שאל את הרב

ספורים ונסים בחז"ל

undefined

הרב חיים שרייבר

כ"ז תמוז תש"פ
שאלה
שלום כבוד הרב. הַאִם נִסִּים אוֹ סִפּוּרִים המסֻפָּרים במדרשים או בספרות חז"ל, אכן התרחשו? ישנם למשל שרבקה היתה בת 3 כשהשקתה את גמלי אליעזר. שה כפה את ההר על העם כגיגית, שבתיה בת פרעה הלכה להתגיר, ושאמתה נמתחה, שיועצי פרעה הם בלעם (ע"פ זה צריך לחיות 250 שנה בערך לפחות, ובמקום אחר כתוב שמת בגיל 33), יתרו (גם צריך להיות לפחות בן 230 בערך), יוכבד ילדה בגיל 130 (ואילו אצל שרה שילדה בגיל 90 התורה מדגישה את הנס ופה לא נזכר כלום). ועוד... אשמח אם הרב יוכל להפנותני למקורות המרחיבים בנושא. תודה רבה!
תשובה
שלום הרמב"ן (בראשית פרק מ"ו פס' ט"ו) נותן כלל לכל ענייני הניסים. "אומר לך דבר שהוא אמת וברור בתורה, כי הנסים הנעשים על ידי נביא שיתנבא כן מתחילה או מלאך נגלה במלאכות השם יזכירם הכתוב, והנעשים מאליהן לעזור צדיק או להכרית רשע לא יזכירו בתורה או בנביאים...ולמה יזכירם הכתוב, כל יסודות התורה בנסים נסתרים הם. ועם התורה אין בכל ענינו רק נסים לא טבע ומנהג, שהרי יעודי התורה כולם אותות ומופתים...וכן כל יעודי התורה בטובות ההן וכל הצלחת הצדיקים בצדקתם, וכל תפלות דוד מלכנו וכל תפלותינו נסים ונפלאות, אלא שאין בהם שנוי מפורסם בטבעו של עולם כאשר הזכרתי זה כבר". את הניסים שנביא מתנבא עליהם קודם ביאתם [כגון: עשרת המכות על ידי משה רבנו] או שהקב"ה שולח מלאך להודיע על הנס [כגון: פקידת שרה והולדת יצחק] לא ניתן להכחיש ומתוך אמונה בניסים הגלויים מתחזקת האמונה בניסים הנסתרים, שמקיפים אותנו יום יום, ומכאן יבוא האדם לאמונה בהשגחת ה' על עולמו. אנחנו מוקפים בניסים מכל עבר, ומבחינה זו אין כל הבדל בין טבע לנס - מי שחפץ לראות את יד ה' יוכל בנקל לגלות אותה גם בטבע, לכן אין התורה מבחינה בין טבע לנס, ואין היא מציינת את הניסים הנסתרים. יום טוב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il