שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • השבת אבידה

המשך מציאת כסף בעגלת סופר

undefined

הרב מרדכי גרוס

ט"ז אדר א' תשע"ו
שאלה
שלום לכבוד הרב הרב כתב שהכסף לא שייך ללוקח בגלל שמתייאש ולא הבנתי איך הרב דימה הרי אדם יודע שלעגלת סופר מכניסים 5 שקל אז הלוקח יודע שהכסף שלו שם ולכאורה צריך לדון מצד מה הלוקח התכוון לעשות אולי נאמר שהלוקח התכוון להחזיר את העגלה מחר ואז הכסף לכאורה שייך ללוקח או שהתכוון שמי שיקח ויחזיר את העגלה יזכה ב5 שקל ואז יהיה שייך למחזיר אבל מטעם הפקר ולא מטעם יאוש בעלים. אם הרב יוכל להסביר לי אשמח עוד שאלה בימינו שאדם לא שם לב אם נאבד לו שקל אחרי כמה זמן זה יהיה אפשר לקחת לכאורה זה יאוש שלא מדעת ואם הגבהתי באותו זמן אפילו אחר זמן שוודאי יהיה יאוש לא קונה? תודה רבה ומחילה על הטירחה
תשובה
שלום וברכה, אדם שמשאיר עגלת קניות בחוץ בצורה מרושלת, באופן שלא ניכר שהניחו שם בכוונה על מנת לקחת אותה בעוד פרק זמן. מתרשל בהחזרת העגלה לחנות, או ששכח שהשאיר העגלה בחוץ. ולכן הממון מופקע ממנו או מדין הפקר כפי שכתבת, אך גם אם שכח העגלה, הממון מופקע ממנו מדין אבדה שבעליו התייאש ממנו. נראה שהכלל שחז"ל טבעו שאדם ממשמש בכיסו וודאי שם לב שאיבד ממון, תקף גם בימינו. הלא גם בזמן חז"ל היו מטבעות קטנות כפרוטות שלא היו כה חשובות, ואעפ"כ לא חלקו ונקטו שאדם שם לב לאיבוד מטבעות. גם בימינו הרבה אנשים שמחזיקים מטבעות בודדות בכיס יודעים כמה יש להם. (לרוב שמים מטבעות בארנק ובמקרה כזה לא ייאבדו מטבעות בודדות. אך כשמניחים מס' מטבעות בכיס לצורך מסוים יודעים כמה מונחים שם) וכפי שכותב הרב יעקב ישעיה בלוי ז"ל (בספרו פתחי חושן על הל' אבידה פרק ב הע' כג) הוא הוסיף לכך כסניף את דעת האחרונים ברמב"ם שבמצא חפץ ללא סימן לפני יאוש, יכול להשתמש בו לאחר יאוש הבעלים. (ובמקרה שלנו יש לצרף האפשרות שהבעלים הפקיר המטבע) כמו כן בספר משפט האבידה סי' רסב ס"ק מ הביא מדברי החזון איש דכיום לא השתנה הדין משום תקנת חז"ל והפקר ביד הפקר בברכה הרב מרדכי גרוס
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il