בית המדרש

x
  • קריאה
43 שיעורים
    undefined
    29 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת פנחס - חלק ב'

    דברי הראב"ע שהכוהנים הגדולים היו מזרעו שח פנחס ההבדל ביו ההבטחה לאהרון ולבניו, לבין ההבטחה לפנחס ולזרעו. הריגת הרשעים הנה כהקרבת קרבנות. כשם שייחסו את פנחס לשבח, כן ייחסו את זמרי לגנאי. בכך שהתורה אמרה שזמרי הייתה משבט שמעון הנה רמזה שזמרי עשה ההפיך ממעשה זקנו שמעון במעשה דינה בשכם. מדוע נסמך הציווי להרוג את מדין לשכר שקבל פנחס?

    הרב חיים כץ | י"ט תמוז תשפ"ד
    undefined
    31 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת בלק - חלק ב'

    דברי המדרש המתארים את הדו שיח שבין הקב"ה לבלעם. מדוע בלעם עונה תשובה רק לשרי מואב, ולא לזקני מדיין? בלעם חשב בהתחלה, שהקב"ה לא יתן לו אישור ללכת לקלל את ישראל. מחשבת בלק שסירובו של בלעם נובע מחמת ש "המחיר שהוצע, הוא נמוך מידי".

    הרב חיים כץ | י"ב תמוז תשפ"ד
    undefined
    31 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת בלק - חלק א'

    מלך בשר ודם כוחו בעמו, וברגע שהעם מורד במלך סר כוחו ונהיה כרזון ששולט בעם. מהי הסיבה שהקב"ה לא רצה שעמ"י ימנה לעצמו מלך? כאשר בלק ראה את הריגת סיחון ועוג בידי ישראל נתיירא לנפשו. מאז הריגת סיחון ועוג, בלק אינו רואה א"ע יותר כמלך.

    הרב חיים כץ | י"א תמוז תשפ"ד
    undefined
    29 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת חקת - חלק ב'

    קושיותיו של רבינו בחיי על הסברם של רש"י, הרמב"ם ורבינו חננאל בחטא מי מריבה. מתוך שלושת ההסברים הנ"ל, הסברו של רבינו חננאל הוא הכי נראה לדעתו של רבינו בחיי. הסברו ע"פ הקבלה של רבינו בחיי לחטא מי מריבה. מדוע העונש על מי מריבה הוא דווקא לא להיכנס לארץ?

    הרב חיים כץ | ה' תמוז תשפ"ד
    undefined
    31 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת חקת - חלק א'

    ישנם שלושה סוגי מצוות, סוג אחד של מצוות הנו, שאלמלא שהתורה אמרה אותם לא היינו עושים מעצמנו, אך אחרי שהתורה ציותה אותם הנם מובנים בשכל. סוג שני הנו מצוות שהיינו מקיימים אותם גם ללא ציווי התורה. והסוג השלישי שנו שגם לאחר שהתורה ציוותה איננו מבינים את טעם המצוות הללו. מדוע נסמכה פרשת פרה אדומה לפרשת מתנות כהונה?

    הרב חיים כץ | ד תמוז תשפ"ד
    undefined
    27 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת קרח - חלק ב'

    הסיבה השנייה שבגללה נכשל קרח. דרשת שמותיו של קרל ושולשלתו ע"פ המדרש. ע"פ המדרש המילים קראי מועד באו לרמוז לנו מי היו ה250 מכובדי העידה. טענת קרל א. הבכורות כולם קדושים ומדוע הפרשתם את הלויים, ב מדוע לקחתם לעצמכם שררה?

    הרב חיים כץ | כ"ח בסיוון תשפ"ד
    undefined
    34 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת קרח - חלק א'

    ישנה מצווה וחובה על האדם להתפלל שיהיה טוב לחברו, ואם האדם מתפלל שיגיע טוב לחברו, לו בעצמו יהיה טוב אך אם מתפלל על חברו ההפך אז יגיע לו רע ח"ו. אדם נענש על כך שלא התפלל שיהיה טוב לחברו. רוב דושי הרע הנם אנשים שבוטחים בעובדה שהנם עשירים.

    הרב חיים כץ | כ"ז בסיוון תשפ"ד
    undefined
    30 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת שלח - לך - חלק ב'

    מדוע התורה חזרה שוב פעם ואמרה "אלה שמות האנשים", והרי כבר נאמר "ואלה שמות? האות י בשמו של יהושוע מרמזת על כך שנטל בחלקו בארץ כנגד כל עשר המרגלים. אם שמו של יהושוע ניתן לו רק במרגלים, מדוע לפני"כ הוזכר כמה פעמים בשם יהושוע?

    הרב חיים כץ | כ"א בסיוון תשפ"ד
    undefined
    30 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת שלח - לך - חלק א'

    האדם צריך לעשות את כל ההשתדלות המוטלת עליו, וכשיצליח במעשיו אל יאמר זה הגיע לי בזכות מעשי אלא הכל מאת ד' ית' . מהי המטרה בשילוח המרגלים? ציווי ד' לשלוח את המרגלים נעשה רק לאחר רצון ישראל בכך.

