בית המדרש

  • מדורים
  • קרוב אליך
לחץ להקדשת שיעור זה
גליון מס 137

חיבור לעבודת ה'

undefined

הרב יהושע שפירא

אב תשע"ו
2 דק' קריאה
תמיד כשאני נפגשת עם בחור זה גוזל ממני כוחות בקשר עם ה'. איך לעשות שזה ילך ביחד?
השאלה הרבה יותר רחבה ממה שאת מציגה, משום שגם כשהולכים לקנות אתרוג, העיסוק בפרטי ההלכות עשוי למשוך את תשומת לבנו ולהשכיח מאיתנו את ה' יתברך. זה נכון לא רק כלפי ה' – גם כשאדם עומד לישא אישה, והוא עוסק בקניות וסידורים, הוא לא עסוק באותה שעה בקשר עם בת זוגו.
כך דרכו של עולם – שעומק הקשר נשאר ברקע, והוא יוצר התמסרות לפעולות רבות שבאות מחמת אותו הקשר.
בשעה שאת יוצאת לבנות את ביתך ולעשות את רצון ה' יתברך, להקים בית נאמן בישראל שתשרה בו שכינה, זה עצמו מבטא את הדבקות שלך בקדוש ברוך הוא.

אני כל הזמן שומע את הסיפור על הרב אריה לוין שאמר לרופא "הרגל של אשתי כואבת לנו", אבל משום מה אני לא מרגיש ככה בכלל. אני נורמלי?
ומה חשבת, שאתה בדרגה של ר' אריה לוין? תקרא עליו ותגלה שהוא היה צדיק יסוד עולם, בעל נשמה גדולה מיוחדת במינה, שגם בין גדולי ישראל לא רבים זכו לגדלות נפש כזו, בוודאי לא במצוות שבין אדם לחברו.
עם זאת, זה מאוד נורמלי שאנו קוראים את הסיפור ונפשנו יוצאת להיות כמוהו. מי שמכבה את התשוקה להיות כמו ר' אריה לוין, הוא זה שמאבד את הנורמליות. יחד עם זאת, אנחנו צריכים להכיר בכך שאנחנו לא במדרגתו, ואנו שמחים שמחה עצומה על כל צעד שלנו להתקרב למידותיו.

אני לומדת באולפנה ומאוד נהנית מהלימוד, אבל לפעמים חסר לי קצת להעמיק. האם מותר לי ללמוד גמרא?
לא מצינו איסור מיוחד בלימוד גמרא לנשים אלא על לימוד תורה בכלל, שבדורות קודמים לא התאים לעולמה של האישה. בדורותינו רוב ככל חכמי ישראל, אשכנזים וספרדים, ציונים וחרדים, סוברים שלימוד תורה לנשים זו בשורה טובה וחיובית.
יש שנוטות לעסוק רק בלימוד אמונה ומוסר, שיש בהם עומק רב מאוד. הרבי מלובביץ' ואחרים אמרו שיש מקום גם ללימוד גמרא, ואפילו בעיון. כדאי לך להתייעץ על כך עם רבותייך.
בימינו צריך זהירות מפני שלעתים הרצון להעמיק בלימוד נובע מרוחות שאין מקורן בקדושה, שעלולות לקחת אותנו למקומות שאינם רצויים. ומכל מקום, התנאי בלימוד הוא שאם יראתנו קודמת לחכמתנו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il