברים שעדיין לא, וזה כואב לכולנו, אלא שאנו מבינים שאי אפשר להפוך הכל בבת אחת. ודאי שאם היה אפשר היינו מעדיפים זאת, אך זה לא מעשי, והנזק של הדבר עלול להיות גדול מאוד.
לכן, גדולי ישראל לימדו אותנו שלא לרוץ מהר מידי, אלא להתקדם בקצב הנכון ולעזור לאנשים מהמקום שבו הם נמצאים, בדרך שבה הם נמצאים ולהתקדם צעד ועוד צעד עד שמגיעים למטרה הסופית.
זה לא קל, אבל זה מה שנכון.
ביחס לאחטא ואשוב אין לדעתי בעיה כזו כאן, שכן אחטא ואשוב הכוונה שאדם לא רוצה להתקדם, הוא מרשה לעצמו לחטוא והתשובה רק מקילה עליו את החטא, רק נותנת לו את האפשרות לחטוא, ואז תשובה כזו ודאי שלא רצויה בעיני ה'. אבל כאשר האדם באמת רוצה להתקדם, אלא שהוא יודע שהוא לא יכול הכל בבת אחת, אין כאן אחטא ואשוב אלא נסיון להתקדם ולשוב בכל מה שהוא יכול.
לעומת אחטא ואשוב שהכיוון הוא ירידה והכשר הקלקול, כאן הכיוון הוא תיקון, המעשה העיקרי הוא התיקון.
סליחה שאני מקצר.
אשמח לעזור עוד בכל מה שאוכל.
בברכת הצלחה רבה
הרב יצחק גרינבלט.
לקרב את אשתי לדת
הרב יצחק גרינבלט | י"ט אדר תשפ"ה
