ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
סופ"ש "העצמה אישית". הירשמו לפני שהחדרים אוזלים!

שייט בסירת מפרש בשבת | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ט כסלו תשע"ט

שייט בסירת מפרש בשבת


הרב שמואל אריאל

שאלה:
שלום כב’ הרב,
אנחנו מתכננים שייט ארוך (כמה חודשים).
מה יש לעשות, והאם ניתן לשוט ולשהות בשבת על הסירה (בלב ים, ו/או בקרבת חוף).
הסירה מונעת על ידי מפרשים (רוח בלבד).
כולם יהודים.
מדובר בשייט רצוף של כ- 20 ימים.

אשמח להרחבה
תודה רבה

תשובה:
שלום וברכה!

אין להשיט סירה בשבת, גם כאשר אין מדובר בסירת מנוע אלא בשייט באמצעות מפרשים או משוטים. מותר לצאת להפלגה ממושכת שתכלול גם שהייה בסירה בשבת, אך בשבת יש לעגון (בלב ים או ליד החוף) ולא להמשיך בשייט.
כמובן, אם במהלך השבת מתעורר חשש לסכנה ונאלצים מסיבה זו להשיט את הסירה או לעשות פעולות אחרות, מותר לעשות את כל הנחוץ למניעת הסכנה.
אם בשבת הראשונה מתכוונים לעגון בלב הים (ולא ליד החוף), אין להתחיל את ההפלגה בחלקו השני של השבוע, אלא בחלקו הראשון (ימים ראשון עד שלישי).
כאשר עוגנים מבעוד יום ליד החוף והספינה קשורה, מותר לעבור בשבת אל החוף ובחזרה. אך אין לטלטל חפצים, משום איסור הוצאה.

הרחבה ומקורות:

חכמים אסרו לשוט במים בשבת, בין בשחייה ובין בהפלגה בסירה וכדומה (שו"ע של"ט, סעיפים א, ז), אף כאשר הסירה אינה פועלת על ידי מנוע אלא באמצעות מפרשים, משוטים וכדומה. לגבי הפלגה שהתחילה לפני השבת ישנו דיון בראשונים אילו איסורים עלולים להיות בכך, ובין השאר נחלקו האם יש בכך גם איסור זה ולהלכה נפסק שלא (עיין בית יוסף רמ"ח, ג, ושו"ע שם, ב). אולם שם המדובר הוא במצב שהיהודי אינו עושה שום פעולה בשבת והספינה מונהגת על ידי נכרים ועבור נכרים (שרוב הנוסעים הם נכרים). אם יהודים משיטים את הספינה, או אפילו נכרים משיטים אותה עבור יהודים, יש בכך איסור מצד שייט (עיין למשל עולת שבת רמ"ח, ס"ק א*; בגדי ישע שם, על המג"א ס"ק ב). כמו כן, מן הסתם כאשר משיטים את הסירה נזקקים לעשות פעולות נוספות שיש בהן איסור, כגון קשירת חבלים והתרתם, שימוש באמצעי ניווט אלקטרוניים, וכדומה. אך גם אם אין נעשות פעולות כאלה, הדבר אסור מצד עצם השייט. לפיכך, לקראת השבת יש לעגון בנקודה כלשהי, באמצע הים או בסמוך לחוף, ואין להמשיך את השייט בשבת. (אם לא עושים שום פעולה בשבת אלא משאירים מיום שישי את המפרש פתוח והספינה מפליגה מאליה על ידי הרוחות, נראה שאין בכך איסור, אך מן הסתם זה לא מעשי, וללא עגינה יהיה מדי פעם צורך בהתערבות אנושית.)
בנוסף לאיסור השייט בשבת עצמה, חכמים אסרו גם לצאת להפלגה ממושכת בשלושת הימים שסמוכים לשבת. בעניין זה נאמרו טעמים שונים, והטעמים העיקריים שנזכרו להלכה הם משום עונג שבת (שבימים הראשונים הנוסעים עדיין לא מסתגלים להפלגה והם סובלים ממחלת ים וכדומה), וכן שהאדם מכניס את עצמו למציאות שעלולה לגרום לו להגיע למצב של חילול שבת משום הסכנה (עיין טור וב"י סימן רמ"ח; שו"ע שם, א-ב). משום כך, יש להתחיל את ההפלגה בימים ראשון עד שלישי (ויש מקילים גם ביום רביעי – עיין במשנ"ב שם, ד). (כאשר מדובר בהפלגה לצורך מצוה או צורך גדול אחר, יש מקום להקל להפליג גם בימים חמישי ושישי, עיין בשו"ע שם, סעיפים א, ד; אולם כאן מדובר מן הסתם בטיול.) אם בשבת הראשונה העגינה תהיה בחוף, נראה שאין קיים דין זה, שכן במצב זה בדרך כלל אין טלטולים חזקים של הספינה, וגם אם תהיה לאדם הרגשה רעה הוא יוכל לרדת אל החוף (עיין בשו"ע רמ"ח, ב; של"ט, ז).
כאשר עוגנים מבעוד יום בסמוך לחוף והספינה קשורה אל הנמל, מותר לרדת ממנה אל החוף וכן להיכנס מן החוף לספינה (שו"ע של"ט, ז). אך כמובן, אין לטלטל חפצים משום איסור הוצאה.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il