ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

שקלים זכור פרה החודש | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ז אדר ב' תשע"ו

שקלים זכור פרה החודש


כולל הלכה בית אל

שאלה:
בס"ד
שלום לכב’ הרב
בארבע פרשיות אלו אנו מוציאים שני ספרי תורה מהארון (בשבת החודש ר"ח ניסן שלשה ספרי תורה). אנו מוציאים ספרי תורה לקריאה בעוד שספרי תורה אחרים נשארים בארון הקודש. לכאורה זו מלאכת בורר האסורה מהתורה.
אלא שמלאכת בורר הותרה בשלושה תנאים
א-שיברור את הרצוי מתוך הלא רצוי (אוכל מפסולת)
ב-שיברור בידו ולא בכלי
ג-שיברור לשימוש מידי
בספר הראשון (פרשת שבוע) מתקיימים שלושת התנאים.
בספר השני (וגם בשלישי של ר"ח ניסן) מתקיימים שני התנאים הראשונים אבל התנאי השלישי לא מתקיים ולכאורה זה איסור דאורייתא.
כמו כן מדוע לא מברכים ברכת שהחיינו על ארבע פרשיות (לפחות על זכור שהיא חיוב מהתורה). הרי זו מצווה הבאה פעם בשנה.
תודה רבה


תשובה:
שלום וברכה!

ביחס לשאלתך הראשונה, מלאכת הברירה היא רק במקום שישנה תערובת ממש. ספרי תורה העומדים בארון הקודש, כל אחד עומד לעצמו ובמקרה כזה לא שייך ברירה.
בנוסף, אפילו אם נראה אותם כמעורבים הוצאתם לקריאת התורה נחשבת שימוש מיידי ולכן אין בזה איסור ברירה.
ביחס לשאלתך השניה, לא מברכים ברכת שהחיינו על ארבע פרשיות וכן על פרשת זכור - כיוון שמצוות זכירת מעשה עמלק היא מצווה תמידית, כלומר מקיימים אותה כל השנה.
תקנת חכמים לקרוא בשבת הסמוכה לפורים את פרשת 'ויבוא עמלק' אינה מצד חיוב מיוחד בשבת זו דווקא, אלא כיוון שבשבת רבים נמצאים בבית הכנסת וכן בגלל הסמיכות לפורים שיוצא שאנו מסמיכים מעשה עמלק למעשה המן (עיין מגן אברהם באורח חיים בפתיחה לסימן תרפה).
ברכת שהחיינו תקנו חכמים רק על מצוות שזמן חיוב המצווה מיוחד דווקא לזמן המסוים שמקיימים אותה כגון קריאת מגילה וכדומה.

הרב דביר טובי



ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il