    הרב חיים כץ | כ בסיוון תשפ"ד
    undefined
    29 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת נשא

    המשפט הנו שמחה עבור הצדיקים, ופחד ושבר אצל הרשעים. השמחה בקיום המצוות הנה מצווה בפני עצמה. והשיר בפה ובכלי הנו מעורר את השמחה אצל האדם.

    הרב חיים כץ | ז' סיון תשפ"ד
    undefined
    29 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת במדבר

    ד' יתברך שוקל את כל מעשי האדם ונותן עליהם שכר ועונש כפי מעשיו. כשם שהאדם שומר את אבני משקלותיו בתוך שקית ואף אחד לא יודע מה נמצא בתוך השק, כן צרת שפיטת ד' נעלמת מן הבנת בני אדם.

    הרב חיים כץ | כ"ט אייר תשפ"ד
    undefined
    29 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת קדושים- חלק ב'

    הסבר נוסף לפס' "קדושים תהיו". מדוע הקדים הפס' אמא לאבא במצוות מורא? הסבר דברי המדרש תנחומא עה"פ הנ"ל. חלק מן המצוות המובאות בפרשתנו מקבילות אל עשרת הדיברות.

    הרב חיים כץ | א' אייר תשפ"ד
    undefined
    29 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת קדושים חלק א'

    הנבראים נחלקים לשני חלקים שכליים וארציים, ושונה מהם האדם בכך שיש לו חופש בחירה. באדם ישנם חלקים גשמיים וחלקים רוחניים, אם נמשך אחר תאוותיו הנו נהיה כבהמה, אך אם מתגבר על תאוותיו, הנו דומה למלאך אלוקים.

    הרב חיים כץ | א' אייר תשפ"ד
    undefined
    31 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת שמיני

    ההבדל בין אמונתנו לבין אמונת הגויים. המספר שבע מבטא את הנק' שהקב"ה מנהיג את העולם ע"פ הטבע בדרך כלל, לעומת המספר שמונה שהנו מבטא את הנק' שיש דברים שהם מעל הטבע.

    הרב חיים כץ | כ"ד אדר א' תשפ"ד
    undefined
    30 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת צו - חלק ב'

    סוגי הקרבנות מחולקים לשניים אחד- מנחות והשני קרבנות. פרשת קרבן העולה כוללת בתוכה ארבעה ענינים.

    הרב חיים כץ | י"ח אדר א' תשפ"ד
    undefined
    29 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת פקודי

    עדיף שיהיה לאדם מעט כסף ביושר, מאשר המון כסף וזהב אך במרמה ובגזל. וכן טוב לאכול ירקות ביחד עם חברים מאשר בשרים עם שונאים. האדם צריך לשים את בטחונו ברבש"ע, ולא בכספו וזהבו.

    הרב חיים כץ | ד' אדר א' תשפ"ד
    undefined
    30 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת ויקהל

    הדומם, הצומח, החי והמדבר הנם מדרגות זו למעלה מזו. ההבדל בין השכל לבין הטבע הנו שהטבע מתעצל לעשות דברים אע"פ שהנם הכרחיים, והשכל יראה לאדם את התועלת שתצא לו מן הדברים. הבאת דוג' לעיקרון הנ"ל.

    הרב חיים כץ | כ"ו אדר א' תשפ"ד
    undefined
    31 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת כי תשא

    שאלותיו של רבנו בחיי על מעשה העגל: 1:כיצד עמ"י מיד לאחר מעמד הר סיני, עושה עגל ועובד ע"ז? 2: כיצד עמ"י חשבו שהעגל שעשו מהעגילים שלהם הנם האלוהים אשר העלום מארץ מצריים? 3: כיצד אהרון לא מסר א"ע למיתה, והרי ע"ז הנה אחת מן המצוות שאנו מצווים עליה למסור את הנפש?

    הרב חיים כץ | כ' אדר א' תשפ"ד
    undefined
    30 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת תצווה חלק ב'

    עשיית בגדי הכהונה הייתה צריכה להיעשות מתוך חוכמה מרובה. דברי הגמ' במסכת ערכין שבגדי כונה מכפרים כמו שהקרבנות מכפרים. ופרוט על אילו עבירות הבגדים מכפרים. מדוע הציווי על עשיית האפוד הוקדמה אל עשיית החושן, והרי לפי סדר הבגדים הוקדם החושן לאפוד?

    הרב חיים כץ | י"ג אדר א' תשפ"ד
    undefined
    30 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת תצווה חלק א'

    שלמה המלך ע"ה הרחיב את מצוות אהבת הגר לכל אדם אשר יעבור מארץ מולדתו אל ארץ אחרת, אשר יש לספק לו את מזונותיו ולהאיר לו פנים דרך אהבה אמתית ולא בדרך של חנופה.

    הרב חיים כץ | י"ב אדר א' תשפ"ד
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il