ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

רכוש גנוב שנמכר | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


י"ח אב תשע"ו

רכוש גנוב שנמכר


הרב יהודה אודסר

שאלה:
שלום לרב .נגנבו לי האופניים ומצאתי אותם אצל אדם שטען שקנה אותם מפלוני מה הדין האם אני יכול לקחת לו האופניים שלי ?

תשובה:
ישנו כלל תלמודי האומר שחפץ המטלטל (שאינו קרקע ואינו מחובר לקרקע) הנמצא תחת יד האדם ובשימושו, מן הסתם הוא שלו, ואין האדם צריך להוכיח את בעלותו עליו.
אמנם, כלל זה אינו חל בסוג של חפצים שאדם עשוי להשאיל ולהשכיר (הסברא היא, שמציאות החפץ אצל אדם אחר היא לא רק מסיבה שהוא רכש אותו או שהיה בעליו מימים, אלא יכול להיות שקיבל אותו לשימוש לזמן מה).
אשר על כן, האדם שנמצאים ברשותו סוג של חפצים מעין אלו, שניתנים להשאלה או להשכרה, אינו יכול לטעון שעצם הימצאותם תחת ידו מהווה ראיה והוכחה לבעלותו עליהם.
אבל, אם המערער, הטוען לבעלות על החפץ, טוען שהמחזיק אותם עכשיו גנב לו אותם, אין טענתו מתקבלת אף בדברים שדרך להשאיל או להשכיר אותם, מכיוון שגובר על הכלל הזה כלל אחר שלא מאשימים אדם בגניבה (כאשר אין עדים על כך) כשמדובר באדם כשר שאינו ידוע כגנב.
מצב מורכב נוצר כאשר המחזיק בחפץ (שעשוי להשאיל ולהשכיר) טוען שמישהו מכר לו את החפץ, ובעל החפץ טוען שחפץ זה נגנב ממנו.
נחלקו בדבר בעל השולחן ערוך והרמ"א (חושן משפט סימן קל"ג סעיף ז').
השולחן ערוך פסק שאין מוציאין מידו של המוחזק מכיוון שמרחפת כאן טענת גניבה, שהאדם הטוען לבעלות על החפץ, לא נאמן לטעון אותה.
מאידך הרמ"א סובר שמכיוון שאינו מאשים מישהו ספציפי בגניבה, אזי גם אם טוען שהכיר לראשון והוא מכר את החפץ וגם אם טוען שנגנב ממנו ולא נוקב בשמו של הגנב (כי אינו יודע מי הוא) הרי שאין כאן טענת גניבה שאינו נאמן לטעון אותה ומוציאים את החפץ מיד המחזיק בו. נציין שדבר זה נעשה דווקא כשיש יכולת ביד המערער להוכיח (על ידי עדים או ראיה ) את בעלותו על החפץ המדובר. כמו כן , מ"תקנת השוק" ישנו חיוב למי שמוציא מן המחזיק הטוען שהוא רכש את החפץ בתשלום ובתום לב לשלם לו את דמי הוצאותיו על החפץ ולאחר מכן יכול לתבוע את הגנב (אם ידוע מי הוא).
רבים מן הפוסקים פסקו כרמ"א (ש"ך סק' י"ג, ט"ז, נתיבות חידושים סק י"ח ועוד)

לשאלתך - במצב הזה אין לאדם רשות ויכולת לעשות דין לעצמו ולקחת בכח את האופניים (דין "עביד איניש דינא לנפשיה", הוא דווקא בדבר שנגזל ממנו באופן ישיר או שעומד להיגזל/להינזק).
אמנם יש ביכולתך לתבוע אותו בבית דין ולדרוש להשיב לך את האופניים.
החכם, יציע לקונה פיצוי כספי בעלות התשלום ששילם על האופניים קודם שיתבע אותו, דבר שגם כך בית הדין יחייב מן הסתם(תקנת הלקוחות) ויתפשר איתו בדרכי נעם.
לאחר מכן, ניתן לתבוע את הגנב (אם ידוע מי הוא) על הסכום הפיצוי שנתן לקונה.

לעיון - בבא בתרא מ"ה, שבועות מ"ו, טור ב"י, שולחן ערוך ונושאי כלים בחושן המשפט סימן קל"ג.



ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il