ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב הלכה טבילה ומקווה

כשרות מקווה

הרב יצחק בן יוסףב טבת תשפ"א
25
שאלה
שלום הרב. מדובר במקווה פרטי (לגברים בלבד!) שסיימו לבנות לפני כחודש. לפי המדידות האוצר כבר היה מלא ב 40 סאה מי גשמים לשיטת הגר"ח נאה (כ 400 ליטר). יש אנשים שהתחילו לטבול בתוך האוצר על דעת שלשיטת הגר"ח נאה המקווה (=האוצר) כשר מדאו על דעת שבהמשך החורף המקווה יגיע לשיעור חזון איש! אלא שהתעורר לי ספק שאם לשיטת החזו"א המקווה חסר יוצא שכשהטובלים יצאו מהטבילה נפלו מים למקווה מהגוף שלהם ואולי מים אלה נחשבים "הוייתם על ידי אדם". למדתי את הטור בית יוסף והשו"ע עם הנושאי כלים בסעיף טו ו- לט (וגם מ) וראיתי שהוויתו על ידי אדם פוסל גם במזלף ברגליו דרך הילוכו בלי כוונה. אני מסופק האם לחשוש במצב זה ל 3 לוגין (או שאלי הוויתו על ידי אדם פוסל ברוב - ראיתי שזה מחלוקת ראשונים) והאם אפשר לומר כאן שהמים שעל הגוף הם חיבור (טז ס"ק מז). והאם זה נחשב שנפלו מכמה "כלים" שכל הטבילות לא מצטרפות לשלושה לוגים (למרות שתכננו לטבול כמה פעמים). או שמא זה לא נחשב להוויתו על ידי אדם (טז ס"ק מז). אני מדגיש שבמקווה לא טבל יותר מאדם אחד בכל פעם. השאלה היא האם לפוסקים כחזון איש המקווה כשר מדאורייתא (מדובר לגברים בלבד ולכלים). תודה רבה
תשובה
ראשית יישר כוח על הבירור המקדים שעשית, דרך ראויה במיוחד בנושא כזה. אם מדובר במקווה גברים ללא יוצא מהכלל, א. אין צורך לחשוש כלל לשיטת החזון איש בין להקל בין להחמיר, שיטתו של הגר"ח נאה היא מיוסדת על הרמב"ם שהייתה בכל תפוצות ישראל, (ישנם מחקרים כיום שגם הגר"ח נאה הפריז על מידותיו) ב. במקווה נשים מחמירים כדי שלא יוציאו לעז על הטובלות וילדיהם. ג. לוג הוא כשליש ליטר (324 סמ"ק) לא נראה שהיוצא מהמקווה, יורד שלושה לוגין. ד. כאשר האדם אפילו רגלו במקווה נחשב מחובר, ולא פוסל את המקווה. (משנה מקוואות ז, ו- הסבר הר"ש הרא"ש הטור שם) כל זה נכתב רק למקווה גברים בלבד. ברכה והצלחה
עוד בנושא טבילה ומקווה

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il