שאל את הרב

  • הלכה
  • שאלות כלליות
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
ביום כיפורים האחרון הלכנו להתפלל בקיבוץ חילוני, במהלך התפילה התברר שבית הכנסת מרושת בחיישני תנועה של האזעקה של ארון הקודש (שהייתה ודאי מכובה) אבל החישנים עצמם עבדו וכאשר אדם זז בסביבות החיישן נדלקת נורת לד צהובה, למעשה המשכנו להתפלל והעלינו שהדבר מותר כיוון שזה "פסיק רישה דלא ניחא ליה באיסור דרבנן" האם נהגנו כשורה? והאם במקרה בו החיישנים היו של מערכת החשמל (כמו שחשבנו בתחילה) כלומר שכאשר אין תנועת אנשים בחדר החשמל נכבה כדי לחסוך בחשמל, היה אפשר להגיד שזה "לא ניחא ליה" כיוון שאנו מעדיפים לא לעבור על איסור, או כיוון שהיה יום חם מאוד (קיבוץ בדרום) למעשה ניחא לנו שהחשמל דולק? תודה רבה!
תשובה
ב"ה שלו-ם וברכה הערוך סובר שפסיק רישיה שלא נוח -מותר, לעומתו התוספות (שבת קג.) פוסק פטור אבל אסור. הדעות מובאות בהלכות סחיטה בשולחן ערוך אורח חיים (שכ יח). לכן יותר פשוט להקל במנורות לד במיוחד אחר שכבר הייתם בפנים ורק המשכתם פעולה ויש רק חשש לאיסור מדרבנן. מכאן שיש לבדוק טוב במלונות שלא נפעיל חיישנים מערכות חשמליות. כיום שהולכים ברחוב מפעילים מצלמות בטחון יתכן שכם בזה האיסור מרבנן שלא נוח בו. שבת שלו-ם הרב חגי בר גיורא
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il