ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
אל תפספסו! סופ"ש הכנה לימים הנוראים מבית אתר ישיבה
שאל את הרב כל השאלות

מכונה אוטומטית לשחיטת בהמות ועופות, כשרה?

הרב מיכאל יומטוביאןכ"ב ניסן תשע"ט
80
שאלה
אם תהיה אפשרות טכנולוגית לייצר מכונה השוחטת עופות ובהמות לפי כל התנאים ההלכתיים, האם שחיטה כזו תהיה כשרה?
תשובה
שחיטה צריכה להעשות על ידי כח אנושי דוקא, לכן שחיטה על ידי מכונה פסולה. (שולחן ערוך יורה דעה סימן ג). אולי הנימוק לחיוב זה הוא להכריח את האדם לקחת אחריות על המתת הבהמה. כלומר, מותר לאכול בשר, אבל אסור לטשטש את העובדה שמדובר בנטילת חיים של בעל חיים. החובה ההלכתית לשחוט דוקא על ידי כח אנושי מאלצת את האדם לא להתעלם מעובדה זו. נרחיב מעט: לפני דור המבול, התורה אסרה אכילת בשר, נטילת חיים של בעל חיים היתה אסורה שהרי זה סוג של רצח. בדור המבול ירד העולם ממדרגתו, וכשיצא נח מן התיבה, הותר לו ולאנושות כולה לאכול בשר, כלומר האנושות נפלה ממדרגתה העליונה בה היתה נמנעת מלאכול בשר, התברר שהעולם לא שייך למדרגה עליונה זו, האנושות צריכה להתעלות משפל מוסרי בסיסי יותר כמו מניעת עושק מבני אדם, אלימות, חמס, גזל מבני אדם ועוד, מאמץ זה חשוב ובסיסי יותר מהרחמים על בעלי החיים. באופן ציבורי עלינו להיזהר מלרחם יתר על המידה על בעלי חיים כשהקומה המוסרית הבסיסית עדיין לא בנויה. רחמים גדולים על בעלי חיים במצב כזה, יכולים לגרום לעיוותים מוסריים.(כמובן, יש בהלכה איסור צער בעלי חיים, אך אין כאן המקום להרחיב בענין זה). הרב קוק מסביר שאף על פי שאכילת הבשר הותרה, נוספו הלכות שונות המגבילות את אכילתו כגון חובת כיסוי הדם (לומר שאנו מתביישים במה שעשינו), איסור אכילת חלב, דם ועוד, הלכות אלו מגבילות את אכילת הבשר ומזכירות לאדם את העובדה שהוא נטל חיים לצורך מזונו שלו, מזכירות לאדם שאנו עדיין לא במדרגה עליונה הנמנעת מליטול חיים לצורך אכילה. (להרחבה בענין זה אפשר לקרוא בחזון הצמחונות והשלום של הרב קוק זצ"ל). ובחזרה לעניננו, יתכן שהחובה לשחוט שחיטה בכח אנושי, נובעת מהרצון להכריח את האדם לא להתעלם מהעובדה הכואבת שלצורך אכילתו הוא נוטל חיים של בעל חיים. השחיטה בידי אדם דוקא מפגישה את האדם עם המעשה על כל המשמעויות שלו.
עוד בנושא כל השאלות

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. שאל בהמשך לשאלה זו

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il