- הלכה מחשבה ומוסר
- למהלך האידאות בישראל
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
תומר בן ציפורה
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
וכיון שהפרטיות נשאה ראש, ורגשי דאגת הפרט הרוחנית נשמעו מתוך השפעתה הרחוקה של האידיאה האלהית, מיד מצא לו גם העולם החיצוני מקום להתגדר ברוחניותה של האורה הישראלית, במוסר התורה וברגש אמונת אלהים הרוממה אשר בתוכה. מה שלא יכלה הנשמה החילונית של התבל לעשות עם האידיאה האלהית בהיותה במלא תקפה, שערה בעצמה את היכולת לעשות עם האידיאה הדתית. שהרי לא דוקא אומה החיה כולה באור האידיאה האלהית צריכה לזה, כי אם לב חפץ בחיי עולם ומלא רך ונטיה מוסרית של יחידים, וזה אפשר להמצא בכל מלא העולם.
מזה החל אותו הזווג המשונה, שאי אפשר שיעלה יפה, של הדתות הקימות בעמי הקולטורה שבזמנינו: חלקים מיוחדים של האורה האלהית של היהדות, בצורה מטושטשת ונדעכת ממקורה, עם יסוד הרעיון האלילי וכל זוהמת הברבריות שבקרבו, מצד המשפיעים, העסקנים, שנעקרו מבית חייהם, ומצד המקבלים, העמים עצמם, שהטבע האלילי הוא יותר קרוב להרגשתם, ביסוד הרגשתם הלאומית והחברתית כי לא אותם כי אם אותנו נשא ד' על כנפי נשרים להיות לו לעם נחלה כיום הזה. ו"ענבי גפן בענבי הסנה הוא דבר כעור ואינו מתקבל".
הנעם האלהי של החיים, המתרומם בעליונותו המתפשט בהדר פשטותו וטבעיותו על כנסת ישראל בכללה, באור האידיאה האלהית הנטועה בה, הוא עושה את החיים נוחים ועדינים, מתוקים וענוגים, בתכנם העצמי. חיים שכאלה אינם נכנסים בכלל שאלה, מגמתם הערבה והעדינה מקורית היא להם ושוכנת בקרבם ובעצמותם, והם ראוים לא רק להתקים אחרי המצאם כי אם גם להתחדש ולהתרבות. מכאן באות נטית שמחת החיים הפנימית, נטית ההתרבות הגנוזה, המסבבת את גלגל החיים וכל יפים והדרם ונעימת האהבה שבהם, ונעשות מובנות ומאוגדות עם כל הקשורים האידיאליים שבנשמה העליונה אשר לאדם. והכחות הטבעיים העזים אינם מסערים בדרכם שום מהלך של מחאה ונגוד מוסרי ומושקפים הם כולם בדרך מדע עליון, עדינות רגש ונחת רוח, שלום נצח וחדות אלהים.
למהלך האידאות בישראל (35)
הרב אליהו ברין
33 - במצב האידאלי - לא היה צורך להתעסק בעולם הבא
34 - ניסיון אומות העולם לחיות ע"פ האידאה הדתית
35 - הנעם שבחיי האלוקות וחוסר המנוחה שבאליליות
טען עוד
למרות הירידה - תמיד יש ניצוץ אלוקי בישראל
למהלך האידאות בישראל, עמ' קו - קז
הרב הראל כהן | י' תמוז תשפ"ד
המעבר מהכלל אל הפרט בימי בית שני
למהלך האידאות בישראל, עמ' קט - קי
הרב הראל כהן | ב' אב תשפ"ד
הדגש על הפרטיות מימי הבית השני
למהלך האידאות בישראל, עמ' קי
הרב הראל כהן | ז' אלול תשפ"ד
תהליך יצירת חברה אנושית
המשך פרק א'
הרב אליהו ברין | כ"ב חשוון תשע"ו
הרב הראל כהן
מרחב הביטוי העצמי שמעניקה האמונה
עקבי הצאן עמ' קלא - קלב
כ"ה אייר תשפ"ג
סיכום פרק א' במאמר ותחילת פרק ב'
מאמרי הראי"ה עמ' 34-35
כ' אדר א' תשפ"ד
שם שמיים בפי העמים
עקבי הצאן עמ' קמח - קמט
א' כסלו תשפ"ד
העמקת לימוד האגדה כתרופה לדור - א
עקבי הצאן עמ' קמג - קמד
כ"ו אלול תשפ"ג
הקשר בין ניצבים לראש השנה
שלוש המצוות שנצטוו ישראל בכניסתם לארץ ישראל
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
בזכות מה השכינה שורה על עם ישראל?
מתנות בחינם
מהי המצווה "והלכת בדרכיו"?
איך המזוזה שומרת עלינו?
מה מברכים על ברקים ורעמים?
למה צריך את ארץ ישראל?
מהו הכח שמוציא את עם ישראל ממשבר?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?