בית המדרש

x
  • קריאה
6 שיעורים
    undefined
    52 דק'
    עיון והקשבה בפרקי דוד

    "לא תדרוש שלומם וטובתם"

    ראינו שנימדרשים, האחד מצדיק את דוד על שהוא רוצה לעשות חסד עם בני עמון והאחר מוכיחו על כך, ובאמת יש מקום לברר איך ניתן ללמד על דוד זכות כשעובר על איסור מפורש? האם העונש לעמון ומואב שעשר דורות לא יבואו בקהל ה' זה עונש פורפורציונלי על חטאם שסך הכל לא קידמו את בני ישראל בלחם ומים?

    הרב שמעון קליין | א' אדר התש"פ
    undefined
    52 דק'
    עיון והקשבה בפרקי דוד

    הקוד המוסרי במלחמות דוד

    במבט פשוט המלחמה בבני עמון מליאה בכשלים, 'וישמע דוד', שמועה דרך אגב, ולא 'ויגידו לדוד' כמו שרואים במקומות אחרים. דוד שולח רק את הגיבורים עם יואב ואבישי וכצעד חריג הוא לא יוצא למלחמה. במלחמה עצמה מתברר שיואב כלל לא יודע שהוא הולך להילחם מול שתי צבאות והמצב מסתבך, יש הפתעות. כל ההתנהגות של דוד דורשת בירור, התנהגות חריגה שלא נמצאת במקומות אחרים. היסוד להבנת הפרק נמצא בתהליך המדיני שמוביל דוד: מלחמות יחד עם הושטת יד לשלום. מוסר עולמי.

    הרב שמעון קליין | כ"ד שבט התש"פ
    undefined
    52 דק'
    עיון והקשבה בפרקי דוד

    דוד הבורח מפני שאול

    בהתחלה דוד לא שובר את הכלים אל מול שאול, אך פתאום נוצרת הזדמנות להרוג את שאול, האם זו הזדמנות שאסור לפספס או שזהו ניסיון שדוד נדרש לעמוד בו ולא להרוג את שאול? דוד מדגיש ששאול הוא 'משיח ה'', תפיסה חדשה שבאה לידי ביטוי רגע לפני שהאו חושב להורגו. בשיעור עסקנו בפרק כ"ד בספר שמואל, ובגישתו החדשה של דוד שמתבררת כלפי שאול.

    הרב שמעון קליין | י"ח טבת התש"פ
    undefined
    54 דק'
    עיון והקשבה בפרקי דוד

    בן מי זה הנער?

    רוב ככל הפרשנים שואלים את אותה השאלה: וודאי ששאול מכיר את דוד שהרי כך מתואר בפרק הקודם, ואם כן מה פשר שאלתו לאבנר 'בן מי זה הנער'? אך השאלה היסודית הרבה יותר היא: איך ייתכן ששאלה פעוטה שכזו, היא זו שמטרידה את המלך ושר הצבא כשכל העם יוצא להילחם ולהכות בפלישתים? בהתבוננות בפסוקים יצוצו שאלות נוספות כגון: מדוע אבנר מוכרח להישבע שאינו יודע? ומדוע הוא בוחר למסמס את פקודת שאול? כנראה שהשאלה 'בן מי הנער' הרבה יותר משמעותית מאיך שהיא נשמעת...

    הרב שמעון קליין | ד' טבת תש"פ
    undefined
    59 דק'
    עיון והקשבה בפרקי דוד

    יש דרך לבקש מלך

    הגמרא מחלקת את בקשת המלך בדורו של שמואל לשניים - בקשת הזקנים שהיתה כהוגן ובקשת עמי הארצות שהיתה שלא כהוגן. אכן יש הבדלים בין הבקשות השונות, אך בקשת עמי הארצות דומה יותר למלך האידאלי שמתואר בתורה, אז מדוע הגמרא אומרת שהם ביקשו שלא כהוגן?

    הרב שמעון קליין | ט"ו חשוון תשפ
    undefined
    59 דק'
    עיון והקשבה בפרקי דוד

    המלך - בשליחות מי?

    התביעה למלך היא חיובית ונצרכת כחלק מהתיישבות עם ישראל בארצו. עם ישראל עובר תהליך הבשלה טבעי בבדרך לבחירת מלך על ידי העם, מלך שינהל את המדינה בהתאם לרצון ד' וד' ישרה את שכינתו עליו. התחלנו לעסוק בפרשת המלכת שאול, מדוע שמואל אינו מרוצה מבקשת העם למלך?

    הרב שמעון קליין | א' חשון תש"פ
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il