ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

כיריים אינדוקציה לפסח, בשר וחלב, יום טוב? | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ה אייר תשע"ח

כיריים אינדוקציה לפסח, בשר וחלב, יום טוב?


הרב משה ליב הכהן הלברשטט

שאלה:
כבוד הרב,

אני צריכה לקנות כיריים, ה"דבר החדש" עכשיו בתחום הכיריים זה מערכת האינדוקציה, שמבשל הרבה יותר מהר ומחמם רק את האזור שבו הסירים נוגעים, דבר החוסך הרבה אנרגיה.
למעשה, רק סירים שמגנט יכול להצמד לתחתית שלהם טובים לכיריים אינדוקציה משום שמשטח הזכוכית אינו מושפע מהחום.
אפילו אם היו מניחים ביצה על המבערים שום דבר לא היה קורה, בגלל שהמשטח של המבערים נשאר קר במהלך הבישול, זו מערכת מאוד מעניינת.
אולם שאלה התעוררה לי בראש, איך להכשיר כיריים כאלו לפסח? והאם זה בסדר להשתמש בסירים בשריים וחלביים על זה משום שאין שם חום כלל?

תודה רבה

תשובה:
ראה פתרונות חדשים בסוף התשובה.

להלן התשובה שכתבתי בעבר בנושא:
באשר להכשרת כיריים אינדוקציה לפסח, תיאורטית ישנה אפשרות לא להשתמש בכיריים למשך 24 שעות, ליבון איזור האינדוקציה ע"י הגעלת סירים שלא השתמשו בהם מעת לעת (24 שעות) ואח"כ הרתחת מים על האינדוקציה, עירוי רותחים על שאר משטח הכיריים, כיסוי הכיריים בכיסוי עבה, השארת חורים עבור מבערי האינדוקציה משום שזה לא יפעל אם הכיסוי יחצוץ בין איזור מבערי האינדוקציה לסירים, לוודא שרק איזור מבערי האינדוקציה ישארו מגולים, ושהכיסוי שעל שאר משטח הכיריים לא יזוז ממקומו, (אנו מתייחסים לזכוכית קרמית כאל ספק זכוכית ספק חרס לחומרא).
יש להגעיל שוב את הסירים שהשתמשו בהם להכשרת הכיריים אם רוצים להשתמש בהם לפסח.

זה מאוד מסובך, וגם לא ברור אם האינדוקציה תגיע לטמפרטורה גבוהה מספיק כדי להחשב ליבון, לכן מומלץ מאוד לא להשתמש בו לפסח.

לגבי בשר וחלב, אין להשתמש באינדוקציה לשניהם גם לבשר וגם לחלב, כי למרות שבדרך כלל אנחנו אומרים שמבערי הכיריים מלבנים את עצמם, במקרה הזה אנחנו חוששים שהסירים זזים מחוץ לתחום האינדוקציה וכפי שהזכרנו לעיל אנו מתייחסים לזכוכית קרמית לחומרא כאל כלי חרס שלא ניתן להכשירו, בנוסף לכך יתכן שהטמפרטורה אינה גבוהה מספיק כדי להיחשב ליבון, ולכן יש לייעד את הכיריים לבשר או חלב ולא לשניהם.
(ספר הכשרות להרב פוקס פרק ו סעיף יז ושיחה טלפונית עם הרב פוקס).
תודתנו המיוחדת לגב' סימה דור-חי מנהלת שרות לקוחות בחברת BSH מכשירי חשמל ביתיים בע"מ, שסיפקה לנו את המידע הטכני הרלוונטי.

ע"ע בנושא כיריים אלו המכונים גם כיריים אלקטרו-מגנט בספר מאור השבת חלק ד סימן יד סעיף ק.
עד כאן התשובה שנכתבה בעבר.

פתרונות טכניים – הלכתיים חדשים:
פסח
לאחרונה נחשפתי למאמרו המצוין של הרב מנחם שימל מחבר ספר "הכשרת המטבח וכליו" בו הוא מציע פתרון טכני – הלכתי מעשי להכשרת כיריים אינדוקציה לפסח, להלן סיכום דבריו: כיריים אינדוקציה אין אפשרות להכשירן, אולם מאחר שכל החשש הוא שמא יגלוש מהתבשיל ויפליט את הבלוע בהם, אפשר להשתמש בהם לכתחילה בפסח באופן שיניח את הסירים על מעמד מעץ או סיליקון המיועד לסירים רותחים, ובכך אף אם יגלוש מן הסיר לא יווצר חיבור בין הסיר למשטח האינדוקציה ואין כל חשש בליעה ופליטה. מאחר שמשטח הכיריים בלוע מחמץ ראוי תחילה לכסותו בנייר אפיה וכדומה ועליו להניח את המעמד מעץ או סיליקון. מנסיון שערכנו במעמד לסירים שגובהו כחצי ס"מ לא היתה שום הפרעה לתהליך הבישול, וגם המעמד עצמו אינו מתקלקל אף בבישול שנמשך כמה שעות, ע"כ.
(המאמר "הכשרת כיריים קרמיות וכיריים אינדוקציה לפסח" התפרסם במוריה, ניסן תשע"ז).

בשר וחלב
נראה שניתן להשתמש בפתרון זה גם לצורך שימוש בכיריים לבשר וחלב, על ידי כך שייעד את הכיריים לבשר בלבד, וכאשר ירצה לבשל תבשיל חלבי, ינקה את הכיריים היטב, יכסה את משטח הכיריים בנייר אפיה ויניח את הסיר החלבי על גבי מעמד לסירים וכך יבשל.

יום טוב
לעניין שימוש בכיריים אינדוקציה ביום טוב, בו מותר לבשל לצורך אוכל נפש, לכאורה יש בעיה משום שהנחת הסירים מפעילה את הכיריים והסרתם מפסיקה את פעולתו. הפתרון לזה הוא הנחת "מתאם כירה אינדוקציה" שזה משטח מתכתי מגנטי מותאם לאינדוקציה, והדלקת הכיריים מערב יום טוב, כך שהמתאם רותח כל הזמן, ועליו ניתן להניח ולהסיר את הסירים.

מייסד וראש תוכנית "יורו" להכשרת רבנים ומנהיגים לקהילות בארץ ובתפוצות

ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il