בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • רבינו בחיי על הפרשה
קטגוריה משנית
  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • במדבר
לחץ להקדשת שיעור זה
undefined
29 דק' צפיה
התורה נתנה הג' דברים אש, מים, מדבר.
דברי הרמב"ן ורבנו בחיי שכבוד ד' שהתגלה בהר סיני הועבר אל אוהל מועד , ולכן צורת המחנות ואוהל מועד היה כפי שהיה בהר סיני שהיו מסביבו מחנות סביבי סביב ,כן מסביב לאוהל מועד היו ג' מחנות. דברי המדרש שבעקבות בניית המשכן הקב"ה עבר לדבר עם משה מאוהל מועד, מכיוון שיפה הצניעות לדבר.
אם הגויים היו יודעים עד כמה הנם מרוויחים בעקבות כך שיש ביהמ"ק בעולם לא רק שלא היו מחריבים אותו אלא היו מעמידים חיילים לשמור עליו. כל מה שגויים מקבלים בעוה"ז הנו בזכות ישראל.
הקב"ה ציווה את משה על עניין הדגלים והמחנות סמוך לנסיעתם.
מדוע נסמכה פרשת סידור הדגלים לפרשת תמורה?
אם עמ"י זוכים אזי הנם הכי עליונים העולם, אך אם אינן זוכים הנם יורדים עד למטה, ולכן התורה השתמשה בלשון "שאו" שיש לה שתי משמעויות 1: גדלות. 2: הסרת הראש.
רק משפחת האב קרויה משפחה.
מספר עמ"י שהייתה בהר סיני הייתה כנגד כמות המלאכים שירדה בהר סיני.
כשם שעמ"י נגאל ממצריים כן המלאכים נגאלו ממצריים.
"תפקדו אותם" לשון פקידה ולא לשון ספירה ללמדך שאת עמ"י לא סופרים בצורה רגילה.
הסיבה שעמ"י נמנה הנו מחמת חביבות יעקב אביהם לפני הקב"ה וכולם צדיקים.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il