בית המדרש

  • מדורים
  • קרוב אליך
גליון מס' 147

האם מי שלא מאמין בי"ג עיקרים של הרמב"ם הוא כופר?

undefined

הרב יהושע שפירא

תשרי תשע"ז
2 דק' קריאה
האם מי שלא מאמין בי"ג עיקרים של הרמב"ם הוא כופר?
לדעת הרמב"ם, ודאי שכן. לשיטתו זה בדיוק עניין העיקרים.
אם אדם טועה בעניינים מסוימים בתורה הוא צריך לשוב בתשובה ולתקן את טעותו, אך הוא לא יצא בכך מכלל שלומי אמוני ישראל. לעומת זאת, מי שאינו מקבל את היסודות הללו וטועה בהם יצא מכלל שלומי אמוני ישראל.
אמנם, יש שחלקו על הרמב"ם בפרטים כאלה ואחרים. הדבר אמור לעורר אותנו לחשיבות שניתנת לעניינים שעומדים ביסוד האמונה, יותר מאשר לשפוט על ידם אחרים. זה עניין מורכב ומסובך, ומרוב אהבתנו ליסודות עמוקים אלו, התפשט בישראל פיוט שמזכיר את שלושה עשר העיקרים של הרמב"ם – "יגדל אלוקים חי וישתבח".
פיטרו אותי מהעבודה, ואני בחרדות נוראיות איך נסגור את החודש. איפה פה הביטחון?
כדאי לעיין בשער הביטחון בספר חובות הלבבות, שדבריו הנפלאים מאירים את העיניים לראות נכוחה את המציאות שבה אנו חיים. ברחם אימנו היינו כלואים במקום צר, והוא יתברך שמו דאג להתפתחותנו, לפיתוח איברינו, לשכלול מוחנו, וזאת ללא כל מאמץ ועבודה מצדנו. אחרי שהגחנו לעולם הוא דאג שיהיו לנו הורים שיפרנסו ויכלכלו אותנו כשלא היתה בידינו היכולת לעמוד או ללכת. וכך הוא מלווה אותנו לאורך כל חיינו, בכל פרט, עד שדאג בהשגחה פרטית שתהיה לנו עבודה ופרנסה בנחת ובשמחה.
כמי שמעולם לא עזב ולא נטש, הוא מלווה אותנו בחסדו גם בשעות הקשות, גם כשאין לנו הבנה איזה טוב הוא עתיד להצמיח לנו על ידי הקושי.
בעיניים אנושיות יש מקום לראות את המצב כהזדמנות לפתיחת דף חדש של פרנסה בשפע יתר, בעבודה יותר מתאימה ומוצלחת, ובעזרת ה' תהיה לכם ברכת שמיים לפרנסה טובה במהרה.
למה לי לשים ציצית?
הקדוש ברוך הוא מלמד בתורתו את מצוותיו שהן למעלה מדעתנו ואיננו יודעים את עומק הסודות האלוקיים שגנוזים בכל מצווה. אחת אנו יודעים – שהרצון האלוקי הוא יקר וחשוב, ומכריע לטובה יותר מכל מעשי העולם הזה ומכל ענייניו, קטנים כגדולים.
לכן אומרים חז"ל ש"שכר מצווה בהאי עלמא – ליכא", אין שכר למצוות בעולם הזה. גם אם ייתנו לאדם את כל השפע הגשמי ואפילו את כל השפע הרוחני, לא יהיה די בכך בשביל להעריך אפילו מצווה אחת, ואפילו לא כטיפה אחת מים אוקיינוס – "רחבה מצוותך מאוד". השכר על כל מצווה הוא לנצח נצחים ומעל כל גבולות העולם הזה.
דווקא במצוות ציצית התורה מגלה טעם, והוא "למען תזכרו ועשיתם את כל מצוותי". הציצית נועדה לזיכרון ולכך שהאדם ילך עטוף בקישור, בחיבור ובדביקות בה' יתברך. אשרי מי שזוכה למצווה הנפלאה הזו.




את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il